• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כיבוי האורות בבית בעת הדלקת נר שבת

יש תקוה

Active member
זה מכבר התפרסמה תשובה של הרב יניב נסיר שליט"א שיש לכבות האורות בעת הדלקת נרות שבת, והנה במכתב של הרב דוד יוסף כתב לו: שגם דעת מרן היתה שלכתחילה יש לנהוג כן, אלא שלא נהג כך.
שאלותי הם: א- האם יש לאי מי את התשובה? (ראיתיה לפני שבוע, אמנם עתה אין תח"י).
ב- האם באמת יש לנהוג כן לכתחילה?
 
מצ''ב מש''כ בזה בעבר שיש להקפיד לכבות את החשמל קודם הדלקת נרות שבת.

סי' רס''ג סעיף ח: כתב ב''י וז''ל: מצאתי בתשובה אשכנזית [שו"ת מהרי"ל סי' נג] ב' וג' בעלי בתים אוכלים במקום אחד כל אחד מברך על מנורה שלו אף על פי שכבר יש אורה מרובה אף על גב דאור זרוע גמגם בזה מכל מקום יש נוהגים כך ובעניותי נראה לי ליישב דכל מה דמיתוסף אורה אית ביה שלום בית טפי ושמחה יתירה להנאת אורה בכל זויות. עכ''ל הב''י. ובשו''ע הביא את שתי הדעות וכתב שאין לברך משום סב''ל. ונראה שהבין שמש''כ מהרי''ל שהאו''ז גמגם כונתו לומר שהאו''ז פקפק בזה ודעתו שאין לברך.

והנה מש''כ או''ז אין כונתו לאו''ז אלא למהר''ח או''ז שנביא לקמן שהרי האו''ז [ח''ב סי' יא] כתב כדברי מהרי''ל וז''ל: ומי שהיה מדליק נרות שבת ומתנה ע"מ שלא יאסר עדיין בכל מלאכות נראה בעיני דבטלה דעתו, דהרואה אומר דלאחר שקבל עליו השבת עושה מלאכה ומנהג כשר הוא להדליק תחילה כל נרות שבבית ואח"כ נרות שע"ג השלחן כי אותו נר הוא הבא לכבוד שבת. עכ''ל. ודברי מהר''ח או''ז נמצאים בדרשות מהר''ח או''ז וז''ל: ובזה נסתפק מהר"ח אם ד' דרים בבית אחד והדליקו הג' והרביעי עדיין לא הדליק, כיון דהנר אינו בא אלא בשביל שלום בית וכבר יש שלום בבית אם יש לו להדליק אם לאו, ומיהו נהגו העולם שכל אחד מדליק על שלום ביתו ומברך. עכ''ל ומבואר שמהר''ח או''ז הסתפק בדבר ולא הכריע שאסור לברך ואדרבה כתב שהמנהג לברך ולא מחה בהם, וידוע הכלל שבמקום שהלכה רופפת בידיך פוק חזי מה עמא דבר ובפרט שמהרי''ל אמר טעם לשבח בישוב המנהג ואין ספקו של מהר''ח או''ז מוציא מדברי המהרי''ל והמנהג. ויתכן מאד שאם היה רואה הב''י דברי המהר''ח במקורם לא היה חושש כ''כ לסב''ל.

מיהו נראה שהיום בימינו שיש לנו תאורה חשמלית נראה שגם מהרי''ל יודה שאין בהדלקת הנר תוספת אורה דהוי כשרגא בטיהרא ולכן נראה שיש לכבות את החשמל קודם הדלקת הנרות ואז לברך ולהדליק.

וראיתי בשו''ת תפלה למשה ח''א [סי' ז] שכתב שאפשר לברך על הנרות כשאור החשמל דולק משום שכל עוד לא סיים להדליק את נרותיו יכול עדיין לברך אע''פ שכבר התחיל בהדלקת החשמל לצורך שבת וכדין ברכת הלולב שאע''פ שכשנטל יצא מ''מ יכול עדיין לברך משום הידור הנענועים ויש לברכה מקום לחול. ומש''כ מרן לגבי בעלי בתים שאינו יכול לברך אם הדליקו כבר הוא משום שכבר קיימו המצוה בברכה משא''כ כשהדליקו ולא ברכו. עכ''ד. ולכאורה קשה דהכא מה הידור איכא להדליק נרות כשאור החשמל דולק הא הוי שרגא בטיהרא והלא מהרי''ל שסובר בהאי דינא דבעלי בתים שמברכים כולם הוא משום דמיתוסף אורה והוי שמחה יתירה להנאת אורה בכל זוויות ומשמע דהטעם הוא משום שניכר תוספת האורה משא''כ הכא, ושו''ר שכ''כ מרן זיע''א בחזו''ע שבת ח''א [עמ' רטו] סברא זו וכתב שלפ''ז גם האשכנזים שמברכים על תוספת אורה יש מקום לחשוש ולא לברך כשאור החשמל דולק.

ועיין בבאור הגר''א [סי' תקכט] שכתב שברמב''ם [פרק ל מהל' שבת] מבואר שנאמרו שני דברים ע''י הנביאים כבוד ועונג, שנאמר וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכובד וכתב וז''ל: ור"ל עונג הוא בשבת עצמו וכבוד הוא בע"ש וכן כסות נקיה ע"ש וז"ש בשבת ענג ובי"כ כבוד לבד. עכת''ד. והנה הרמב''ם [פרק ל ה''ה] כתב וז''ל: וצריך לתקן ביתו מבעוד יום מפני כבוד השבת, ויהיה נר דלוק ושולחן ערוך ומטה מוצעת שכל אלו לכבוד שבת הן. עכ''ל. ומבואר דס''ל שנר שבת הוא מדין כבוד וא''כ יש לומר שאע''פ שמדליק הנר בשעה שהחשמל דולק והוי שרגא בטיהרא מ''מ כיון שמדליק לכבוד לא איכפת לן באור החשמל.

אלא שיש לדחות שהרי הרמב''ם בפרק ה [הלכה א] כתב וז''ל: ואחד אנשים ואחד נשים חייבין להיות בבתיהן נר דלוק בשבת, אפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק את הנר שזה בכלל עונג שבת. עכ''ל. ומבואר דס''ל שנר שבת הוא גם מדין עונג וא''כ אינו יכול לברך כאשר אינו מתענג.

כמו כן יש לעיין בהגדרתו של הגר''א שחילק בין ערב שבת לשבת עצמו שהרי בגדים נאים מבואר ברמב''ם שהם מכבוד שבת והלא מתלבש בהם גם בשבת בבקר, וודאי שזה מדין כבוד ולא מדין עונג. ולענ''ד נראה שעיקר עונג שבת הוא במאכל ומשתה שגופו נהנה בהם, אך מלבוש וסידור הבית שאין זו הנאה שבגופו ממש חשיב כבוד. ולגבי נר נראה דהוא גם משום כבוד וגם משום עונג שהרי כשאוכל לאור הנר הוי עונג שהרי אין הנאת אכילה אם אינו רואה את מאכלו וכיון שמאכלו חשיב עונג א''כ גם אכילה לאור הנר חשיב עונג. אך כאשר אינו אוכל אלא יושב בביתו הוי הנר משום כבוד שהרי אין זה כבוד לשבת בחושך ובפרט שיכול להתקל בדברים.

ונמצא לפי כל זה שאין להדליק את הנר כאשר האור דולק שהרי איכא כבוד ועונג מחמת החשמל ואין הנר מוסיף לא כבוד ולא עונג.
 
הרב יניב נסיר לא חידש שום דבר, הדברים ידועים, פשוטים וברורים, ואני מתפלא על אותם אלה שלא יודעים שלשיטת הרב עובדיה יש לנהוג כך לכתחילה (יצא לי להיתקל בזה באחד הבתים שהתארחנו, והם אמרו שלא שמעו על כך מעולם).
 
הרב יניב נסיר לא חידש שום דבר, הדברים ידועים, פשוטים וברורים, ואני מתפלא על אותם אלה שלא יודעים שלשיטת הרב עובדיה יש לנהוג כך לכתחילה (יצא לי להיתקל בזה באחד הבתים שהתארחנו, והם אמרו שלא שמעו על כך מעולם).
באחד מעלוני בית מרן האחרונים, התייחס הראש"ל לנידון זה, וכתב דלא שמענו ממנהג זה (בערך בזו הלשון). וא"צ לנהוג כך.
 
וכתב דלא שמענו ממנהג זה (בערך בזו הלשון). וא"צ לנהוג כך.
תמוה, שמכיון שבחזו''ע כתב במפורש שכן יש לנהוג לכתחילה ואף לאשכנזים, והיא סברא חזקה בחשש ברכה לבטלה, א''כ מה יעזור המנהג. ואף שבמקום מנהג ל''א סב''ל מ''מ זהו דוקא במנהג שיש לו סימוכין דקשוט כגון שיטה שעומדים בה כמה ראשונים או סברות חזקות, משא''כ הכא. ומה שאומרים שמרן לא הקפיד בזה בביתו, איני יודע אם יש בטענה זו ממש כדי שלא להחמיר, אחר שכתב בספרו מפורש שיש להחמיר. ומה גם שאפשר לומר שמרן זצ''ל עמד על ענין זה רק בסוף ימיו כאשר כתב את ספרו חזו''ע.
 
ע' בילקו"י החדש שם הביא הרבה תירוצים על זה

עיינתי שם, אך לענ''ד התירוצים שהביא שם לישב את המנהג דחוקים ביותר, וחלקם הוא בעצמו הרגיש בדוחקם. ובאמת לא הבנתי את דרכו מדוע ראה לנכון לישב מנהג שיש בו חשש ברכה לבטלה, והלא ישנם הלכות ששנויים במחלוקת והרבה פוסקים חשובים ונכבדים דעתם לברך, ואעפ''כ אנו פוסקים לא לברך מחשש לסב''ל, וכיצד א''כ נישב מנהג זה [שאין לו שום ראיה מהראשונים] בכל מיני דוחקים כאילו היה זה מנהג קדום שנהגו בו אבותינו מימות בית ראשון. אתמהה.
 
ראינו מה שכתבו הרבנים כאן על מאמרו של מורנו הרה"ג ר' יניב נסיר שליט"א ראש בית ההוראה. ויש לציין ב' נקודות:
דעת הגר"ד יוסף שיש להחמיר מן הדין כמצויין במכתבו.
הערתו שבבית אביו לא נהגו [ולכן לא כתב בלשון תקיפה שהדבר מן הדין] אינה עדות עצמו. מרן זצ"ל בעצמו העיד כן ע"ע ביבי"א. ולכן אין גם בעדות זו כלום אחר שהרב בעצמו חזר בו וכתב להחמיר בחזו"ע כמבואר שם.
כל הטענות בזה הוקפו בקונטרס שלם ע"י מורנו הרב נסיר.
המעוניין יוכל לקבל את הקונטרס במייל.
ניתן לפנותm3036006@gmail.com
 
נכון אבל עיין בקונטרס ממורנו הנ"ל שמבואר בדברי מרן זצ"ל בהערה להחמיר ממש ועל המיקל כתב צ"ע.
ומסתבר שכיון שהוא ענין חדש לא כתב בתקיפות לאסור בגוף ההלכה וכאמור כן הבין הגר"ד יוסף.
אם ישנם עוד הערות והארות נשמח לשלוח לך את הקונטרס ותע"ש ותרו"צ.
יישר כח
 
קבלנו המלצת כת"ר ושמענו דברי הגאון ר' אברהם יוסף שליט"א.
אולם במחילה לא אמר שום טענה מלבד שביו"ט שחל במוצ"ש שהדבר קשה א"צ להחמיר כי מרן זיע"א כתב כן לא בצורה שהדבר ספק ברכה לבטלה.
ובאמת בחזו"ע בהערה כתב בהדיא שמי שלא מכבה הוא "צריך עיון".
ומר בריה הרב אברהם לא התייחס כלל לענין שכשיש חשמל אינו "תוספת אורה" אלא שרגא בטיהרא, ולכן ממש כתב מרן זיע"א בחזו"ע היפך ממה שכתב להקל בעבר בפשטות ביבי"א.
וגם לא מובן מה כל זה שייך לענין [הנכון כמובן] שלא בכל דבר אומרים שהרב זיע"א חזר בו, הרי בכאן הרב גופיה כתב לפקפק בהיתר שכתב בעבר ביבי"א מחמת החשמל.
יישר כח.
 
כוונתי לא היתה להביע צד \ דעה בנדון, מכיון שלא למדתי הנושא כדבעי, ומ"מ כוונתי היתה להגדיל תורה ולהאדירה, וב"ה שעלתה בידי...
 
ומר בריה הרב אברהם לא התייחס כלל לענין שכשיש חשמל אינו "תוספת אורה" אלא שרגא בטיהרא, ולכן ממש כתב מרן זיע"א בחזו"ע היפך ממה שכתב להקל בעבר בפשטות ביבי"א.

יישר כח.
אדרבה אני הבנתי מדברי הרב אברהם שכיוון שאתה מדליק נר מוכח מלתא שאתה מדליקו עבור מצוות נר שבת ואילו אור החשמל לא כן דהרי אנו רגילים בו ולא נימא דהוא תוספת אורה, ועוד הגדיל ואמר שבמקרה של הפסק חשמל הוא יועיל יותר מאור החשמל וכו׳ וכו׳.
ועוד דייק מלשון מרן בפסק שאמר דראוי, ולא אמר שמרן לא נהג כן אלא שלא חשש לזה.
אך אצטרף ל׳יש תקוה׳ לומר שגם אני לא כל כך מבין מאה אחוז בנידון ורק אמרתי מה שהבנתי מהשיעור במוצ״ש האחרון.
 
נכון הרב אברהם אמר גם את זה.
אבל כמ"ש אחה"ר אין בזה כל טענה שהרי מצות נר שבת משום כבוד ועונג שבת, וכשהעונג בפועל מגיע מאור החשמל החשמל ואור הנר לא מוסיף כלום מה יועיל לזה "גילוי מילתא"?.
כדאי מאוד לעיין בנושא, כי היא מצוה שבכל שבת. וצריך לידע שגם המקילים כתבו ליישב, אבל כולם מודים שהנכון לכבות, ויותר משלושים גדולי עולם כתבו שצריך לכבות בזה"ז שיש חשמל. וכמו שהארכתי בקונטרס. יישר כח.
 
נכון הרב אברהם אמר גם את זה.
אבל כמ"ש אחה"ר אין בזה כל טענה שהרי מצות נר שבת משום כבוד ועונג שבת, וכשהעונג בפועל מגיע מאור החשמל החשמל ואור הנר לא מוסיף כלום מה יועיל לזה "גילוי מילתא"?.
כדאי מאוד לעיין בנושא, כי היא מצוה שבכל שבת. וצריך לידע שגם המקילים כתבו ליישב, אבל כולם מודים שהנכון לכבות, ויותר משלושים גדולי עולם כתבו שצריך לכבות בזה"ז שיש חשמל. וכמו שהארכתי בקונטרס. יישר כח.
או שלא הבנתי נכון את הרב אברהם, או שכבודו לא הבין נכון, ואפילו אמרתי את זה בעצמי בשמו שאור החשמל הוא דבר שבשגרה ולא מיוחד דווקא לשבת לעונג ואפילו בחול אתה נהנה ממנו, לעומת זאת אור הנר אע״פ שאין אתה נהנה ממנו באופן ספציפי שהרי יש אור חשמל סופסוף מיוחד הוא הנר רק לשבת ולא כמו אור החשמל שלא מיוחד לשבת, ועוד דאיכא נפקותא בנר שבת במקרה של הפסקת חשמל וכד׳.
כל זה הבינותי רק מהרב אברהם בעצמו, והוא גם כן דקדק מהחזו״ע שלא כתב זאת בלשון חיוב.
 
חזור
חלק עליון