• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

זמן תפילת נעילה

שלום רב,

במנין שלי תכננו תפילת נעילה שעה לפני השקיעה [ואני שם ש"ץ אולם לא לנעילה], מה עלי לעשות, מרן זצ"ל תמיד הזהיר שלא להתחיל העמידה קודם החצי שעה.
 
למרות שעבר כיפור חשוב לציין
ישנה תשובה ביחוה דעת ח"ז שהרב חלק על המאמ"ר שהתיר להתחיל נעילה מפלג המנחה, אלא יש להתחיל רק חצי שעה לפני השקיעה. תשובה זו כתבה מרן זצ"ל בסוף ימיו הלכה למעשה וראוי לפרסם זאת
 
סימן צט [ולא כפי שצויין בתפארת].
ואשמח לדעת איך יש להתנהג אם רב הקהילה מאפשר להתחיל כמו 10 דקות לפני, מרוב לחץ הגבאים שטוענים שאין לציבור זמן להתפלל כמו שצריך, כי זו השנה השניה שיש בזה אצלנו דיונים, וכבר כמה שנים אני שם ש"ץ
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
הנה מאחר שיש כאן ספק של כמה ברכות לבטלה ביום הקדוש שאנו מבקשים מחילה וסליחה וכפרה על עוונותינו, לכן יש לעשות כל תצדקי על מנת שלא להתחיל אפילו ברכת מגן אברהם של העמידה קודם חצי שעה מהשקיעה, ואין חכמה ואין עצה ואין תבונה נגד "השם"!
אולם אם אין היד תקיפה, ואין ברירה אחרת מלבד להיות שם ש"צ, נראה לכאורה שיש להתפלל עמם תפילת הלחש בהרהור שם ומלכות בפתיחה וחתימה של ברכות העמידה, כך שלדעת הרמב"ם וסייעתיה דהרהור כדיבור דמי, זו תפילה מעלייתא, ומאידך לכולי עלמא אין כאן איסור שם שמים לבטלה, שהוא תלוי בביטוי שפתיים דווקא. ואת כל תפילת הלחש יעשה במתינות באופן שיעברו אותם עשר דקות ויגיע עת תפילת הנעילה האמיתית, ואז את עיקר תפילתו האמיתית יעשה בחזרה, שהיא תפילה בציבור מעלייתא כמבואר בראשונים, (עד שלדעת החת"ס היא יותר תפילה בציבור מתפילת הלחש, ואכמ"ל).
כל זה כתבתי בעניותי לפום ריהטאי על מנת לעורר לעצה זו, אולם למעשה אם יגיע לידו יש להתיישב שוב בדבר ולהימלך עוד על עצה זו, ותשועה ברוב יועץ.

בברכה רבה
ותזכו לשנים רבות, נעימות וטובות
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון