• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם ניתן להקשות על חכמי הדור או לא.

כהן

Active member
בהמשך לתשובת הרב שמעון ללוש שליט"א לשאלתי בענין הקוקה קולה - רציתי להרחיב השאלה ולשמוע את תשובת הרב ללוש בצורה כללית על הגישה לחכמי הדור שליט"א.

אנו יודעים שאצל החסידים יש מושג שמה שהאדמו"ר אומר זה כמו הל"מ ויעלו שמים ירדו תהומות הם לא משנים כי הוא זה ממאמרו, ואפילו שיש דברים תמוהים מאוד נגד ההלכה וכולם חולקים עליו ומקשים ואפילו אם יבא אליהו לא ישמעו לו. האדמו"ר הוא קדש קדשים ואין מהרהרים אחריו.
השאלה היא האם גישה זו נכונה, והאם הרב עובדיה זצ"ל או הרב יצחק שליט"א אוחזים מגישה זו או לא.
למשל האם הרב עובדיה והרב יצחק מורים לחסיד חב"ד שיכול לעשות כהנהגת רבותיו לאכול לפני תפלת שחרית, להתפלל שחרית לאחר זמן תפלה, לא לאכול סעודה שלישית, לא לישון בסוכה, ללכת עם פאה וכדומה.
האם כשהוא יאמר להם זו דעת רבותי ואני לא מהרהר אחריה כי הוא זה - האם הם יאמרו לו נכון אתה עושה?
כמו כן חסידים רבים שלא אומרים תחנון ביום פטירת צדיק - האם הרב עובדיה ותלמידיו יורו להם להמשיך כך או לבטל מנהגם משום שהוא מנהג שאין לו שורש בהלכה כלל?

אם תאמר שאכן יורו להם להמשיך במנהגם אע"פ שלדעתם אין מנהג זה נכון והוא נוגד את ההלכה - מדוע הרב עובדיה נלחם נגד פסקי הבן איש חי ומחה בכל תוקף במי שממשיך לקיים את הוראותיו כגון לברך על הלולב לנשים ולאחר הדלקת הנרות וכדומה, הרי אותם אנשים הם מתלמידי הבא"ח והוא רבם והולכים בהוראותיו בכל. וכמו כן גם בא"י רבים מרבני הדור הקודם סרו למשמעת הבא"ח והמשיכו מורשתו ודבקים בתורתו, אז מה כל החרדה שחרד מרן זצ"ל? אע"פ שהוא נוקט שא"י היא אתרה דמרן וכו' - רבים מגדולי הדור לא נקטו כן כלפי המנהגים של הבא"ח ועוד והורו להמשיך במנהג אבותיהם, ואפילו הרב עזרא עטייה בהרבה דברים היה מורה להמשיך במנהג הקדום וכפי שהעידו כמה מתלמידיו, אז למה אסור לאותם אנשים להמשיך במנהגם? אלא ע"כ ס"ל שאם לפי הנראה אין לסמוך על פסקו של חכם גדול ככל שיהיה - אין אומרים שמי שהולך בדרכו יכול להמשיך ולנהוג ולסמוך עליו בעינים עצומות.

וכמו כן גם לענין רבני הדור כמו חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל שהרב יצחק בשיעוריו מרבה להוכיח שלא כדבריו ואומר למה תלמידיו מתעקשים לא לקבל האמת לאחר שאנו מוכיחים להם שיש פוסקים מפורשים נגד הפסקים שלו וכו', האמת אהובה מכל וכו' וכו', הרי הם מתלמידיו ועושים כמותו בכל, אז למה להוכיחם ולבטל מנהגם כדעת רבם.

ומאידך אנו רואים שהרב יצחק עצמו כשהדבר מגיע לאביו - הוא כן נוקט בגישה שאע"פ שקשה לנו על דבריו - מ"מ אנו מבטלים דעתנו בפני גדול הדור ולא חולקים עליו. ואפילו בדברים של סב"ל הרב יצחק כתב בכמה מקומות כמה וכמה סברות שאין אומרים סב"ל נגד גדול הדור. ואני שואל היכן האמת? אם מותר להקשות ולחלוק על גדולי הדור - למה כשהדבר מגיע לרב עובדיה הדבר נעצר ואומרים מקושיות לא מתים ולכל קושיה יש תשובה וכשנעמיק יותר נבין יותר וכו'. אולם כשהדבר נוגע לגדולי הדור האחרים לא אומרים כן?. למה שלא נאמר שלא אומרים סב"ל נגד הרב בן ציון אבא שאול שהוא גם מגדולי הדור [ואיני חושב שיש מישהו שיכניס ראשו בין ההרים לומר מי יותר גדול], וגם פעמים שגם הרב אלישיב והרב אוירבך ועוד ועוד מגדולי הדור בדעה אחת [כמו למשל ברכת ברוך שאמר ויוצר לנשים שדעת כל חכמי הדור הזה והדור הקודם הספרדים והאשכנזים שמברכים ואין זה קשור לדעת מרן השו"ע שלא מברכים על מ"ע שהז"ג, והרב עובדיה דעת יחיד למרות שראו דעתו - לא קיבלו דעתו], אז למה שבמקרה זה לא נאמר שנלך אחר דעת רוב גדולי הדור ולא אחר דעת המיעוט בעיקר כשלא קיבלו את דבריו?

וכמו כן אני שואל על תלמידי הרב יצחק יוסף שליט"א שגם נוקטים בגישה זו כלפיו. למשל בנידון של הקוקה קולה - אם למשל היה רק את הפסק של הרב רלב"ג בלי ההסכמה של הרב יצחק - האם גם הייתם מקבלים פסק זה או שאומרים כיון שהרב לנדא ועוד לא מסכימים הרי זה בגדר ספק ויש לחוש וכו'? אם הטענה שצריכים לבדוק ולשאול אותם היא נכונה בעצם - אז זה לא משנה מי לא עשה כן, ואם הטענה לא נכונה - אז בכל מקרה נקבל את הפסק?

האם לאחר שהגדרנו לעצמנו שרב פלוני הוא מורה דרכנו אז מכאן ואילך אין להרהר ולהבין את דבריו.
ומישהו אחר שמגדיר רב אחר למורה דרכו יעשה כן כלפיו?
האם זו הייתה משנתו של הרב עובדיה זצ"ל? אני מבין מספריו שאינו אוחז מגישה זו כלל אלא אפשר וצריך לבקר ולברר כל דבר בלי לקבל מישהו [מלבד מרן השו"ע] בתור דבר מוחלט וברור
האם הרב עובדיה או הרב יצחק הם בגדר אדמו"ר ואנו בגדר חסידים שלהם?

למשל היה כאן בפורום זה לפני כמה שבועות שאלה לגבי אורך החצאית והרב המשיב כתב שאין חובה ללכת עד הקרסול אלא עד לאחר הברך כמו שמקובל והאריך בזה. אולם מישהו העלה את מכתבו של הרב עובדיה לרב זלמן נחמיה גולדברג שפורסם לאחרונה שבו הוא כותב שמעיקר הדין צריך ללכת עד הקרסול, ואז הרב המשיב מיד שינה דעתו ואמר שודאי כן ההלכה וכו', וגם כאן השאלה האם מסתכלים על 'האומר' [בגדר 'אדמו"ר' שאין בודקין מן המזבח ולמעלה] או על 'הנאמר' [בגדר חיפוש האמת, יהא מי שיהא]?

אשמח שהרב יתן מענה לענין זה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
ישר כח גדול על השאלה הכל כך יסודית, שהיא כלל גדול בתורה, והרבה גופי תורה תלויים בה.
ובכן, מאחר שבעבר נשאלתי כמה פעמים בנושאים אלו בסגנון זה או אחר, והשבתי בס"ד גדולה לאחר עיון רב בכל מקרה לגופו ובסגנונו, והדבר מצריך טרחא ודקדוק לא מעטים, וגם שזמני אינו בידי לערוך תשובה ממוקדת על דברי השואל היקר, לכן הנני בוחר כעת להציג בפני השואל הנכבד, ואתו עמו יתר הקוראים הנכבדים שבפורום, כמה אסופות מתוך מה שכתבתי בזה בעבר, דברים שכבר נתבררו על הכתב, ולכאורה מספיקים די הצורך עבור תלמידי חכמים שבפורום זה בלי עין הרע, בן פורת יוסף!
ולאחר שיעיין השואל בדברים, ויבין אמרי ודעתי הקטנה בנידון שאלתו, אם יחפוץ להתמקד באיזו סברא או מקור ממה שהבאתי ולדון ולישא וליתן בה, אשמח ואודה לו על זאת, ומיניה ומנאי ומיתר התלמידי חכמים המשתתפים הנכבדים, רעים אהובים, וחברים מקשיבים, יתקלס עילאה, ולוואי גם תסתיים שמעתתא, אכי"ר.

בברכה רבה

נ.ב.
- נידון ההכשר של הקולה, אינו ענין לנידון השאלה, לפי שנידון השאלה הוא על מו"מ בדברי הש"ס והפוסקים ובסברותיהם, ואילו נידון הכשר הקולה אינו יותר מענין של בירור עובדתי, ונאמנות שיש בה כדי סמיכה לכלל הציבור, שבזה בוודאי שכל ציבור סומך על המנהיג שלו, לא בתור פוסק, אלא בתור מנהיג אחראי שלוחא דרחמנא.
- בנידון אורך החצאית לענין מעשה, אעתיק שם כעת אי"ה מה שהשבתי בזה למעשה לענ"ד לפני כמה שבועות והסכימו עימי כמה ת"ח חשובים בדעת מרן מלכא, והבוחר יבחר.
בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • 01 ‏‏מאמר עשה לך רב- עם הערות בשולי הגליון- ומשא ומתן...pdf
    297.9 KB · צפיות: 24
  • 02 ‏‏בענין לבחור לו רב ועוד כללים בהוראה.pdf
    319.8 KB · צפיות: 17
  • 03 היחס במחלוקות בין תלמידי חכמים בדעתו של מרן הרב עו...pdf
    493 KB · צפיות: 16
  • 04 דרכי ההוראה בדברים שנחלקו חכמים שבדור.pdf
    341 KB · צפיות: 12
  • מכתב לרב אלבז- מללוש.pdf
    95.2 KB · צפיות: 21
בנידון אורך החצאית לענין מעשה, אעתיק שם כעת אי"ה מה שהשבתי בזה למעשה לענ"ד לפני כמה שבועות ו
לא הבנתי מה כונת כבודו? שהמכתב מזויף?
האם כבודו מודה שבשנת תשל"ט גופא מרן זצ"ל היתה דעתו כן או שגם באותו יום שכתב את המכתב הנ"ל לא היתה דעתו כן?
אם באותו זמן היתה דעתו כן - מדוע לא שמענו אותו באותו יום או באותה תקופה צווח על זה?
או שמא נאמר שכלל לא היתה דעתו כן? זה דבר שאינו יכול להאמר שכתב דבר שלא סובר כמותו כלל?
גם אם נאמר שמתי שהוא מרן חזר בו - עדיין תקשה מדוע באותה תקופה שאחז כן לא התריע על זה?

גם הרב בן ציון אבא שאול שכתב מרן שהסכים עמו - לא שמענו שהתריע על זה, האם גם הוא לא סובר כן למעשה?
 
בקשר למכתב לרב אלבז - יש להאריך בזה טובא, אולם אצרף במסגרת זו את תשובת הרב אופיר מלכה בענין ק"ש בזמן המג"א או הגר"א שכתב בזה דברים של טעם
 

קבצים מצורפים

  • תשובת הרב אופיר מלכה בענין סוף זמן קריאת שמע שחרית ל...pdf
    434 KB · צפיות: 23
ב"ה
במחילה רבה, השאלות כאן יצאו מהנושא של הכותרת והם קובעות ברכה לעצמם.
הנושא של הכותרת, והשאלה המרכזית כאן, והמענה שצירפתי, לענ"ד חשובים ביותר כדי לשמר עבורם את הנושא מבלי להתפזר. כמה שיותר ממוקד, יותר יתבררו ויתלבנו העניינים כדבעי ויהיה לתועלת הנרצית.


וכהערת אגב ע"מ לבנות אומר, דברי כבודו מורגשים כבעמדת התקפה בכמה הודעות רצופות שאני זוכר ממנו, וזה לא כ"כ מאפשר שיח בונה ונטרלי, אפשר לרכך את העמדה. אנו מדברים ברוך ה' והדברים יכולים לעשות פירות טובים אם רק תהיה הידברות נעימה ונאותה, ואם לא, בטוחני שבאיזה שהוא שלב נאבד את המטרה לחלוטין, ונצא קרחים מכאן ומכאן, ומי יודע אם לא יתלוו אלינו כמה איסורים שבין אדם לחברו בעלי משקל לא קטן.

וכיון שכבר שאל כאן אשיב בקצרה ממש על שאלותיו כאן, ונא להמשיך המו"מ במקום שייעד להם בלבד.
לגבי החצאיות, לא שייך לשאול אם אני מודה, כתבתי נקודות חשובות ביותר לפע"ד שעליהם יש ליתן הדעת קודם שמפרסמים כזה דבר, וכוונתי שם מבוארת יפה במילים ברורות למדי. וכעת שראיתי שמרן הראש"ל שליט"א חיווה דעתו הנני לבטל דעתי בפני מי שגדול. (ואין זה סותר שיתכן ובאם יזכני הי"ת אציג בפניו הנקודות שהעלתי לצדד בזה).
והתשובה הכללית לכל השאלות ששאלת כאן בנושא זה, היא: איני יודע!
(וכאמור לא להמשיך כאן המו"מ, רק במקום הראוי לנושא זה).

לגבי סוף זמן ק"ש, במכתב לרב אלבז מבואר שהקפידה אינה מצד המו"מ ההלכתי כלל וכלל, אלא מהדרך והגישה, כמבואר יפה יפה במכתב, ולכן ענין להאריך כלל במו"מ של סו"ז ק"ש. בשגם המענה שנשלח כאן אינו משיב כלל, דמ"ש באות א' שמדוע יחזור המג"א מדבריו דלכל היותר הוי מחלוקת רס"ג עם התוס', נ' שלא הבין טענת השואל מהרמ"א בהגה לחו"מ סי כה. (וכדברי הרמ"א בשם מהרי"ק, כ"ה בכללי הגמרא למרן הב"י דף ס ע"א בשם מהרי"ק, ושכ"ד ר"י והרא"ש, ע"ש). וכל מה שכתב עוד במענה כאן, אחד הרואה בספר הליכות עולם שהוזכר בדבריו, במקורות עצמם כדבעי, יראה נכוחה דעתו למעשה וכוונתו הבהירה בלשון הפוסקים שנקט, ושכבר השיב שם על כל המובא במכתב מענה שהביא השואל ויותר מהמה.
ובדעת מרן זיע"א למעשה, ראה במכתב המצורף כאן עמוד לט, את לשון התמליל ממרן זיע"א המדובר במכתב הנ"ל.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • סוף זמן אכילת חמץ וקריאת שמע- מרן הראשל שליטא.pdf
    388.7 KB · צפיות: 13
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון