• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

טבילת כלים שלא אוכלים מהם או בהם.

מורשת מרן

Administrator
חבר צוות
שאלה שהגיעה למערכת:

שלו' לכבוד הרב, תודה על מענה השאלות בצורה מפורטת,

האם טבילת סכין מתכת הנועד לחיתוך מאכלים בלבד ולא לאכילה על ידו צריך טבילה? ואם כן, האם עם ברכה?

תודה גדולה....
 
ב"ה
שלום וברכה,
במענה לשאלתך אם סכין לחיתוך מאכלים צריך טבילה אף שלא אוכלים על ידו, הנני להשיב בס"ד,
דהנה הכלל בכלי המחוייב טבילה, הוא שיהיה בגדר "כלי סעודה", ונחלקו הראשונים לגבי סכין של שחיטה, מאחר שהבשר אחר שחיטה עדיין אינו ראוי לאכילה, שהרי צריך תיקון של בישול אחריו, ולכן יש אומרים שאינו נחשב כלי סעודה, ויש חולקים דמכיון שסוף סוף בשחיטה הרי הוא חותך בשר שמיועד לאכילה, הרי שנחשב כלי סעודה.
ולהלכה מרן השלחן ערוך פסק שאינו נחשב כלי סעודה, ולכן פטור מטבילה, ואילו הרמ"א כתב שמנהגם של בני אשכנז להחמיר ולהטביל סכין של שחיטה, ועפ"ז דנו הפוסקים במקלף המיועד לתפוחי אדמה ברוב ככל תשמישו, דמכיון שתפוח אדמה צריך תיקון של בישול אחריו, הלכך לדעת מרן הש"ע אינו בכלל כלי סעודה ופטור מטבילה, ואילו למנהג האשכנזים יש להחמיר ולהטבילו.
ומעתה בנידון השאלה הדבר תלוי בזה, שאם הסכין מיועד לחיתוך מאכלים שמתוקנים כבר ואינם צריכים בישול או טיגון או אפיה אחריהם, הרי שנחשב כלי סעודה וחייב טבילה עם ברכה, וכדין קדרה, דאף שלא אוכלים על ידה, אבל היא משמשת את המאכל גם בשעה שהוא כבר מתוקן לאכילה, ולכן נחשבת לכלי סעודה. ואם הסכין מיועד למאכלים שצריכים תיקון של בישול וכדומה לאחר החיתוך, לדידן בני ספרד הסכין פטור מטבילה, ולמנהג האשכנזים חייב בטבילה. וכמובן שגם ספרדי שיחמיר לחוש לשיטות הראשונים שמחייבים סכין שחיטה בטבילה, תבא עליו ברכה, וכמובן שיטבילנו בלא ברכה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון