• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חולים ביום כיפור

בספרי הפוסקים לא נזכר איזה חולים פטורים מתענית ביו"כ או שצריכים לאכול לשיעורים (מסתמא כי כל מקרה לגופו ושצריך להתייעץ עם רופא). בכל זאת רציתי לדעת מהי ההוראה הכללית לגבי מחלות נפוצות יותר, ל"ע. במידה ויש הוראות כאלו.
סוכרת, תשישות אצל מבוגרים, מחלות לב, חוסר דם (אנמיה), חולה דיאליזה, לחץ דם גבוה או נמוך, נשים הרות שיש להם חולשה יתרה או שמקיאות וכד', חום גבוה, דלקת פרקים וכן כל סוגי הדלקות, ואבנים בכליות.
שבע"ה נגאל ברחמים ויהיה לכולם בריאות איתנה ושנה טובה ומבורכת.
 
ב"ה
שלום וברכה,
אני חפץ מאד להשיב על שאלתך, אלא שלרוב הפרטים והכללים שיש בכל אחד מהנזכרים בשאלה, הדבר לא מעשי.
אם יש שאלה ממוקדת נשמח לסייע ככל שניתן.

בברכה רבה
 
חולה סכרת שמזריק או שרק לוקח כדורים להורדת הסוכר (שאז מצבו יותר טוב).
חולה דיאליזה
בחורה בגיל ה30 שחלשה מאוד עקב הצום, עד כדי רעידות וסחרחורות, ולפעמים גם רואה שחור בעיניים. משקלה יחסית נמוך (כ55 קילו). היה לה לפני הרבה שנים חוסר ברזל אך כיום המצב טוב, וכן שאר בדיקות הדם השגרתיות יצאו בסדר, והיא ללא שום בעיות רפואיות ב"ה. וכעת היא בחודש שלישי להריונה. כיצד יש להורות לה לגבי הצום- חשוב מאוד למעשה
יישר כחכם ושנה טובה ומבורכת
 
ב"ה
שלום וברכה,
כל מה שאשיב כאן הם קווים כלליים, אבל למעשה יש בכל מקרה להתייעץ לגופו עם מורה הוראה וע"פ חוו"ד רפואית שיציג בפני הרב על המקרה שלו. (הדברים מעובדים ע"פ הנחיות שקיבלנו עבור מענה בקו ההלכה הספרדי, והאחריות מוטלת על כל אחד שיתייעץ באופן אישי עם מורה הוראה כאמור).
חולה סכרת שמזריק אנסולין- בדרך כלל אין לו לצום כלל, ויאכל כרגיל לא לשיעורים, ואם מתעקש על שיעורים פעמים שיש לאשר לו הפסקות של בין 2 ל 3 דקות בין 30 גרם ל 30 גרם. (ופעמים נדירות שהמצב שלו די מאוזן, ובהתייעצות עם רופא, יהיה רשאי להתחיל לצום באופן שעוקב היטב ועל כל שינוי ותנודה כל שהיא בתפקוד יאכל וישתה כרגיל. אבל בדרך כלל אין לו לצום כלל.
חולה סכרת שלוקח כדורים- אם לוקח 2 כדורים ליום, אם המצב שלו תקין בדרך כלל יוכל לצום ע"פ הוראת רופא, ויקח כדור אחד קודם הצום ואחד לאחריו. ואם לוקח יותר, בדר"כ לא יוכל לצום. והדבר תלוי בעוד מניעים, כגון גיל, מאמץ, וכדומה. ובכל אופן, אם הסוכר עולה או שחש ברע, יאכל וישתה כפי הצורך.
דיאליזה- תלוי במצבו של החולה ובחוו"ד הרפואית לגביו, ובדרך כלל, אם אין הכליות עובדות כלל יוכל לצום, ואם עובדות חלקית צריך לשתות כחצי ליטר מהבוקר לשיעורים.
מי שגופו אינו חזק ונחלש ביותר ע"י צום כמובא בשאלה- יש לדאוג מכמה ימים קודם לאכילה מחזקת ומזינה, וכן לנוזלים בתדירות גבוהה (לאו דוקא כמות, אלא תדירות, כגון כל חצי שעה או שעה לשתות חצי כוס או כוס, אבל לשו כוסות כל שלוש שעות אינו מועיל כ"כ, שהגוף אינו סופג כראוי). והשתיה לאו דוקא מים, אלא דברים מועילים, כגון מיץ ענבים (תירוש), ובפרט בערב כיפור, אפשר לגמור מהבוקר בקבוק או יותר של תירוש בשתיה תדירה במשך כל כחצי שעה או שעה. וביום הכיפורים עצמו להיות במנוחה וברגיעה, לא בפעילות ולא במאמץ, לא לילך לתפילות, לא להתאמץ, עדיף להיות במזגן. ונקווה שלא יהיה צורך לפתוח הצום. ואם בכל אופן אחר שתתחיל לצום תרגיש באיזה שלב שהולכת ונחלשת, וכ"ש אם מתחיל סחרחורות וכדומה, תשתה לשיעורים, ותיקח עם השתיה כדור להרגיע. והשתיה לשיעורים באופן זה, שתמלא כוס של שתיה שטובה עבורה ומזינה, לאו דוקא מים, אפשר מיץ ץפוזים, מיץ ענבים, מרק עוף מחוי (שאין צורך בלעיסה אלא בליעה כמו שתיה), וכל כיו"ב, ואפשר גם לבן או מעדן וכדומה (אם זה יעזור לה, כי לפעמים עדיף נוזלים יותר), ותשתה לגימה אחר לגימה, עם הפרש של שניה אחת בין כל לגימה ללגימה. וכך שותה כמה שתצטרך לגימה אחר לגימה בהפסקות של שניה אחת ביניהם, עד שתרגיש מאוזנת ורגועה, ותמשיך להתענות ברגיעה ובמנוחה.

בברכת רפואה שלימה, בריאות איתנה,
וגמר חתימה טובה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון