• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם מותר להנות במוצ"ש ממייל שנשלח בשבת

לגבי החברות. בדרך כלל המיילים נשלחים ממערכת אוטומטית, כך שלכאורה אין בעיה.
וגם מהפרטיים, לכאורה יש כאן רק איסור דרבנן, שכתיבה במחשב אין לה דין של דאורייתא.
וכמו שרואים מעשה רב ממרן הראש"ל שליט"א שאומר לקטן להדליק את המחשב במוצ"ש לפני שהגיע זמן רבינו תם, ואח"כ הוא ממשיך לכתוב את ספריו היקרים. דס"ל שהכתיבה היא דרבנן.
וא"כ נמצא, שאפי' שהיהודי שלצערינו עבר עבירה ושלח את המייל בשבת, מותר ליהנות ממנו. דגזרו איסור הנאה רק בדאורייתא.
אך עדיין יש כאן את העניין של הרגש לשבת קודש. ומחמת זה עדיף לא ליהנות. וכמו שהתרבו המחמירים שלא לנסוע למקומות מחללי שבת גם בימות החול, למרות שאין זו ההלכה, אלא רק חומרא.
ואנא אמינא, אף להעיר לשלוח על כך ששלח בשבת. ויש בזה משום קידוש ה'.
 
ייש"כ.
ואגב, לפני כמה שבועות שלחנו מייל מהמערכת האוטומטית שלנו ביום שישי, שלפי דעתינו היה דחוף לשלוחו זמן קצר לפני שבת, וכתבנו בראש המייל שהוא נשלח ממערכת אוטומטית, ולכן יכול להיות שיהיו כאלו שיקבלו אותו בשבת. ובכ"ז יש כאלו שבאו בטרוניא, שאע"פ שזה נשלח ממערכת אוטומטית, אין זה מן הראוי ומכבוד השבת.
ולמרות שאנו הסתמכנו על דברי מרן הש"ע שמותר להתחיל מלאכה מע"ש אע"פ שנגמרת בשבת, וכאן הוא אף לדברי הרמ"א, ששם אסר רק במשמיע קול. משא"כ בנ"ד.
 
וכמו שרואים מעשה רב ממרן הראש"ל שליט"א שאומר לקטן להדליק את המחשב במוצ"ש לפני שהגיע זמן רבינו תם, ואח"כ הוא ממשיך לכתוב את ספריו היקרים. דס"ל שהכתיבה היא דרבנן.
שפתיים ישק, ותודה רבה על הידיעה המופלאה. יהי רצון שיאריך ה' ימיו בטוב ושנותיו בנעימים וימשיך להנהיגנו בכתיבת הספרים המאירים עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו.
 
שאלה כללית בנושא,
אם חוששים לדעת ר"ת אף רק מדין חומרא, למה שנקל באיסורי דרבנן? וכי בשבת גם נקל בדר' והרי לר"ת הוא שבת גמור??
ענין זה לא מתיישב אצלי. אשמח לתגובת הרבנים דכאן
 
חזור
חלק עליון