• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

והיה מחניך קדוש

העומד באמצע תפלת שמונה עשרה ומריח ריח רע המגיע מצינור הביוב שמחוץ לביה"כ האם רשאי לסיים תפלתו? וזאת משום שהרשב"א התיר לסיים תפלתו או קריאת שמע אע"פ שיש בתוך ד' אמותיו מי רגלים (שאין בהם ריח רע). והטעם כיון שכל האיסור הוא מדרבנן ולא דאורייתא לכן יש להקל. ובב"י ס' עח פסק כן לעניין תפלה ולא לק"ש. אמנם בס"ס צ הש"ע פסק דלא כהרשב"א, ולא התיר להמשיך בתפלה כשיש מי רגלים. והאחרונים כתבו כמה תירוצים ליישב הסתירה. והרבה אחרונים כתבו שמרן חזר בו ממה שפסק בב"י ס' עח. (ע' בהלכה ברורה ס' עח שהביא הדעות בזה).
אכן בניד"ד, אפשר לצרף דעת הראשונים (המובא בש"ע ס' עט, ב) שמועיל שינוי רשות לעניין דברים שבקדושה אף שיש ריח רע. וא"כ הוי ס"ס בדרבנן להקל להמשיך בתפלה. (ובביאור הלכה תחילת ס' עט אות ז כתב שדעת הרבה אחרונים שריח רע שנמצא בחדר אחר נחשב לריח רע שאין לו עיקר ואיסורו מדרבנן). תודה רבה
 
העומד באמצע תפלת שמונה עשרה ומריח ריח רע המגיע מצינור הביוב שמחוץ לביה"כ האם רשאי לסיים תפלתו? וזאת משום שהרשב"א התיר לסיים תפלתו או קריאת שמע אע"פ שיש בתוך ד' אמותיו מי רגלים (שאין בהם ריח רע). והטעם כיון שכל האיסור הוא מדרבנן ולא דאורייתא לכן יש להקל. ובב"י ס' עח פסק כן לעניין תפלה ולא לק"ש. אמנם בס"ס צ הש"ע פסק דלא כהרשב"א, ולא התיר להמשיך בתפלה כשיש מי רגלים. והאחרונים כתבו כמה תירוצים ליישב הסתירה. והרבה אחרונים כתבו שמרן חזר בו ממה שפסק בב"י ס' עח. (ע' בהלכה ברורה ס' עח שהביא הדעות בזה).
אכן בניד"ד, אפשר לצרף דעת הראשונים (המובא בש"ע ס' עט, ב) שמועיל שינוי רשות לעניין דברים שבקדושה אף שיש ריח רע. וא"כ הוי ס"ס בדרבנן להקל להמשיך בתפלה. (ובביאור הלכה תחילת ס' עט אות ז כתב שדעת הרבה אחרונים שריח רע שנמצא בחדר אחר נחשב לריח רע שאין לו עיקר ואיסורו מדרבנן). תודה רבה
נראה שאין זה ב' ספיקות, השאלה אם מהני שינוי רשות כשיש ריח רע - תליא בשאלה אם ריח רע בחדר אחר נחשב שאין לו עיקר.
ומ"מ במשנ"ב סי' עט סקי"ח פסקי להחמיר בשאלתך, ומקורו בבית יוסף [אף שיתכן לומר שהב"י רק ציטט בזה את דברי האוסרים] (וכ"כ בהלכה ברורה שם סע' ח).
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון