• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

י"ג מדות בימים נוראים

קורסיה

Well-known member
ידוע דבריו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בחזון עובדיה פסח ויום טוב שאין לומר י"ג מדות בימים טובים ובימים נוראים. אך ראיתי לרב אחד שכתב שמרן זצ"ל חזר בו בסוף ימיו, וכששאלתי אותו על כך ענה לי שמרן הרב יצחק יוסף שליט"א אמר בלויין שבשנה האחרונה לחייו מרן זצ"ל חזר בו בזה. לכן רציתי לשאול אם ידוע שכך הרב אמר בלווין ואם יש אפשרות לראות את השיעור הזה?
תודה רבה ויישר כח
 
להיפך.
בהתחלה דעתו של מרן בספריו הראשונים, כמדומני יביע אומר ח"ה, שיש להגיד. אח"כ בספריו האחרונים חזר בו וכ' שאין להגיד, מחמת תשובתו של הגר"י הלל.
שאלתי למרן הראש"ל לפני כמה חודשים על כך, והוא אמר שממשיכים להורות לא לומר י"ג מידות.
 
בפסח האחרון עיינתי בילקוט יוסף יום טוב החדש שיצא השנה, ושם בפרק של תפילות יו"ט (לא מצוי אצלי עכשיו הספר כדי לכתוב עמוד) הביא הרב שת"ח אחד כתב תשובה שמותר לומר י"ג מדות בימים טובים והראה התשובה למקובל הרב מנצור בן שמעון וכן למרן זצ"ל ושניהם הסכימו אותו. אך הרב הוסיף לו, שכיון שכתב ביבי"א וחזו"ע לשנות המנהג ורבים שמעו לכך, אין לבלבל את הציבור בדבר שאינו איסור והיתר. ולכן בילקו"י שם פסק בהלכה למעלה ששב ואל תעשה עדיף (כלומר כמו שכתוב בחזו"ע) והנוהגים כן יש על מה שיסמוכו.
 
יישר כח. זה מאוד מעניין שהגם שכתב שם את טענות הרב הלל ומרן זצ"ל בכל זאת הורה לענות עם הצבור. (ויש לציין שהרב סלמן מוצפי זצ"ל הורה שלא לענות עם הצבור כמש"כ בשופר מציון ע"ש). אך בכל זאת כאמור בילקו"י החדש העיד שמרן חזר בו בסוף ימיו.
 
ידוע דבריו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בחזון עובדיה פסח ויום טוב שאין לומר י"ג מדות בימים טובים ובימים נוראים. אך ראיתי לרב אחד שכתב שמרן זצ"ל חזר בו בסוף ימיו, וכששאלתי אותו על כך ענה לי שמרן הרב יצחק יוסף שליט"א אמר בלויין שבשנה האחרונה לחייו מרן זצ"ל חזר בו בזה. לכן רציתי לשאול אם ידוע שכך הרב אמר בלווין ואם יש אפשרות לראות את השיעור הזה?
תודה רבה ויישר כח
לגבי סוכות בהלכה ובאגדה כתב שלא לומר
י"ג מִדּוֹת
אֵין לוֹמַר י"ג מִדּוֹת בִּפְתִיחַת הַהֵיכָל, מִפְּנֵי קְדֻשַּׁת הַמּוֹעֵד וְהַשִּׂמְחָה שֶׁבּוֹ. (תלז, תסט)


לגבי שאר חגים
י"ג מדות

יש נוהגים לומר י"ג מדות בפתיחת ההיכל בראש השנה ובכל יום טוב, ויש שלא אומרים, וכל מנהג יש לו על מה לסמוך. (עיין קט. סוכות תלז, תסט. פסח רמה. ובמכתב מרן הראש"ל רבנו יצחק יוסף שליט"א).


ע''כ
מישהו יודע אם המכתב הנ''ל התפרסם?
 
חזור
חלק עליון