• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חילוק שקיק תה לשתיים בשבת

שלום רב,
חלק מהשקיקי תה הנמכרים ניתן לחלקם לשתיים, כי הינם שני שקיקים קטנים נפרדים, ועומדים בהמשך בד אחד, ודבוקים בקצותם. האם מותר בשבת לחלקם ע"י הפרדת דבקותם מצד אחד, ומהצד השני, ע"י חיתוך במספריים או קריעה ביד.

תודה רבה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
במענה לשאלתך בענין הפרדת שקיקי תה לשניים בשבת,
נראה שאין להקל בדבר, משום שלאחר ההפרדה נעשה ראוי להשתמש בהם באופנים שלא היה אפשר להשתמש בהם קודם ההפרדה, וכגון להשתמש בשקיק אחד ולהניח את השני חזרה בקופסא ולהשתמש בו לאחר כמה שעות בטריות כראוי, וכדומה, ולכן נחשב לתיקון כלי שאסור בשבת.

בברכה רבה
 
תודה רבה לכבוד הרב שליט"א,

עדיין נפשי בשאלתי על מי שכבר עשה כן, איזה תיקון יש לו?
 
ואעיקרא דדינא, לכאורה אין לחוש לתיקון כלי בנידון דידן, על פי הסברא שכתב רבינו שליט"א בילקוט יוסף (שבת כרך ב עמוד תרפ, משארית יוסף ח"ג על סימן שיד) אודות הפרדת גביעי אשל, דאינו חשיב כעושה כלי חדש, שכבר שם כלי עליו, וראוי לשימוש גם כאשר הגביעים מחוברים זה לזה, והפרדת הגביעים היא לרווחא דמילתא. ע"כ. וא"כ גם בנידון דידן, הרי לאחר הפרדת שני השקיקים מהדבקתם שמצד האחד, או לאחר קריעה/חיתוך של הצד השני, ניתן להשתמש בשקיק אחד בלבד, כשהשקיק השני נשאר מחוץ למים החמים.

יורנו המורה ושכמ"ה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
לזה בדיוק התכוונתי שכתבתי בהאי לשנא "שלאחר ההפרדה נעשה ראוי להשתמש בהם באופנים שלא היה אפשר להשתמש בהם קודם ההפרדה, וכגון להשתמש בשקיק אחד ולהניח את השני חזרה בקופסא ולהשתמש בו לאחר כמה שעות בטריות כראוי, וכדומה", ע"כ. וכוונתי הייתה לכתוב שזה לאפוקי מהפרדת גביעי אשל, שאותו שימוש ממש אפשר בלי הפרדה או עם הפרדה בשוה, וכל הענין הוא נוחות בלבד. (אלא שנשמט מזכרוני מלכתוב זאת, וכבודו החזיר אותי לזה כעת).
ואם נרצה לדייק יותר את ההבדל בין הנידונים, נראה לומר שגביעי אשל מחוברים מעיקרא היו שניים, והשתא שניים, אלא שהיו שניים מחוברים, ולא נח כ"כ להשתמש כך, והשתא שניים מופרדים, ויותר נח להשתמש. משא"כ בנידון דידן, שהיה אחד במהותו, והפריד אותו להיות שניים שונים זה מזה במהותם, והרי הוא עושה כלי ממש. דומיא דחותך הפתילה ומחלק אותה לשניים.
ונראה שהעושה כן מתוך מחשבה שמותר, הרי הוא בכלל אומר מותר דשוגג הוי, ויוסיף בלימוד הלכות שבת איזה פרק זמן או איזו סוגיא בעיון ובירור כדקא יאות, ונרצה לו לכפר עליו, בחסדי ה' וברחמיו.

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון