• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הפגת צינה בשבת

קורסיה

Well-known member
ידוע שבשבת אסור לרחוץ במים חמים ודעת מרן הרב עובדיה זצ"ל שיש לאסור גם בפושר ורק צונן מותר
אך השאלה היא מה הדין אם רצוני להוסיף מעט מאוד מים חמים רק כדי 'לשבור את הקור' אך המים נשארים צוננים?
שבחזו"ע שבת ח"ו עמ' פ' הביא דברי הרדב"ז שכתב שאף להפיג צנתן הוא בכלל גזרת המרחצאות ואסור. אמנם הרב למד מדבריו שיש לאסור פושר, אך אפשר לומר משום שזהו הנידון דאיירי התם. אך עכ"פ מדברי הפוסקים שכתבו להפיג צנתן משמע שאף אם לא הגיעו המים לפושרים יש לאסור להוסיף מעט מים חמים. וכן העיר שם על הרב אז נדברו דכתב שלהפיג צנתן שרי, העיר עליו הרב דאשתמטיתיה דברי הרדב"ז. המעיין באז נדברו יראה שכתב שפחות מיד סולדת הוא בכלל גזרת המרחצאות אך להפיג צנתן ודאי שרי. ופחות מיד סולדת זה לכאורה פושרים.
 
ב"ה
שלום וברכה,
לענין הלכה מבואר בדברי מרן זיע"א בחזון עובדיה שם (שבת ח"ג עמ' פ), שפושרים אסור, ושלהפיג צינתן גם אסור, דלהפיג צינתן היינו הפשרן כמ"ש הרשב"א. ודלא כהרב אז נדברו שכתב שלהפיג צינתן מותר.
אולם מאידך המשיך מרן זיע"א לבאר למעשה את הגדר של פושרין, ע"פ דברי הרמ"א בהגה לש"ע יו"ד (סי' קפח ס"ד), ששיעור פושרין אינו יותר מחמימות הרוק, ע"כ. ואין הפירוש בדברי הרמ"א לומר את הגבול בין חם לבין פושר, שיותר מחמימות הרוק אינו פושר אלא חם, אלא כוונתו להיפך, לומר את הגבול בין צונן לפושר, שבהלכות שעסק בהם שם, שצריך שיהיה דוקא פושר ולא מספיק שיהיה צונן, היה מקום לומר שבשיעור חמימות הרוק עדין אינו פושר, וע"ז כתב הרמ"א שאינו כן, אלא סתם פושרים אינו צריך יותר מחמימות הרוק, שבזה ודאי כבר נחשב לצונן, אבל בודאי שגם אם יהיה יותר מחמימות הרוק, כל עוד שלא יגיע לגדר חמים, נחשב לפושר. רק שאין לנו מקור ברור לגדר שבין פושר לחם לענין רחיצה, רק לענין בישול וכדומה, דבין חמימות הרוק ליד סולדת הוי פושר. משא"כ ברחיצה שבודאי לא היה צריך לגזור על חום שהיס"ב, שאין אפשרות ואין דרך לרחוץ בו, כמבואר בפוסקים.
ובודאי שזוהי גם כוונת מרן זיע"א בחזו"ע שם שהביא את דברי הרמ"א, שהרי מיד לאחר מכן ציין, שכ"כ גם בשו"ת מנחת יצחק ח"ד (סי' מד אות כו), ושם מבואר להדיא בזה"ל: אמנם בנוגע לרחיצת ידיו, אם לא הוי אלא פושרין אפשר להקל וכו', ושיעור פושרין הוי כחמימות הרוק, עיין שם בתהילה לדוד, עכ"ל. נמצא שקורא לחמימות הרוק פושרין, ופחות מזה הוי צונן, וכבר כתב בחזו"ע בשם הרשב"א בהפגת צינתן היינו הפשרן.
ונמצא לכאורה שעיקר השגתו של מרן זיע"א על הרב אז נדברו הייתה על ההגדרה, שאין נכון לומר שלהפיג צינתן מותר לכל הדעות ופושרין אסור, דהא ברדב"ז מבואר שאסור גם הפגת צינה, וברשב"א מבואר דהפגת צינה היינו הפשר.
אולם יותר נראה בדעת מרן זיע"א שהבין בדעת הרב אז נדברו, שרוצה לחלק בין סוגי ההפשר, שיש פושרין מעט, והיינו כנראה לפחות כחמימות הרוק, וקרא לזה להפיג צינה, וכתב שמותר לכל הדעות, ויש פושרין יותר, שהם אסורים למי שאוסר פושרין. וע"ז כתב מרן זיע"א שזה אינו, אלא אף הפשר מעט חשיב פושרין, דהפגת צינתן היינו הפשרן, והביא ראיה מהרמ"א והש"ך בשם הריטב"א, והמנחת יצחק, דחמימות הרוק כבר חשיב פושרין ואסור.
וזכורני לפני למעלה מעשרים שנה, בזמן הקצר שזכיתי להיות בישיבת חזון עובדיה בבחרותי, כשהגיע ליל שבועות אמר ראש הישיבה מרן הראש"ל שליט"א לאותם בחורים שרצו לילך לטבול, שיזהרו בשלושה דברים, בטלטול המגבת- שיתעטפו כמלבוש, בניגוב השיער- שיניחו ויגעו בנחת, ובטבילה בפושרין- שיניחו האצבע בפה תחת הלשון כמה שניות ויחושו רמת החמימות ואח"כ יכניסו האצבע למים אם מרגישים חם יותר או שווה בשווה כמו תחת הלשון חשיב פושרין ואם מי המקוה פחות חמים מהחמימות שתחת הלשון חשיב צונן. (והדבר סייע כמה פעמים שלפום ריהטא שמכניסים יד או רגל נרגש כפושרין או אפילו חם, אבל ע"י הנחת האצבע תחת הלשון ואח"כ במים מתברר שצונן, ומתבאר שהחום הנרגש ביד או רגל הוא מחמת שהיד או הרגל קרים יותר מהממוצע, מחמת הקור שבחוץ או מחמת המקלחת בקרים קודם לכן, משא"כ חום הגוף הפנימי משמר את עצמו).

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון