• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

המאמר האחרון בסדרת הימים הנוראים - הכרזתו של מרן זיע"א על היינות של האשכנזים

כהמשך להכרזותיו ואזהרותיו של מרן על הבשר בהכשר בדצ"י האשכנזים, היה מוסיף ומזהיר על היינות שיהיו בהכשר מתאים שדואג שלפחות הרוב יהיה יין ולא מים וחומרים אחרים, מובאים להלן חלק מדבריו


לפני למעלה משלושים שנה, כשדיברנו ברבים, שאם הרוב לא יין הוי ברכה לבטלה, נודע לי דבר חמור מאוד, אחד מהשומעים היה מנהל מחלקה אצל 'יקבי שור', ושם היה על כל בקבוק חותמת של בד"ץ העדה החרדית שהיין הזה כשר.

בא אלי אותו אדם בסודי סודות ואמר לי: אני מנהל מחלקה, אומר לך את האמת, שבע עשרה אחוז יין, ושמונים ושלוש אחוז הם מים, אלא ששמים סוכר וחומר משמר.

הבנתי הם למה עושים שבע עשרה אחוז, לא בשביל שזה גימטריא טו"ב, אלא פשוט מאוד הרמ"א כותב שיין שאין בו שישית יין וחמשה חלקים מים פסול, הוא כותב כן לגבי נסך וברכה, וזה היה הפתח שלהם לעשות שבע עשרה אחוז שזה שישית, ולכן הם סומכים על הדבר הזה.

אמרתי לו, טוב שאמרת לי, אכריז על זה ברבים. למחרת אמרתי להם, תדעו רבותי שיקבי שור יש עליהם חותמת של הבד"ץ, אין לסמוך על כך, אסור לברך עליו הגפן, יש חשש ברכה לבטלה אם זה רק שבע עשרה אחוז יין. אנחנו אומרים צריך להיות למעלה מחמישים אחוז יין, ובודאי שאי אפשר לברך על היין ההוא הגפן וגם אי אפשר לקדש עליו.

ואז אחד מהשומעים הלך וסיפר לו לר' דוד יונגריז, אמר לו שכך הוריתי, והתמיה עליו למה הכשלתם אותנו, חשבנו שזה יין כשר!

אמר לו: מה כתוב בחותמת שלנו? 'בד"ץ לכל מקהלות האשכנזים', אנחנו לא אחראים בשביל הספרדים... אתה רואה כתוב 'לכל מקהלות האשכנזים', אנחנו סומכים על הרמ"א, מה אתה רוצה מאתי?

זאת אומרת, הוא מאשר בעקיפין שזה נכון שיש רק שבע עשרה אחוז יין, אלא שיש להם על מה שיסמוכו, הם סומכים על דעת הרמ"א, לפי דעתו כך זה הפירוש. אבל לחלוק על האליה רבא, על הפרי מגדים, על הלבוש, על מחצית השקל, ועל ספר 'פני האריה החי', כך במחי יד בספק ברכות להקל?! אתה מכשיל את הספרדים!

לפחות תכתוב 'אבל לספרדים איננו מורים הלכה'. האשכנזים חושבים שאם הם מקילים בדבר ויש להם בד"ץ שכתוב 'לכל מקהלות האשכנזים', יבואו הספרדים וילמדו מזה שלספרדים אסור לברך עליו. זה מכשול!

בקיצור, אחרי שהודעתי להם את זה, חלק גדול מהספרדים ששמעו מהדבר הזה התחילו לקנות אך ורק מיקבי 'כרמל מזרחי' שאז היה בטוח, והחזון איש וגאונים גדולים סמכו על המשגיח שם הרב ינובסקי שהוא אדם נאמן ואמר להם שיש למעלה מתשעים אחוז יין, וגם מה שמוסיפים אחר כך ספירט, הספירט הזה בא מכוח יין, כדי שלא יתקלקל היין לחזקו, וזה יין. אם כן כששמענו כך אמרנו שיקנו אך ורק מהם.

אחר כך שמענו שבאו לשנות עוד, באו אצלי ואמרו אנחנו מוכנים שתשים משגיח, ואנחנו נשנה ונעשה שיהיה הכל יין.

אמרתי להם, אני ב"ה עכשיו לא 'רב ראשי' ולא 'רב תוספות', תעזבו אותי, תעשו מה שאתם רוצים...

על כל פנים הדבר הזה לא היה ידוע לכל, היה בסתר, אם לא האיש הזה שהיה משומעי לקחי תמיד וראה את הדברים החמורים האלה לא היה יודע ולא היה בא ומספר לי. הם פשוט גונבים דעת הבריות!

ומי אחראים על אלה? אלה שנותנים את החותמת.

לכן כתוב על החותמת שם 'נקי מטבל משביעית וכו'' ודאי, מים אין בהם לא טבל לא שביעית ולא ערלה...

לפיכך צריך לדקדק בזה, יצאו אח"כ עוד חוגים כאלה 'חוג חתם סופר' שעושים גם כן יין אמיתי, צריך כל אדם לברר דבר זה לפני שישלם עליו את מחירו, הוא בא מסכן לקדש ונכנס בספק ברכה לבטלה, צריך להשים לב שלא יכשל בדברים אחרים.



שהכל נהיה בדברו...

השתתפנו פעם בחופה אחת, אבדל לחיים עם הרב יהודה צדקא. אותי כיבדו שאגיד ברכות האירוסין, הברכות המוקדמות. נתנו לי יין שהיה כתוב עליו 'אפרת'. אמרתי לו, תביא 'כרמל מזרחי', אמר אין לי, זה מה שהבאתי. לקחתי היין ברכתי עליו 'שהכל נהיה בדברו', ואח"כ ברכות האירוסין כי חמר מדינה מברכים עליו.

אחרי גם ר' יהודה צדקא, צריך לברך ברכות הנישואין, התחיל לברך גם שהכל נהיה בדברו, ותהום כל העיר, איפה היין. אמרתי להם, פעם אחרת תדעו, 'אפרת' זה שהכל נהיה בדברו, תביאו רק יין של 'כרמל מזרחי'.

אחר כך נעשתה מהומה, שמעו שאנחנו יודעים את הדברים האלה, נגלה קלונם וחזרו בהם, כמה יקבים התחילו לשנות את הדבר להכניס באמת יין.

כשנכנס הרב וייס ראב"ד העדה החרדית ושמע שעושים שבע עשרה אחוז, התחנן להם "תעשו עשרים אחוז, מספיק שיהיה חמישית יין, למה תעשו שבע עשרה אחוז"? 'קתר חירק' עשו עשרים אחוז. איפה זה איפה מרן שאומר ששים אחוז, עשה לנו טובה.

אחר כך היו מתלמידי ששאלו אותם ואמרו עכשיו תיקנו את זה. באמת תיקנו מעט, אדם שקונה יין ידע שזה יין, לא דצ"ך עד"ש באח"ב...



היקב שהוכשר

היה אחד בקסטל שהיה לו יקב משובח מאוד, כל העשירים היו קונים רק ממנו, והיה יין נסך, העובדים שלו היו תאילנדים גויים, והוא לפי תומו עם הארץ מסכן לא יודע, הביא את התאילנדים האלה ועבדו לו, והיה מרויח גם כן את המעשרות.

באנו אליו והשפענו עליו, לקחנו אותו בטובות והפך את הכל לכשר, פיטר את כל העובדים התאילנדים, הכניס רק עובדים יהודים.

כל שנה אנחנו הולכים אליו מפרישים תרומות ומעשרות, חבית גדולה מכילה יין, מאה-מאתיים ליטר, פותח את החבית, יש צינור 'מזנק מן הבשן', הכל הולך נשפך בארץ. וזה נסיון גדול. ב"ה כולם קונים ממנו יין משובח מאוד.

איני מבין ביינות, אני לא בקי מה זה משובח מה זה לא משובח, מי שמבין ביין אוהב את זה, קונים את זה, כל בקבוק שוה מאה-מאתיים שקל, תלוי כמה היישון שלו, והוא עמד בנסיון.

הלכתי בעצמי וראיתי איך הוא פותח את החבית הגדולה הזו, וכל היין נשפך בארץ. זה נסיון, הולך לקבל את הכשרות לא יעשה מעשרות? מה אנשים יאכלו, טבל?

והוא הרויח מזה גם כן, אנשים שמעו שהוא כשר, הרויח כפל כפליים, באו יותר. והוא סיפר לי שהוא מרויח מזה. וזה זכות הרבים. ראינו כמה פעמים אנשים חברי כנסת קונים ממנו בשביל שזה יין משובח, והעובדים תאילנדים, נמצא ששותים יין נסך, ועתה ב"ה כל העובדים יהודים עם זקן, לא רוסים שיסתפק אם הם יהודים, כולם הזקן שלהם עד טבורם.

ומזה נעשה קידוש ה', כשהולכים ורואים איך פותח את הברז של החבית 'חבית חבית ולא בריך', ומברכים על הפרשת תרומות ומעשרות, זה טבל ודאי, לוקחים כוס אחת גדולה ממלאים אותה ושופכים אותה, אח"כ פותח הברז ואומר שזה יהיה מעשר ראשון, וזה מעשר מן המעשר, לוקחים את המעשר מן המעשר ומשמידים אותו. אח"כ לוקחים מעשר שני או מעשר עני, מעשר שני פודים אותו על פרוטה אחת, ומעשר עני נותנים אותו לעניים אם רוצה לחלק, ואם הוא עני שיקח לעצמו, רוצה להיות עשיר שיחלק לעניים.


לתגובות hashkafatmaran@gmail.com
ניתן להזמין נושא זה ועוד שלל נושאים מדבריו של מרן מודפסים על גבי חוברות כיס מנוקדות, להנצחה לעילוי נשמה, לרפואה וכדו'. וכן לרכישת הספר מעדני המלך. לפרטים באתר.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון