• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

להחמיר בהיתר מכירה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

Boris.b

Active member
מרן זיע"א ובנו הראשון לציון שליטא כתבו שיש להחמיר לא לאכול מהיתר מכירה היכן שאפשר (מצורף צילומים להלן).

ובכל זאת מרן זיע"א ובנו הראשון לציון שליטא לא גילו דעתם מהיכן יקנו אלו שרוצים להחמיר לא לסמוך על היתר מכירה .
אבל לעניות דעתי כדאי שלא נשכח שחלק מן התוצרת החקלאית נקנית מערביי יהודה, שומרון וחבל עזה. ולצורך זה חלק מועדות-השמיטה מסכנות את משגיחיהן ומכניסות אותם למצבים של ספק פיקוח נפש. בדרך כלל אין משגיחים אלה מסוגלים להגן על עצמם בנשק מכיוון שלא אומנו בזה, וכך הם מסכנים את חייהם יום יום, כדי שכך וכך אנשים יוכלו “להדר” ולאכול תוצרת נוכרית. ויותר חמור זה שאנחנו בידיים תומכים בארגוני הטרור שבודאי חלק נכבד מאוד מתשלום העיסקאות האלו הולך לשונאי ישראל ששם כל דאלים גבר כידוע שאין להם דין ואין דיין יש"ו,ופיקוח נפש דוחה את כל המצוות כולן(חוץ משלש עברות), כולל שמיטה, ובוודאי שמיטה בזמן הזה שלרוב הפוסקים היא מדרבנן. וודאי שיש איסור לתת יד למהלך כזה.


נב-
ובשו"ת במראה הבזק חלק ג שאלה קו העלה שנראה שתוצרת כזו אסורה באכילה. ראיה מדוד המלך שסירב לשתות את המים שגיבוריו הביאו לו מבור בית-לחם, וסיכנו את עצמם בזה [17]. ומן הגמרא [18] מוכח שסירב לשתותם מכיוון שנעשה במים אלה מעשה איסור [19].


מקורות:


17] שמואל ב’ כג, יז, “ויאמר חלילה לי ה’ מעשתי זאת הדם האנשים ההלכים בנפשותם ולא אבה לשתותם” .


[18] בבא קמא סא ע”א.


[19] אע”פ שהגמרא דורשת את המעשה דרך דרש, מוכח שם בגמרא שהסיבה שסירב לשתותם היא, שהגיעו אליו ע”י מעשה איסור.


לסיכום:
המחמירים לא לסמוך על היתר מכירה וכדיברי מרן זיע"א לעיל וכן מר בריה דרבינו (כמובא בצילומים)
לא יקנו מערבים שגרים בארץ!!!


חשוב להעיר שכיום ישנן בארץ אפשרויות נוספות לקניית תוצרת חקלאית מהודרת לכל הדעות, שאינה של נכרים,יבול חו''ל או אוצר-בית-דין ולגידולים הגדלים על מצעים מנותקים בחממות וכן מערבה דרומית. ומי שקונה מנכרים, ובפרט מערבים במקום שיש אוצר בית-דין ומצע מנותק, נוגע באיסורי תורה, מבטל מצוה מן התורה, מסייע לעוברי עבירה ואף מחלל שם שמים . ובמיוחד יש למחות כנגד התופעה של הימנעות מקניות של “אוצר בי”ד” כדי להיפטר מן הצורך בשמירת קדושת שביעית של הפירות והירקות, שהרי זו הדרך לקיום המצוה כהלכתה! ובמקום לחזק את “גיבורי כח עושי דברו”, שלדעתם אלה החקלאים שאינם סומכים על היתר-המכירה ומשווקים את התוצרת שלהם במסגרת אוצר בית-דין, הם מחלישים אותם וגורמים להם הפסדים.שם

20210903_000211.jpgScreenshot_20210903-034442.jpg
 
השמטה1:

וזו לשונו של *מרן הרב קוק זצל:

"עטי תִרעד בידי למעשה הנבלה אשר נעשתה כעת לאחינו יושבי המושבות. כי אחרי אשר הוחזק הדבר עד כה, שלא ליתן הכשר להגויים, כדי שלא לדחוק את רגלי ישראל המדוכאים ומיוגעים בעניַם, ועיניהם תלויות למחיתם ע"פ פדיון העצים [הענבים], הנה עתה אחרי אשר נגמר העניין בדבר סכסוך שאלת השמיטה, שכל עיקרה באה לטובת אחינו בני המושבות, נמצאו חותרי המחתרת, אשר יעצו בסתר לקנות דווקא מהגויים , ולהרים קרן צרינו, השוחקים על משבתנו, איך שאנחנו בעצמנו רודפים את אחינו בני בריתנו. אי שמים.

אין לשער גודל החרפה וחילול השם ועוצם הרשעה שיש בזה. דמי לבבי כסיר ירתחו, וכאבי עד לשמים מגיע, מהמצב האיום הזה, מהנפילה של תורה ויראת שמים אמתית שיש בעניין זה. יראה נא כבוד גאונו לתקן את המעוות כפי היכולת" (אגרות הראיה, אגרת שטז, ועיין גם אגרת שה ואגרת שיח).

*כך גם נתן לו את התואר הרב הגאון המופלא רבי שלמה זלמן אויערבך בספרו מעדני ארץ (ירושלים תשד חידושים וביאורים על שביעית)
 
מצורף בזאת כמה דברים שהם בגדר תא חזי, ומהם נלמד מהי דעת רבנו הגדול:
(שנייה 39)
https://www.youtube.com/watch?v=kS8nuNE37oM
יכול להיות מאוד שזה היה בזמן שמרן זיע"א היה בעניות מרודה כידוע שהיו זמנים שאפילו כפית מיותרת לא היתה בביתו ושהיו באים אורחים היה צריך להשאיל מהשכנים, וכאלה עוד עשרות סיפורים על חיי מרן זיע"א שחי בעניות מרודה גם אחרי חתונתו בהרבה שנים.
אבל בזמן שרווח לו פשיטא שפשיטא שהחמיר כמו שמשמע מפורש מכתב יד קדשו לעיל בצילום ששלח לקהילת קודש באשקלון.
 
יכול להיות מאוד שזה היה בזמן שמרן זיע"א היה בעניות מרודה כידוע שהיו זמנים שאפילו כפית מיותרת לא היתה בביתו ושהיו באים אורחים היה צריך להשאיל מהשכנים, וכאלה עוד עשרות סיפורים על חיי מרן זיע"א שחי בעניות מרודה גם אחרי חתונתו בהרבה שנים.
אבל בזמן שרווח לו פשיטא שפשיטא שהחמיר כמו שמשמע מפורש מכתב יד קדשו לעיל בצילום ששלח לקהילת קודש באשקלון.
יכול להיות שכבודו צודק, אבל אני אין לי אלא דברי מרן הראשון לציון, ומה גם שתצפה בשאר הסירטונים, שמרן אמר שזה היתר גמור ומי שרוצה לבזבז את כספו על עצים אבנים, שיקנה אוצר בית דין! ע"כ לשון קודשו.
 
יכול להיות שכבודו צודק, אבל אני אין לי אלא דברי מרן הראשון לציון, ומה גם שתצפה בשאר הסירטונים, שמרן אמר שזה היתר גמור ומי שרוצה לבזבז את כספו על עצים אבנים, שיקנה אוצר בית דין! ע"כ לשון קודשו.

לא קשיא!
כאן מרן זיע"א דיבר לציבור הכללי, וכאן "בקול קורא" הנ''ל דיבר לבני תורה אברכי ישיבות ומשפחותיהם החרדים לדבר ה' ודו"ק
 
ובמיוחד יש למחות כנגד התופעה של הימנעות מקניות של “אוצר בי”ד” כדי להיפטר מן הצורך בשמירת קדושת שביעית של הפירות והירקות, שהרי זו הדרך לקיום המצוה כהלכתה!

אל תהיה כ''כ בטוח שאוצר בית דין זה יותר חלק מהיתר המכירה. יש בזה כל מיני התרים ובפרט בעניני סחורה שהקלו, והכל מתוך מקור של תוספתא סתומה. כך שמי שרוצה להדר יקנה יבול חו''ל, אבל להקל 'לקנות' אוצר בית דין תחת הכותרת 'חלוקה' זה מאד רחוק מלהיות מצוה כהלכתה.
 
הקול קורא הנ"ל נכתב לפני עשרות בשנים, הרבה לפני התשובות הארוכות ביביע אומר ח"י. לך נא ראה ביב"א סוף חלק יו"ד את אותו קול קורא רק שהרב השמיט שיש לבני תורה להדר לא לקנות היתר מכירה, אלא כתב רק שראוי שהחקלאים לא ימכרו שדותיהם.
ישנה אריכות רבה בקונט' מצוות הארץ בהלכה ובאגדה החדש וכן בילקו"י שביעית תשע"ה
אל תהיה כ''כ בטוח שאוצר בית דין זה יותר חלק מהיתר המכירה.
ראה גם כאן https://hebrewbooks.org/61859
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=36&id=1130
 
אל תהיה כ''כ בטוח שאוצר בית דין זה יותר חלק מהיתר המכירה. יש בזה כל מיני התרים ובפרט בעניני סחורה שהקלו, והכל מתוך מקור של תוספתא סתומה. כך שמי שרוצה להדר יקנה יבול חו''ל, אבל להקל 'לקנות' אוצר בית דין תחת הכותרת 'חלוקה' זה מאד רחוק מלהיות מצוה כהלכתה.
סיפר לי אחד מגדולי דורינו שיחי', שלפני כמה שמיטות הביאו לו לקדש בקהילה שלו מיץ ענבים של אוצר ב"ד, ואמר להם, זה לא טוב, תשפכו הכל עכשיו. אני רוצה רק היתר מכירה!.
וזה היה בכדי להראות לכולם שההיתר הוא היתר גמור.
 
סיפר לי אחד מגדולי דורינו שיחי', שלפני כמה שמיטות הביאו לו לקדש בקהילה שלו מיץ ענבים של אוצר ב"ד, ואמר להם, זה לא טוב, תשפכו הכל עכשיו. אני רוצה רק היתר מכירה!.
וזה היה בכדי להראות לכולם שההיתר הוא היתר גמור.
לשפוך בודאי אסור!!!

מה עם קדושת שביעית??!
 
הקול קורא הנ"ל נכתב לפני עשרות בשנים, הרבה לפני התשובות הארוכות ביביע אומר ח"י. לך נא ראה ביב"א סוף חלק יו"ד את אותו קול קורא רק שהרב השמיט שיש לבני תורה להדר לא לקנות היתר מכירה, אלא כתב רק שראוי שהחקלאים לא ימכרו שדותיהם.
ישנה אריכות רבה בקונט' מצוות הארץ בהלכה ובאגדה החדש וכן בילקו"י שביעית תשע"ה

ראה גם כאן https://hebrewbooks.org/61859
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=36&id=1130
מרן זיע"א בודאי לא השמיט בכוונה ולא מסתבר שחזר בו מדברים מפורשים וידועים, אולי מה שציינת זה לפום חורפיה לא נחית לדקויות ,ורעו יגיד עליו מר בריה דרבינו שמקפיד בכל הוצאת ספרו השביעית והליכותיה להביא את הקול קורא הנ''ל ואיהו בעצמו במכתב שמצורף לעיל "שנת תשע"ו"כתב מפורשות שבני תורה ואברכים יחמירו.
נב- מצורף שוב הצילום דלעיל:

Screenshot_20210903-034442.jpg
 
סיפר לי אחד מגדולי דורינו שיחי', שלפני כמה שמיטות הביאו לו לקדש בקהילה שלו מיץ ענבים של אוצר ב"ד, ואמר להם, זה לא טוב, תשפכו הכל עכשיו. אני רוצה רק היתר מכירה!.
וזה היה בכדי להראות לכולם שההיתר הוא היתר גמור.
אני חושב שהיה לזה טעם נוסף, להראות שיש באוצר בי״ד בעיות.
(אחרת למה היה צריך ללכת רחוק כל כך בשביל לשפוך?)
 
אני חושב שהיה לזה טעם נוסף, להראות שיש באוצר בי״ד בעיות.
(אחרת למה היה צריך ללכת רחוק כל כך בשביל לשפוך?)
לעניות דעתי בשפיכה יש בזה איסור מאבד פרות שביעית ועוון בידו
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון