• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וירוס הקורונה - נישוק מזוזות ותשמישי קדושה

ב"ה
דברים ברורים ביותר מרבנו האר"י הקדוש דנהירין ליה שבילי דרקיעא
כיצד עלינו לנהוג בעת כזאת וכיצד לא לנהוג בשום אופן,
והדבר היחיד שמותר וצריך להילחץ אם עדיין הוא קיים, הוא הפחד מהדבר!!!
והכלל והעיקר הוא שלא להיתפחד כלל!!!
בן יהוידע ב''ק דף ס.png
 

קבצים מצורפים

  • אמונים בשם האר''י-מי שלא מפחד מהדבר אינו שולט בהם...PDF
    157.9 KB · צפיות: 4
ב"ה

תודה רבה לכבוד הרב, היה מעניין מאוד לקרוא את הנ"ל.

אם נוציא את שורש העניין מהדברים הללו, ניתן לומר כי חלק מהבעיות אצל מנהיגי קהילות בעת קבלת החלטה שצריכה להתבסס על ידע מעמיק של אנשי מקצוע רלוונטיים הן:

בעיות בעת קבלת החלטה:
*כיצד להבדיל בין מומחה אמיתי בנושא כלשהו לבין שרלטן וקיש קיש קריא.

*כיצד לבחור את המומחה המתאים. לדוגמא אנו יודעים שלא נרצה לעשות ניתוח לב אצל "מומחה לרפואה סינית", אך לא תמיד אנו מודעים לנזקים שעלולים להגרם גם בהחלטות בריאותיות פחות חודרניות בבחירת המומחה הלא מתאים. כיצד למשל נדע להמנע מבחירת מומחה ברפואה אבל בתחום הרפואי הלא נכון, אשר עושה שימוש בתוארו הרפואי בצורה לא אתית על מנת לשכנע את השומע בצדקת טענותיו למרות חוסר הידע שלו בנושא?

*כיצד להכריע בין דעות מנוגדות של מומחים שונים באותו תחום.

*כיצד לקבל החלטות בתנאי חוסר וודאות, לדוגמא כשאין מספיק זמן להמתין למחקרים מדעיים שיאששו או יפריכו תצפיתית תיאוריות בתחום (לדוגמא בנושא הקורונה עדיין לא הכל ידוע, אך עדיין היה צורך לקבל במהירות החלטות כמו האם להנחות את הציבור להחמיר או לא. קיים למעשה מדע קבלת החלטות שתפקידו לשפר תוצאות בתנאי אי וודאות).

כיצד נכריע?
הדברים הללו הם בעיה משותפת למנהיגים באשר הם, בין אם פוליטיקאים, רבנים או משהו אחר. ואכן היה ניתן לראות לאורך המשבר כי חלק מהצמרת הפוליטית של מדינות שונות קיבלו החלטות מוטעות ומסוכנות בהתבסס על עצות שגויות של מומחים מסוג קיש קיש קריא, ולקח זמן עד שהקול השפוי הכריע את הכף (ויצויין מאוד לשבח שר הבריאות הרב ליצמן שהצליח מהר מאחרים להבין את העובדות וניכר כי נלחם מאז בכל מאודו לכיוון הנכון תוך הפגנת דוגמא אישית למופת).
דהיינו מנהיגי ציבור אחראים אכן מבצעים חובתם ובשאלות מקצועיות בודקים עם אנשי מקצוע. דא עקא ששאלת בחירת אנשי המקצוע היא שאלה מקצועית בפני עצמה שאותה לא כל מנהיג ציבור יודע כיצד לפתור.

המסקנה המתבקשת היא שאולי למנהיגי ציבור באשר הם נחוצה תמיכה מקצועית עוד בחלק הראשוני של של בחירת המומחים הנכונים לכל מקרה ומקרה, ולפחות כדי לסנן החוצה את הדעות הגרועות יותר.
זה קודם כל דורש הכרה בכך שבחירת המומחים הרלוונטיים היא מיומנות אשר יש להשקיע בה בפני עצמה, ולעשות מה שצריך לקביעת חוקים שנשית על עצמנו למשימה כגון זו.

דוגמאות לשימוש בכלי עזר לפתרון הבעיה:
והנה כדוגמא לשימוש בכלים העומדים לרשותנו והפעלת זהירות ראויה בבואנו לאפשר לציבור שלנו להסתמך על עצות של מומחים כלשהם, נפלה לידינו הזדמנות בדמות 2 העלונים שצורפו לעיל, העוסקים במתן יעוץ לציבור בנושא "איזו תזונה תועיל לשיפור המצב הבריאותי אל מול איום הקורונה".
כמנהיג ציבור שדבריו משפיעים על צאן מרעיתו וקובעים גורלם לחסד אם לשבט, יתכן לחשוב שתפקידו כולל לא רק קבלת החלטות מתאימה אלא גם חינוך הציבור להסרת עצות המסכנות אותו, ולכן נראה להלן כיצד ניתן למשל לנתח את אמינות 2 העלונים לעיל אלא מול חובת הזהירות המתבקשת להבטחת שלומם של ציבור שלם. זאת באמצעות שאלות כגון: האם הכותב הוא בר סמכא בתחום? האם הוא כותב ללא פניות או שיש לו רווח מוסווה בדבר?

דוגמא לכלי אחד מרבים שיכול להועיל במקרים כאלה זה האתר של משרד הבריאות המפרט לכל מקצוע את רשימת שמות המורשים לעבוד בו:
https://practitioners.health.gov.il/Practitioners

במקרה שלנו של יעוץ תזונתי נוכל לחפש באתר הנ"ל של משרד הבריאות את הקטגוריה של "דיאטנים", שבהגדרת משרד הבריאות אלו אנשי מקצוע שלמדו 3-4 שנים לתואר במדעי התזונה, ביצעו סטאז' בבית חולים ובקהילה, עברו מבחן ממשלתי בתזונה קלינית של משרד הבריאות, וקיבלו רשיון דיאטן קליני. כמובן שאחרי החיפוש הראשוני גם נעדיף במידת האפשר דיאטן שמתמחה בנושא הספציפי של שאלתנו תוך ביצוע השתלמויות נוספות והשקעת שנים בעבודה ורכישת נסיון בתחום. לדוגמא, עבור בעיית סוכרת נעדיף להתייעץ עם דיאטן סוכרת.

למעשה לפי חוק הסדרת מקצועות הבריאות רק אדם עם רשיון דיאטן קליני הינו מורשה בארץ למתן יעוץ תזונתי, ולא בכדי. תזונה קלינית מתבססת על מחקרים קליניים שהוכיחו עצמם והיה ניתן לחזור עליהם ולהגיע לאותן מסקנות. זאת בניגוד לרפואה אלטרנטיבית שמתבססת על תיאורי מקרה בלבד ואין עליהם פיקוח שיוודא את אמיתותן. כמו כן לימוד תזונה קלינית עוסקת בין היתר בהתאמת תזונה ספציפית למצבי בריאות שונים, ולכן דיאטן יבצע את המלצתו כך שהיא תהיה ספציפית למצבו הרפואי הספציפי של האדם בהתבסס על פרמטרים מגוונים כמו בדיקות דם, אנמנזה וכדומה, ותוך שימוש בידע המתאים מבלי להזיק לו, נזק שלעיתים קרובות למרבה הצער קורה כאשר מיישמים המלצות לא ממוקדות של מי שלא הוסמך לכך.

האם זה אומר כי פרקטיקות מסויימות של רפואה אלטרנטיבית הן שגויות? הגם שאינן מוכחות מדעית כיעילות, לא בהכרח כולן שגויות, ואם מסיבה כלשהי אנו מעוניינים דווקא בשיטות לא מדעיות, לדוגמא מה שנקרא "רפואה סינית" (דבר שבאופן אירוני לא הועיל לסינים במיוחד כנגד נגיף הקורונה), הרי שניתן בקלות למצוא דיאטנים קליניים שלמדו גם את זה כתוספת ויכולים לתת המלצות כלבבנו תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי נוסף המסתמך על ידע מדעי מוכח שלא יסכן אותנו. (ובכותבי "ידע מדעי" אין הכוונה לקבלת כל מחקר ככתבו וכלשנו, דווקא בתואר מדעי מראים מחקרים מנוגדים ומלמדים כיצד להפעיל חשיבה ביקורתית לקבלת מסקנות. דיאטנים טובים, כמו בכל מקצוע דומה, ימשיכו להשאר מעודכנים במחקרים חדשים ולשפר את יכולתם לשפוט גם במקרים שעדיין אין מידע מוכח לגביהם, תוך הפעלת שיפוט טוב יותר ממי שלא הוכשר בכלל בצורה מקצועית שכזו).

וכאמור לאור הנ"ל ננתח כעת את 2 העלונים שצורפו כאן.
אם נביט בעלון הראשון שצורף מעלה (זה שמתחיל בכותרת "אני ה' רופאיך"), ניתן להראות בנקל כי אינו חתום. האם נשאיר את הציבור שלנו לחשוב שיתכן להעדיף עלון שאינו חתום ויתכן שעצותיו בכלל מזיקות, על פני איש מקצוע שהוסמך לכך?
לאישוש הטענה, נראה גם כי הסיבה שאינו חתום אינה בכדי, ובהמשך נפרט דוגמאות המוכיחות כי הוא מלא בעצות אחיתופל שמהוות סכנה אמיתית לציבור.

אך מעניין גם שהעלון השני (שמתחיל בכותרת "קורונה וירוס - חלק א") המכיל עצות תזונתיות לציבור, הגם היותו חתום, אין זה על ידי דיאטן קליני מורשה על ידי משרד הבריאות.
הוא חתום במקום זאת על ידי רופא (כידוע במקצוע זה מקדישים במהלך התואר איזה 30 שעות של תזונה) שתחום הידע שבו הוא מורשה לפי משרד הבריאות הינו שונה לחלוטין מתזונה.
נכון שרופא יכול ללמוד בנוסף אי אלו שיטות תזונה לא מדעיות שמשרד הבריאות לא נותן להן רשיון. אך האם נרצה שרופא ישתמש בתוארו הרפואי בעת מתן עצות שאינם מתחום מומחיותו הרפואית, מבלי ליידע אותנו על כך?

הדבר הראשון שנעשה זה חיפוש מהיר של שם הרופא האמור. מה שקופץ לעין הוא מסמך רשמי של משרד הבריאות עם אזהרות נגדו. הנה לינק לאתר הרשמי של משרד הבריאות המכיל את פרסומי האזהרה:
https://www.health.gov.il/Services/Committee/deceive/Documents/2016870.pdf
https://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/04112019_1.aspx

להלן ציטוט של אחד הסעיפים לדוגמא שם:
"פרסומיו ביחס לתוספי תזונה, ומוצרים "בריאות שונים , מהווים פלטפורמה לשיווק תוספי תזונה, קישור מסחרי של מוצרים שונים באמתלה של ריפוי וקידום בריאות והרפואה בישראל, תוך ניצול מעמדו כרופא , העברת מידע שגוי, לא מבוסס, חד צדדי ושכל מטרתו מכירה וקידום עסקי."

הווה אומר, משרד הבריאות מזהיר אותנו שפרסומיו בנושא הספציפי דוגמת הגליון שלנו, שגויים ומטעים את הציבור, ומטרתם למכור מוצרים שהוא למעשה ממליץ עליהם תוך ניצול תארו הרפואי לדבר שלא נועד לו. זאת בשונה מאדם שמגלה דעת השומע בכל פעם במפורש כי כל אשר בידו הוא מקצוע בלתי מפוקח בשם "רפואה סינית" וכדומה ולכן תוארו הרפואי אינו רלוונטי ליעוץ זה. לדוגמא, משרד הבריאות דווקא מתיר ל"נטורפת" או אפילו אדם מן הרחוב לייעץ, כל עוד הוא אינו מטעה את השומע לחשוב שיש בידו תואר והיתר רשמי לייעץ בתזונה. אך נטורפת שהוא גם דוקטור לכלכלה או רפואה, לא נרצה לתמוך מבחינה אתית שישתמש בתואר הדוקטור להטעיית הציבור.

ואכן בדיוק כאמור באזהרת משרד הבריאות, ניתן לראות בגליון המלצה על מוצרים שלהם מופיעים פרסומות מכירה באתר האינטרנט של הכותב, אך בגליון אין גילוי נאות המתריע לקורא על ניגוד האינטרסים הנ"ל.
זוהי כבר אזהרה עבורנו כי אולי טעינו בבחירת גליון זה כמקור שלנו לבריאות של ציבור שלם.

נמשיך ונשים לב כי בגליון העוסק מתן עצות תזונתיות מופיע תואר הכותב "מאת דוקטור ... MD" מבלי להבהיר כגילוי נאות שהידע התזונתי אינו מתבסס על מומחיותו כרופא אלא על מקורות אחרים כלשהם.
זה למעשה גורם לציבור הרחב שאינו מבין בתחום, לטעות ולחשוב שהכותרת "דוקטור" המופיעה בו הינה גושפנקא רשמית לידע בתחום ולכן ניתן לסמוך בעיניים עצומות על מידע זה כאילו משרד הבריאות עצמו אישר אותו. בעיה זו היא למעשה הסיבה שכנסיון למנוע הטעיית הציבור, משרד הבריאות אוסר על הצמדת המילה תזונה לתוארו של אדם שאינו דיאטן. אבל כפי שראינו ניתן למצוא דרכים לעקיפת איסורים.

כאן חשוב מאוד להדגיש כי אין אנו פוסלים כרגע את הכותב כבר סמכא בתחום מומחיותו עצמה, ויתכן מאוד שכרופא הוא עושה עבודתו נאמנה. יתכן גם שהידע שלו בתחומים כגון "רפואה סינית" גם הם אינם מבוטלים. אך האם בבואנו להכריע לציבור בשאלות רפואיות ובפרט בסכנת חיים פוטנציאלית, ניתן לציבור שלנו להסתמך על דברים שלכאורה מטעים ושנויים במחלוקת, או שנעדיף לבחור איש מקצוע מובהק וידוע שאינו נתון במחלוקת, ולהתייעץ איתו? אפילו אם לא עשינו זאת, מחובת הזהירות אולי היינו רוצים לתת את העלון לביקורת של איש מקצוע אמיתי מורשה בתחום הספציפי של תזונה לפני שניתן לצאן מרעיתנו לשגות בו.

ודי לנו בנאמר לקמן, למרות שניתן להוסיף עוד הרבה בנ"ל, ודו"ק.

עתה נפנה לדוגמאות ספציפיות ב2 העלונים שראינו.

דוגמאות בעלון הלא חתום:
להלן מספר דוגמאות שבעלון שמתחיל בכותרת "אני ה' רופאיך", שיתכן ומסכנות ציבור שלם:

*המסמך מתחיל ב"הוירוס קורונה רח"ל, איננו מסוכן כלל, רק שהחולשה שגורר בעקבותיו, בפרט למי שבלאו הכי כבר חלש, יכולה להגיע לידי סיכון קטן."
כפי שכבר דיברנו רבות, ישנם פלחי אוכלוסיה מגוונים שלהם שלהם הוירוס כן מסוכן ביותר (לדוגמא אנשים עם לחץ דם גבוה, אסתמטיים, וכו' ופירטנו למעלה עוד בנושא), וגם אלו שלא נמצאים בקבוצת סיכון מיוחדת עלולים להכנס אליה בקלות בהנתן פגיעה זמנית במערכת החיסון (למשל חוסר שינה, סטרס, חוסר באכילת ירקות וכדומה) יחד עם עומס נגיפי מספיק.
זאת מבלי אפילו להזכיר את הנזק שנותר לחלק ממי שאפילו מבריא, כמו נזק קבוע לריאות עקב הצטלקותם, ונזקים לאיברים פנימיים אחרים שהיו אינדיקציות להם בחלק מהמקרים. ועדיין לא דיברנו על מוטציות מסוכנות יותר שיתכן ואיתרע המזל להדבק דווקא מהן, או גנטיקה רגישה במיוחד של אנשים מסויימים.
ובנושא זה כבר הרחבנו ובריא לנו כיום כי לומר דבר כזה על כלל הציבור זהו שקר וכזב, ועצם האמירה מסכנת מאוד את הציבור במונעו מהם את הזהירות המתבקשת במצב שלא רק עלול להיות חיים ומוות, אלא שגם אם לא ימית אותם, עלול להקריס את מערכת הבריאות ובכך לגרום למוות בקנה מידה עצום, כל זאת תואר כבר בהודעה קודמת (הודעה 14 לקמן).

*במסמך יש המלצה לערבב מספר מרכיבים בדבש כי "הדבש גורם להתפשטות המאכל או המשקה בכל הגוף"
דבש מכיל בעיקר פרוקטוז שזה סוכר מהסוג הגרוע יותר לגוף, והוא גם מגביר דלקתיות ולא נרצה זאת במחלה דלקתית כמו קורונה (דלקת ריאות ויראלית).
בהמלצה לא הובאו הגבלות על האוכלוסיה שלה זה מיועד, ולכן מעניין מי לקח כאן על עצמו את האחריות שאולי מישהו יתן זאת לתינוק בן פחות משנה וכך ירעיל אותו מבוטוליזם, או אם סוכרתיים יטעו לחשוב שזה טוב להם למרות הכל.
ואפילו לא נכנס לטענה המגוחכת של "הדבש גורם להתפשטות המאכל או המשקה בכל הגוף".

*רשום שם "גם מי שנדבק כבר...שיוסיף בויטמין סי במקום 2000 מ"ג ליום, 5000 מ"ג ליום".
להמליץ זאת ככלל גורף זו שגיאה, שכן בלי להתאים את המינון לתזונה הרגילה של החולה אנו עלולים להגיע לכמויות גדולות עוד יותר של ויטמין סי.
ובעוד שמינון רגיל של ויטמין סי מועיל כאנטי אוקסידנט, הרי שמחקרים הראו כי בכמות יתר הוא עלול לעשות את הפעולה ההפוכה ולחמצן, וכך לגרום נזק במקום תועלת (זאת בנוסף לתרומתו במינון גבוה ליצירת אבנים בכליות).

*רשום "גם מצאו, שמועיל לקחת מי כסף (יוני כסף), והקורונה תעלם.... אנשי שחלו במחלה הידועה רח"ל (סרטן) לקחו מי כסף, ותוך שבועיים, נעלם הכל הכל!".
זה נכון שלחולי סוכרת נותנים גרביים ששזור בהם כסף כדי למנוע שגשוג חיידקים. אך בקורונה מדובר בוירוס ולא חיידק, ומחקרים הראו שלכסף אין השפעה על וירוסים.
כמו כן כסף זה לא יסוד קורט שהגוף זקוק לו והוא עלול להיאגר בגוף לאורך זמן מבלי לצאת ממנו, ולכן בשונה מגרביים חיצוניות, לא נרצה לשתות כסף שלא הוכח כמועיל, ולאחר שנאגר בכמות גדולה בכוף אף עלול לגרום נזק.
כמו כן הוא עלול ליצור אינטרקציה בין תרופתית עם תרופות שונות ולסכן את החולים שבתמימותם הסתמכו על העצה הנ"ל.
בנוסף, לתת לחולה סרטן או קורונה תקוות שווא מסכנת אותו אף יותר. לא פעם חולים ינטשו את המלחמה על השגת תרופת שהוכחה כמרפאה סרטן (לדוגמא קיטרודה לחלק מסוגי הסרטן), אם הם שוכנעו להאמין ש"שתה מי כסף ותוך שבועיים נעלם הכל הכל". האם לא יוצא מכאן כי הנותן עצה כזו יש לו דם על הידיים?

*רשום "הפרוביוטיקה תמיד מועילה לגוף, זה בסך הכל חיידקים טובים וחיוביים, תמיד זה טוב, זה לא מזיק".
לא מזיק? בחודשים האחרונים פורסם מחקר ישראלי שגילה כי פרוביוטיקה עלולה לגרום לזיהומי דם קטלניים, וביחוד לחולים.
איך מישהו מסוגל לישון בלילה ביודעו שהפרסום השקרי שלו "תמיד זה טוב ולא מזיק" אולי הרג חולים שעשו כעצתו?

*רשום "לכן כדאי להתארגן כעת לקנות קצת מצרכים של חיטוי ומשככי כאבים כמו איבופן וכדו'."
בדיוק השבוע פורסם על ידי אירגון הבריאות העולמי כי יש אינדיקציות שאיבופן (ידוע גם כאיבופרופן) עלול להחמיר את התפשטות הקורונה והחמרת הסימפטומים, אף כי עדיין זה לא הוכח.
אירוני שדווקא זו התרופה שמומלצת על ידי גליון העוסק בטיפול כביכול בקורונה.

*רשום "קשה לתת עצות, יש המון עצות סבתא מועילות. אפשר לקיים תשועה ברוב יועץ"
זו עצה שגויה ומסכנת חיים. עצות סבתא או עצות של יועצים רבים ללא הכשרה עשויים לגרום למוות של מטופלים בכל מיני מקרים, ולא מובן איך אנשים מוכנים לקחת על גבם דבר כזה. תגובות בינתרופתיות מסוכנות, עודפים או חוסרים מסכני חיים שיכולים להווצר בעקבות המלצות שגויות, ואפילו מניעת השומע מללכת ליעוץ אמיתי, בחושבו שהנה יש לו את כל הנדרש לשמירה על בריאותו. בניגוד לכך, דיאטן קליני לדוגמא יבצע דבר ראשון בדיקות דם לאיתור עודפים וחוסרים, יבצע אנמנזה לאיתור תרופות ומצבים רפואיים שיש לקחת בחשבון, וישתמש בתוכנות שיעזרו בחישובים למניעת סיכון למטופל. כל זאת ועוד, עצות מסוג זה עלולות לגרום לשומע לחשוב שדי בכך ואין צורך לשמוע להנחיות הרשמיות הספציפות לקורונה המתפרסמות על ידי הגורמים המוסמכים.

*ישנן בעלון טעויות נוספות אך די לנו בכך.

---
דוגמאות בעלום החתום:
בנוגע לעלון החתום (זה שמתחיל בכותרת "קורונה וירוס – חלק א'"), מאחר ומשרד הבריאות מצאו לנכון לפרסם בפומבי אזהרה לציבור בדיוק בנושא זה, אכתוב מספר השגות תוך הדגשה שאלו השגות שלי ככותב אנונימי שלא מתהדר בתארים ויכול גם הוא לטעות:

*נזכיר שוב שכאמור מצאתי מוצרים שונים המפורטים בגליון זה, כפרסומות של מוצרים למכירה באתר האינטרנט של כותב המאמר.
זאת כאשר כפי שציינו הכותב אינו עושה לכך גילוי נאות בעלון, ואף משתמש לכאורה בתארו הרפואי באופן שעלול להטעות את הציבור כאילו ישנה אסמכתה מקצועית רשמית מאחורי ההמלצות, זאת בשעה שהתואר הרפואי כלל אינו רלוונטי להמלצות התזונתיות שבהן עוסק הגליון, כפי שכבר הובהר מעלה. וכל זאת בהדגשת המסמך המובא מעלה שפרסם משרד הבריאות בנושא.
זאת בהדגשה שוב, שיתכן והכותב אכן עושה עבודתו נאמנה בעת שימוש אמיתי בתארו הרפואי, או בעת שימוש בידע אחר לא מפוקח שבידו. אך הבעייתיות בעלון זה היא חוסר בגילוי הנאות כפי שהוסבר לעיל.

*גם במסמך הזה מוקדש קטע ארוך בתחילתו עם דחיפה לציבור לחשוב כאילו אין לנהוג בקורונה במלוא הרצינות, פרסומים שכאלה כפי שראינו עלולים לגרום לנזק עצום שעתה נותר רק להתפלל שמערכת הבריאות שלנו לא תקרוס בעטיו כפי שקרה באיטליה.
ואכן הדוגמא שהוא נתן של אנגליה (כאילו זה אולי רעיון טוב שהם החליטו לא להתגונן כראוי מהנגיף) הוכחה כשגויה, בריטניה שינתה כיוון לחלוטין מרגע שהבינו שם מה עומד לקרות.
והאינדיקציות העולות בינתיים מראות שדברים נוספים שהוא רשם שגויים, כמו למשל הרמיזה שלו שאולי הדבקות תביא להתחסנות טבעית, דבר שראינו בפועל שהוא שגוי כשחולים הבריאו ואז נדבקו שנית, ואף מסתבר שההדבקות החוזרת מסוכנת עוד יותר מההדבקות הראשונה בגלל למשל נזק שכבר נגרם ללב.
האם זה היה חכם בנגיף שכזה ללחוץ על הציבור לנהוג לקולא במקום לחומרא ובעצם להמר ולסכן את עצמו? כיום התשובה כבר ברורה לכל מי שעיניו בראשו.

*רשום שם: "...אז כמובן שאין לצום על מנת למנוע את מחלת הקורונה, אבל אם חלילה נדבקתם, כנראה ש-36-24 שעות של צום מים, ישפרו את תגובת הגוף לנגיף הקורונה ויביאו להחלמה מהירה יותר..."
אז אכן צום לסירוגין מוריד דלקתיות בגוף וזה נמצא מועיל יותר למחלות כרוניות של דלקת כמו סוכרת לדוגמא.
אבל כשהגוף חולה הצריכה הקלורית עולה בגלל הסטרס של הגוף. ובגלל הדלקתיות הגוף מפרק יותר שריר כי הוא צריך יותר אנרגיה ויותר בקלות מגיע למצב שאין לו מספיק.
כמו כן אם חסר פחמימות, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, זה פוגע במערכת החיסון, בין היתר. לכן צום במחלה זה לא מה שנרצה לעשות.
בנוסף הוא אמנם סייג שיש לשקול כל מקרה לגופו, אך בציבור שלם שמסתמך על ההמלצות כמות שהן מבלי שהן הותאמו לכל אחד אישית כנדרש, עשויים להיות לא מעט מקרים בהם אנשים יקלטו את המידע באופן כללי ולא יתייחסו לאזהרה. זו הסיבה שמראש המלצות תזונתיות באישור משרד הבריאות צריכות להנתן על ידי מי שהוסמך לכך ויכול לקחת אחריות על דברים כאלה.
כך במבוגרים למשל ששכיח בהם סרקופניה (מחלת איבוד שריר), אם הם יצומו זה יכול להחמיר מצב של סרקופניה ולסכן להם ממש את החיים.
ובנוסף יש מחלות שאסור לצום בהן או שזה צריך להיות בפיקוח, כמו למשל חולי סוכרת שלוקחים תרופות ויכולים להגיע לטיפול נמרץ במצב כזה בגלל חמצת מטבולית.

*יש שם המלצה ל"עיסוי יומי... 5 דקות כל ערב".
האם זו באמת ההמלצה שנרצה לתת בתנאי קורונה שבהם ההמלצה היא לשמור מרחק מינימלי של 2 מטר בין אנשים? מתן עיסוי כל ערב? (אני מניח שאפשר להתפלפל שהכוונה לעיסוי עצמי, אבל אם לא ניתמם נבין שלא כך הציבור יתפוס זאת).

*רשום שם "סלניום יש בשפע באגוזי ברזיל. 2-1 אגוזי ברזיל ביום יספקו לכם את כל כמות הסלניום הדרושה לכם ואף יותר מכך"
אמנם הוא רשם ש2 אגוזים יספקו את כל מה שצריך ואף יותר מכך, אך הוא לא הזהיר שכמות גדולה יותר היא רעילה, ולכן אנשים עלולים לטעות ולקחת בכל זאת יותר.
כמו כן אם נותנים המלצה לכלל הציבור, למה לא לסייג לדוגמא שבחולי בלוטת התריס עודף סלניום יכול לגרום גם לנזק?
אגב באגוזי ברזיל לא ידוע מה הכמות המדוייקת של סלניום, כי זה תלוי מאיפה הם מגיעים ועלול להיות באגוז אחד כמות גדולה יותר.

----
עד כאן בנושא זה, יש בו עוד הרבה אך כבר כך יצא שהארכנו. מקווה שהנ"ל יוכל ב"ה בעתיד לשמש כלי עזר בבעיות דומות.
ויודגש כי כל האמור לקמן נוגע אך ורק לנושא הזהירות המתבקשת בעת קבלת החלטות שנועדה להתבסס על ידע מקצועי בבחינת "ורפא ירפא". כמובן בלי בטחון ואמונה בקב"ה לא נגיע לשום מקום, וחשוב להתחזק בפרט בימים אלו כפי שהדגיש כבוד הרב.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
קראתי כל דבריך בסבלנות, ואני מאד מכבד ומעריך את האכפתיות שלך מהכלל, ואת הנאמנות שלך לתחום שבו הנך עוסק, אם רישמית ואם תחביבית. ואני מוסיף שבהחלט ובודאי אני גם מאוד מייחס חשיבות לגופם של דברים שלימדת אותנו בחכמה ובתבונה.
זאת רציתי ליידע אותך, שעוד בסמוך לימי הפורים, שחה לי אחת ממשפחתי שמתמצאת מאד מאד בתחום הרפואה האלטרנטיבית, וכבר כמה פעמים שמעתי ממנה ומדומיה את יסודות הויכוח והמלחמה שבין המוחות של בעלי הרפואה הרגילה (אולי נקראת קונבנציונאלית אם הבנתי נכון), לבין המוחות של בעלי הרפואה האלטרנטיבית, והיא עצמה ממליצה על דברים רבים טבעיים, שאינם ציריכים שיווק כלל, וגם בנוסף משווקת דברים מסויימים (אחד המוצרים העיקריים הם גלולות טבעיות בלבד של ריכוז פירות וירקות, של חברת ג'וס פלא'ס, אם כתבתי נכון), ופרסה לי את דעתה החלקית ודעת העוסקים בתחום שלה, לגבי הנושאים הללו, ולפי ההסבר הנרחב שלה כמעט ואין ממה לחוש, אע"פ שלפי כל הממצאים של החוששים, דווקא הגלולות שהיא משווקת יש בהם לספק את כל מה שהגוף דורש ע"מ להתגונן, והיא יכולה רק להרויח, והיא אכן מרויחה בימים אלו יפה מפני הלחוצים והחוששים, אבל דעתה היא כנה שהלחץ הוא מיותר ושא"צ להיבהל ולרכוש. (על אף שמדגישה את ההכרח להישמע להוראות משרד הבריאות מחמת היותה זהירה, והיא עצמה התקשרה למד"א כשהייתי אצלה בבית לוודא אם צריכה בידוד.)
ואנכי הקטן מאז ועד עתה לא עשיתי עם זה כלום, כי זה לא התפקיד שלי להתחיל לברר דברים כאלו וכמה הם מדוייקים ומאומתים ולהפיץ לאחרים את מסקנותי.
אח"כ, לפני ימים ספורים, קיבלתי במייל את הדפים שצורפו לעיל, מאדם יקר ת"ח שאני מוקיר ומכבד, וגם גדולי ישראל מוקירים ומכבדים אותו, ואחר שנחשפתי בעלעול לתוכן ה'מעניין' שנמצא בעלון החתום בשם הכותב, רציתי מאד לפרסמו לכל מי שרק אפשר, על מנת שעל הדרך יוכלו להיעזר גם בו, ובפרט שהוא מחזק את רוח האמונה והתקוה, שהן הן חלק מהותי בשמירה וברפואה בנ"ד, ואולי אף יש בזה דרישה הלכתית של שמירת הנפש לפרסם ולקחת מעלון שכזה, לצד ההנחיות של משרד הבריאות שעלינו לקיים ג"כ מכח הלכה, אבל לא עשיתי זאת קודם שבדקתי בחיפוש שציינת אליו בדבריך, אודות השם החתום בו, לבדוק אם יש עליו ביקורת וממי ועד כמה.
וכאשר ראיתי בתוצאות שהביקורת היחידה היא ממשרד הבריאות, ושסגנון הביקורת הוא מצד העמדה העקרונית, שמבחינתם לפי דרך הרפואה שלהם והעקרונות שלאורם הם בוחרים ומכריעים, אדם זה אינו בעל רשיון לכל התחומים בהם הוא עוסק, אלא רק לתחום אחד מאד מסויים. והוסיפו שזה פעמים יכול להיות גם פלילי. אבל לא מצאתי שום ביקורת על עצם דרכי הטיפול והרפואה שלו שנמצאו חלילה בעייתיים וכדומה, ואפילו לא זכר מזה.
ולכן זה סה"כ מאמת לי את המלחמה שאני כבר יודע עליה מעט מזעיר בין המוחות של בעלי דרכי הטיפול והרפואה השונים, (שרמזתי גם אליה כבר במכתב ראשון לעיל, וברמיזה ההיא התכוונתי לעוד סוג מלחמת מוחות נוספת שסיפרו לי עליה, וסיימתי שאכמ"ל, ע"ש.)
ומכיון שלשני הצדדים יש הרבה ניסיון והרבה הצלחה, והרבה נסמכים על שני הצדדים ונתמכים בהם אחר שמכירים אותם מקרוב, ויש עובדות ואהדה נפלאה בקרב הציבור, ומאידך לא מצאתי שום ביקורת וממצא שמצביע על נזקים שהוכחו משיטת הטיפול של הרפואה האלטרנטיבית בכלל, ושל השם החתום על העלון הנ"ל בפרט, ואוסיף עוד פרט שאולי לא תרצה כ"כ להסכים אתו מפורשות, אבל מכיון שגם האנטואיציה הכללית, וביותר ההרגש היהודי, ורוח האמונה בבורא הבריאה על כל המכלול שבה בהרמוניה מדהימה, כל אלו מזוהים באופן טבעי יותר עם דרכי הטיפול של הרפואה הטבעית והאלטרנטיבית, (וידוע הרמב"ם בדרכו דרך המלך וביסודי שיטתו), מאשר עם הרפואה המלאכותית, (על אף שבמקרי חירום וחריגות רבים זקוקים לה בהכרח ואין 'תקוה טבעית' זולתה), ממילא, אף שלענין מעשה לא נבא להכריע בדבר שאינו מתפקידנו כלל, מי הרצוי או הנכון או המוסמך או המכריע יותר מצד דרכי הרפואה והטיפול.
אבל כן נוכל נכריע בהחלט לקיים בזאת לאור כל האמור: טוב אשר תאחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך!!!
ולקחת מכל אחד מהמומחים של אחד מהצדדים, שנתאמתה מומחיותו אצל העוסקים בתחומו, את מה שיש בידו להועיל לנו, ובפרט שאין ביניהם מחלוקת כלל בנידון שלפנינו, שהרי גם בעלון הנזכר מבואר להישמע להנחיות משרד הבריאות, וגם במשרד הבריאות לא אסרו את ההמלצות המבוארות בעלון.
ולכן שלחתי לכמה ידידים שאם יחפצו יעבירו הלאה ותו לא. (אלא שכאן הצגתי בפניך מחמת הדיון שתבין דוגמא לצדדים נוספים שפגשתי בזה)
ואף שיש פרטים שאינם שוים אצל כל אדם, מחמת חריגות שיש לאותו אדם שלא טוב לו פרט זה או אחר, אין כל חשש מלפרסם כאלו המלצות ובסגנון שנכתבו.
א. שהרי נזהרו מדברים שמצויים בהם השינויים ברמה שיכול להביא לנזק, ומאידך לחששות שהזכרת בדבריך בפרטים שלא הוזכרו, נראה מדבריך עצמם שהנזקים הם כל כך זניחים רק במקרים באד מסויימים וכן בקצב כ"כ איטי שאינו משפיע כמעט בכלל למשך התקופה עליה אנו מדברים.
ב. וניתן ללמוד זאת מדרכי הרפואה הכללית עצמם, שממליצים לרוב על כל מיני דברי מאכל או משקה שיכולים להועיל נקודתית כסיוע לטיפול תרופתי, או כמסייע זמני לחולה במחלה ויראלית כאשר לא משתמשים בתרופות, ואז הרופא זורק כל מיני אופציות של מוצרים שיועילו זמנית עד שתחלוף המחלה, ואינו שם על לב כלל לכל הבעיות המצויות במכלול המוצרים שמציע, בפרט לפי הנחיות הרפואה האלטרנטיבית, כנראה מפני שהם בעיות ונזקים זניחים, ובפרק זמן קצר וכו' אין בהם ממש כדי להביא לכלל נזק ניכר ומורגש. (וזה מלבד המוצרים שמביאים בודאי נזקים בטווח ארוך אלא שכנראה אין הציבור יכול לעמוד בזה ואולי מחמת שאין לזה אכיפה ראויה, ואני מבין הציבור שלצערי לא נזהר בזה כראוי, ונראה שהגורם העיקרי מפני שלא מייחסים לזה את הרצינות הנדרשת וממילא לא אוכפית זאת, והמציאות סוחפת ומתגברת וכופה לדפוסי התנהלות שונים מזו הרצויה כלפי אותם המוצרים, ודי בזה לחכם ומבין מדעתו.)
ג. גם הדוגמא שציינת מעיסוי יומי, יסלח לי אם לא אאמין שהשמרנים הגדולים ביותר אינם באים במגע בינו לבין בניו ובנותיו ובן זוגו ואף בקירוב של חיבה יתירה כשצריכים לכך. (מלבד חלקם הגדול של המבודדים שנוהג באחריות.) וכ"ש בקירוב לצורך עיסוי שלדבריו מחזק החיסון ומרחיק הסיכוי להידבקות, כך שהצורך לזה גובר על המלצה של המרחק לפי שעה.
והלואי שהרופאים של זמנינו ברפואה הרגילה (ומסתמא גם ברפואה האלטרנטיבית שאיני מכיר בה כמעט בכלל) היו זהירים די הצורך בכל מה שמוציאים מפיהם ומפי כתבם, כלפי ההתנהלות עם פציינטים מידי יום ביומו, הן במרפאות והן בבתי החולים, וכמה וכמה נזקים שמענו וראינו לצערנו גם אצל מכרים קרובים ה' יצילנו, לצד התועליות הגדולות והמרובות שאנו יודעים שמביאים לעולם, ויה"ר שישלח דברו הטוב לרפא חולי עמו ברחמים רפואה נאמנה ושלימה.

והאמת אומר שהייתי חפץ להשתעשע בדבריך הנחמדים יותר ויותר, ובעוד משא ומתן כפי שנוצר כאן,
אבל דא עקא:
א. אחר מה שביארתי כעת את דרכי ונימוקי שראיתי ליתן מקום לדעות וצדדים נוספים, כגון זו של כותב העלון הנ"ל, ודכוותיה, ממילא נשאר שאת עצם המו"מ והדיון לגופן של דברים יש לך לעשות מול מוציא העלון שהוא ראש למפעל שלם של דרכי טיפול ורפואה ועושה רושם שזכה לסייעתא דשמיא גדולה (אף שאיני מכירו ואת פעלו כלל), ואני מאמין שעם רצון כנה להגיע להבנה והדדיות נקיים וטהורים יש מקום גדול ע"י שיח מכבד על הכתב בדרכים המצויים בזה, וגם אם לא מסתדר, אפשר שיכבדו זל"ז כל אחד ממקומו, וכפי שהזכרנו במכתב קודם בטבע שהטביע יוצר האדם שאין דעותיהם דומות זל"ז, ואין הכוונה אינם דומות מהצד המקרי, אלא כמובן במהות, ואעפ"כ הגדולה ורחבות הדעת היא לכבד וליתן מקום לאחר ולשונה ולדחוי המוחלט בעיננו, עד לאחדות של ממש, לא אחדות של להיות אותו דבר, אלא של איחוד הניגודים, המקבלים דין מן דין, ומשלימים את היצירה, והבן.
ב. הזמן והיכולת מבחינה טכנית אינו מאפשר לי עוד מו"מ נרחב, רק ממש ענייני ונקודתי בשאלה ותשובה בלי המו"מ.
ג. כפי שאתה יכול להבחין המדור בו נוצר מו"מ זה אינו המקום האופייני לזה.

ואחתום דברי בזאת בכבוד רב ובהערכה גדולה
מידידו ומוקירו כערכו הרם
שמעון ללוש ס"ט
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון