• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כונס נכסים במשנתו של מרן

מרן זצ"ל לא כתב במפורש על קניית קרקע מכונס נכסים, אמנם על שימוש בחפצים שנלקחו במכס, דיבר מזה להתיר בחזו"ע סוכות. וגם מרן הגר"י שליט"א כתב בהסכמה לספר חוקים ומשפטים להתיר קניית רכב מכונס נכסים.

ודבר חדש ראיתי להגר"נ קרליץ זצ"ל בספרו חוט שני (הלכות מזוזה סימן רלז סעיף א הערה א) שכתב, דההיתר היחיד לקנות מכונס נכסים, הוא להתפשר עם בעל הדירה על דרך תקנת חז"ל, עד כמה הדרך למכור בזול ולהשלימו לבעלי הדירה, וכגון אם מכרוהו בזול יותר מב – 10 אחוז, צריך להחזיר לבעלים 10 אחוז. וכמו שתיקנו רבנן בדינא דסיקריקון, דבקרקע שלקחוהו האנסים ומכרוהו בזול ממחירו המלא משום שאין הם בעלי הקרקע, דצריך להחזיר רביע לבעליהם. וגם במקרה שבעל הדירה והנכס צריך למוכרו מחמת לחץ שהפעיל עליו הבנק וכדו' שצריך לפרוע חובותיו בזמן מסויים, ולכן הוצרך למוכרו בזול יותר ממחירו המלא, ג"כ דינו כמוכרו האנס בעצמו, שצריך להשלים את המחיר לבעלי הדירה. ולא דמי למי שמוכר ביתו על דעת עצמו מחמת חובותיו שצריך לפורעם, ומוכר בזול, דבזה אין דינו כאנס, ואין הקונה צריך להשלים את מחירו לבעליו, מפני שזה הבעלים עושים, וזה הבנק עושה. וסיים, שלפי"ז אין שום רווח לקנות מכונס נכסים. עש"ב. ואחר המחילה, לכאורה נידון זה דמי טפי לדין תליהו וזבין, דממכרו מכר, ומדוע ייחשב כונס הנכסים לאנס, כאשר הנכס נמכר בחובו של הבעלים. וכמשנ"ת בגוף התשובה. אולם, לזאת הגרנ"ק זצ"ל הסכים, שבמקום שהמכירה נמצאת בעיר שרוב תושביה אינם שומרים תורה ומצוות, המכירה מועילה, כיון שנחשב כזוטו של ים והבעלים מתייאש, אבל במקום שרוב התושבים שומרי תו"מ לא מהניא המכירה, דהבעלים סבור שיוכל לתבוע את הקונה לדין תורה שיחזיר לו את הקרקע. (וכ"כ בשמו בספר משברי ים – גלגל החוזר כרך ב סימן סו). ומ"מ עיקר דעתו של הגרנ"ק זצ"ל לאסור בכל אופן (וכ"כ בשמו בספר דרכי משפט פי"ג הערה כב).

ומ"מ גם למתירים בקניית דירה, יש לתת עצה הוגנת המועילה בכל ענין למי שקונה דירה מכונס נכסים, והיא, שיאתר את בעל הדירה, ויפייס אותו בסכום כסף וכדומה, ולמרות שמעיקר הדין המכר חל, מכל מקום יש בזה מדרכי המוסר וההגינות, בכדי שימחל לו בלב שלם על הקניה. וכך שמעתי שהיה מייעץ הגרח"פ שיינברג זצ"ל (וכן כתב תלמידו הגר"א פרץ שליט"א בספרו חוקי הכסף פ"ה הלכה ח), ובכעי"ז הורה גם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (עיין שו"ת מעיין אומר ח"י פ"ד סימן יח), וכ"כ הגר"י זילברשטיין שליט"א (חשוקי חמד ר"ה דף יב: ובקובץ ווי העמודים וחישוקיהם - חלק מ עמוד פ), ובספר מטל השמים טולידאנו (ח"ד סימן לג), וכ"כ בקובץ הישר והטוב (חלק כג עמוד צז. וכן העלנו בס"ד בשו"ת.
 
חזור
חלק עליון