• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לחפש ילד קטן לילדה

האם מותר לקחת ילד קטן [כבן שנתיים שלוש], ולחפש אותו לבת, הווי אומר לאפר אותו, להלביש אותו בשמלה וכיו"ב
ושורש הנידון, האם בעיקרון יש בזה איסור של לא ילבש, והגם שהוא קטן מ"מ אסור להאכיל לתינוק איסור בידים
או דלמא אין לזה בכלל משמעות של לא ילבש, מכיוון שזה כשחוק בעלמא
וכן אולי יש לדקדק לשון הכתוב לא ילבש איש "כלי אשה", שמדובר על מי שהגיע לכלל איש, כבן י"ג, ודו"ק.

השאלה נוגעת להלכה ולמעשה ואשמח לתשובה בהירה כאשר באמנה אתו
 
ב"ה
שלום וברכה,
בשאלה שהצגת כאן, עם הנידון אם שייך בזה דין להאכיל לקטן בידיים, דן בזה מרן הראש"ל שליט"א בספרו הבהיר ילקוט יוסף פורים (מהדו"ב עמ' תרפח-תרצא, וצירפתיו כאן), וסוף דבר העלה, שהגדולים מצווים לשמור על הקטנים, שלא להלביש אפילו לילד קטן בגדי ילדה, וכן להיפך, ואם יש בגד אחד של זכר לנקבה, או להיפך, ושאר הבגדים הם כהוגן, יש מקום להקל בקטנים, אך גם בזה המחמיר תבוא עליו ברכה, עכל"ק.
ועיין שם שמקורו בדברי הפוסקים, ובראשם הרמב"ם בתשובה, שכתב במפורש לאסור בדין זה אף לקטנים, ע"ש.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • תחפושת של בן לבת ולהיפך- ילקוט יוסף.PDF
    711.1 KB · צפיות: 7
ב"ה
בגדי ילדים קטנים, פעמים רבות אינם מוגדרים דוקא לבנים או בנות, שהדרך להשתמש בהם גם לבנים וגם לבנות, ולכן אין בהם חשש של איסור לא ילבש וכיוצא בזה.
בברכה רבה
 
שלום הרב,

לאחרונה בתלמוד תורה (גן ב') הילדים למדו השמחות במשפחה, וכמובן אחד הנושאים היה הנישואין, ולהציג זאת, הלבישו אחד הילדים עם שמלת כלה וכתר על הראש עם הינומא, האם טוב עשו ולכתחילה, או שיש לעורר לעתיד שימנעו מלעשות כן?

תודה מראש.
 
ב"ה
שלום וברכה,
נראה שאם מדובר בשמלת כלה בגודל של ילדים קטנים, אזי מכיון שמיועדת עבור בנות, לתחפושת וכיו"ב, שייך בזה דין לא ילבש, ואין להלביש בהם את הבנים, כמבואר בילקו"י הנ"ל. (אף שלכאורה אינו מיועד ל'לבוש' אשה, אלא ל'תחפושת' ילדה, אבל סו"ס כלי אשה הוא, ואין להקל בלא ראיה ברורה).
אבל אם מדובר באיזה סגנון של חתיכת בד שמזכירה שמלת כלה, ומכסים בה את הילד שיראה כמו שמלת כלה, לכאורה אינו כלי אשה, ואין לנו לגזור מדעתנו על מה שנראה ככלי אשה, ובפרט בקטנים.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון