• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כיצד להכשיר עלים ירוקים?

אני רוצה לגדל בגינה חסה,נענע פטרוזיליה וכו...
לצורכי המשפחה.
האם ניתן להכשירם?
ואם כן, כיצד?
תודה רבה!
ואם אפשר אשמח לקבל מקורות
 
ב"ה
שלום וברכה.
מפאת הצורך בידיעה פרקטית, העברתי את השאלה לידי ת"ח מופלג הבקי בעניינים הללו, הלו הוא הגאון רבי שניאור זלמן רווח שליט"א, יו"ר המכון לחקר המצוות התלויות בארץ ועוד, וזה אשר השיב בס"ד:

שלום וברכה,

ככלל, יש לדעת כי יש הבדל מהותי בין חסה או על סלק, לבין תבליני עלים כמו נענע או פטרוזיליה.

כאשר בגידול ביתי אינכם מרססים, והחרקים הם רבים עד מאד [לעיתים גם העלים לא יהיו ראויים לשימוש, מחמת כרסומים של זחלים כמו זחלי עש פרודניה, או דומים לזה].

החרקים נמצאים בכל חלקי העלה, ולעיתים בגידול שני כגון בשמיר או בתבליני עלים נוספים, נוצרים כיסים בבסיס גבעול העלה, כאשר בכיסים אלו נחבים חרקים שאוהבים מסתור כמו תריפסים. ובנוסף ניתן למצוא בפרט בשטחים פתוחים ובפרט ללא ריסוס, גם רימות של זבוב המנהרות או מנהן העורקים, הנחבים בתוך האפידרמיס [השכבה העליונה של העלה], כאן כמובן לא יועיל כל שטיפה אלא הסרה פיזית של העלה.

ככלל, כאשר החרקים נמצאים על עלים, יש ביניהם שיורדים בשטיפה רגילה, ויש כאלו אפילו בניעור, [ובשטחים שעברו ריסוס שומני, לעיתים נדבקים גם החרקים שבדרך כלל יורדים בשטיפה או ניעור], ויש חרקים שאינם יורדים בשטיפה אלא בסיוע של שפשוף, ויש כאמור כאלו שאינם יורדים כלל, מחמת שהם בתוך רקמת העלה.

בעלים גדולים וישרים כגון עלי חסה, ניתן ביתר קלות, לטפל, שזה אומר להשרות את העלה במים עם חומר ניקוי [כגון אמה או סטרילי טבע], ועם ספוג לשפשף היטב משני צידי העלה. ואז מובטח שכל החרקים ירדו, להוציא אלו שברקמת העלה, או שמצאו מסתור, ולכן משלימים באמצעות בדיקה תחת אור של העלה משני צדדיו. מאידך בתבליני עלים שהם קטנים הבדיקה קשה הרבה יותר.

ניתן להיעזר בבדיקה של כל סוג ומין, במה שכתבנו בסדרת הספרים תולעת שני. שם מפורטים הדברים באריכות.

בברכה

שניאור ז. רווח
 
נערך לאחרונה:
גם אני שאלתי את הרב רווח בעבר על ירקות עלים בלי הכשר אם ניתן לנקותם וזה תשובתו (אני חושב שזה ישלים עוד את התמונה)
שלום וברכה,
מה השאלה אם אפשר לנקות, פשוט וברור שאפשר והרי כך אכלנו כל השנים עד הגידולים המיוחדים.
הניקוי מתחיל בחומר דטג'רנט, [לא אל סבון] שיעילותו גם להריגת החרק וגם להחלקתו מעל גבי העלה.
לחומץ ומלח אין יעילות.
יש להפריד עלים, ולהשרות במיכל עם מים וחומר נקוי ברמה של 1/10 כלומר כמות ירקות עלים עשירית מהמים כך יש מקום מספיק לשקוע ולשהות.
בעוד בחומר להכניס ספוג ולשפשף כל עלה משני צדדיו, הדק היטב, ובעלים שיש להם כיסים כגון שמיר בקציר שני, יש להתבונן שם שאין חרקים.
לאחר הנז' יש להוציא מהחומר ולשטוף היטב תחת ברז מים. ולהניח לייבוש מהמים.
ולבסוף, כיון שמדובר בירקות שאינם מוחזקים כנקיים, חובה לבדוק כל עלה תחת מקור אור שהוא נקי, ולא נותרו בו חרקים מכל סוג שהוא, ובפרט מנהרן העורקים, שאיננו יורד בשטיפה ובשפשוף, כיון שהוא בתוך האפידרמיס של העלה.
בברכה ובהצלחה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון