• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הערה למחה"ס בחוקותיך אשתעשע

שילה אפרהימי

Well-known member
מכתב שכתבתי לו וטרם שלחתיו אליו:

צעב"ח בדגים

לכבוד הרה"ג אורי סבג שליט"א

כתב מר בספרו בחוקותיך אשתעשע, והובא בהסכמה למו"ר מרן הראש"ל הגרי"צ יוסף שליט"א בזה"ל:

ב. ובמה שדן אם יש חיוב להקדים מאכל לדגים קודם מאכלו וכדין בהמה וכתב שאין הבדל דזיל בתר טעמא דמה לי דגים ומה לי בהמה שו"ר שכ"כ בשאילת יעבץ (סי' י"ז) שבהמה לאו דוקא וה"ה חיה עופות ודגים ועיין חזו"ע שנראה דאשתמיטיה לפי שעה דברי היעב"ץ הנ"ל שגם בדגים שייך צער בעלי חיים וכו' ע"כ. (ציטוט מהספר).

והעיר מרן שליט"א שמרן זכר גם זכר את מ"ש היעב"ץ בסי' ק"י שאין בדגים משום צעב"ח משום דלאו בני מלאכה הם.

והערת על דבריו שהרב לא דק בדברי הכותב שנתכוון ליעב"ץ בסי' י"ז שכתב שדגים בני מלאכה נינהו.

והנה שים נא לב שהרב בציטוטו ציין שהבאתם מסי' י"ז כך שבוודאי זכר הסימן הנ"ל.
ותו, שלא נזכרו כלל דגים ביעב"ץ סי' י"ז, רק בסי' ק"י כתב שכל מה שאינו בהמה, כלב וחתול, אינו בר מלאכה, ולא רק השקצים והרמשים שזה פשיטא אלא גם שאר החיות. ובהם אין צער בעלי חיים, וזה פשוט.

ביקרא דאורייתא
ע"ה שלה אפרהימי ס"ט​
 
נערך לאחרונה:
חזק וברוך.
א. יש לכתוב סגנון יותר מרומם במקום "והעיר הרב שליט"א".
ב. הסתכלתי לרגע בהסכמה לספר הנ"ל, ואני מבין שם שטענתו שונה ממ"ש כאן בשמו, וממילא התשובה כאן אינה עונה לפקו"ד על טענתו שם. (אולם בודאי אם נעיין יפה במקורות המובאים שם נמצא ביאור הדברים כפי שכבר הורגלנו, אלא שהפנאי עושק.)
 
א. יש לכתוב סגנון יותר מרומם במקום "והעיר הרב שליט"א".
שיניתי כדבריך.
ב. הסתכלתי לרגע בהסכמה לספר הנ"ל, ואני מבין שם שטענתו שונה ממ"ש כאן בשמו, וממילא התשובה כאן אינה עונה לפקו"ד על טענתו שם. (אולם בודאי אם נעיין יפה במקורות המובאים שם נמצא ביאור הדברים כפי שכבר הורגלנו, אלא שהפנאי עושק.)
יעיין מר בדברי ובדבריו בעת ישוב הדעת שוב, כיון שביארתיו אל נכון (וכעת גם הוספתי כמה מילים להרחבה יתירה). ועיקר מה שכתבתי לו הוא על מה שהביא מהיעב"ץ שלא כמבואר בדבריו, אך בעניין הסוגיא עצמה לא באתי לדון.
 
חזור
חלק עליון