• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ליטאים השבויים בתוכם

הזדעזעתי...תמיד ידעתי, זעיר פה זעיר שם...אך עתה הזדעזעתי...ועל זה יאות להמליץ מסכנים שאינם זוכים ליהנות מאור תורתו של מרן הקדוש זיע"א... והלוואי ויום אחד יזכו, כי ההפסד כולו שלהם
נ.ב כותב המאמר הוא הרב נסים בן שמעון שליט"א נכדו של הגאון רבי נסים בן שמעון שליט"א ראב""ד מקודש בעל משפטי הבשן ועוד.
 

קבצים מצורפים

  • גליון 239.pdf
    142.8 KB · צפיות: 174
שמעתי שאחד מגדולי ראשי הישיבות הליטאים בירושלים וחבר מועצת גדולי התורה כתב מכתב מלבב למורנו עט"ר חכם יצחק יוסף השבוע ובו דברי שבח וקילוסין ומשא ומתן כדרכה של תורה בענייני כתובות, וכפי ששמעתי כתב שם כמה מילים כדרבנות על חכמים שכבר כתבתי אודותם כאן באתר, ומי שיוכל להביא המכתב הזה יבורך
ומלבדו יש עוד חכמים ליטאים רבים שמזדהים ללא מורא ופחד וכבר שברו את חומות הדמיון, דוגמת הרב בן ציון קוק והרב אפרתי ועוד רבים כמותם
ואלה שעדיין שבוים ביד דמיונותיהם רחמנות עליהם
 
דווקא מכירני מספר ליטאים אשר לא מתביישים, ואכן לומדים בספרי הרב, לרוב לאו דווקא משום דרך לימודו אלא משום שרואים בו ״אוצר פוסקים״ לכל דבר. ובאמת חבל שלא מהטעם הראשון.
 
שמעתי שאחד מגדולי ראשי הישיבות הליטאים בירושלים וחבר מועצת גדולי התורה כתב מכתב מלבב למורנו עט"ר חכם יצחק יוסף השבוע ובו דברי שבח וקילוסין ומשא ומתן כדרכה של תורה בענייני כתובות, וכפי ששמעתי כתב שם כמה מילים כדרבנות על חכמים שכבר כתבתי אודותם כאן באתר, ומי שיוכל להביא המכתב הזה יבורך
ומלבדו יש עוד חכמים ליטאים רבים שמזדהים ללא מורא ופחד וכבר שברו את חומות הדמיון, דוגמת הרב בן ציון קוק והרב אפרתי ועוד רבים כמותם
ואלה שעדיין שבוים ביד דמיונותיהם רחמנות עליהם
וז"ל המכתב (מהגאון רבי דוד כהן ר"י חברון):
בס"ד י"ח אלול התשפ"א
לכבוד ידי"נ ומכובדי הגאון הגדול רבי יצחק יוסף שליט"א הראשון לציון והרה"ר לישראל, אשר עומד כחומה בצורה להעמיד משפט התורה על תילה, ומזכה רבבות אלפי ישראל בתורתו הרחבה ובספריו המועילים שנתקבלו באהבה ובחיבה בכל תפוצות ישראל
שמחתי מאוד לקבל מכתבו, ורציתי רק לבאר מה שאמרתי משמיה דאאמו"ר זצ"ל, ועיקר כוונת דבריו היתה לומר, דמהיכן יש מקור בש"ס ובראשונים ובטור ובשו"ע ובעומדים על דגלם, שקיים מושג הלכתי בשטרות של "העתק", והרי אם אין בו תוקף של שטר במה הוא מקבל תוקף הלכתי, ובפרט שגם אינו נמסר ליד האשה או ליד מי שמקבל עבורה, והרי ודאי שלא שייך לכתובות ב' שטרות והשטר הוא רק אחד, ומהיכי תיתי שיש מושג מחודש של "העתק" שלא מצאנו לו מקור ביסודות הפוסקים שאנו חיים מפיהם, ובמה שהביא הדר"ג שי"א שעיקר הכתובה היא זו שנמצאת ברבנות, תמהתי איך יתכן שתהיה כתובה זו עיקר, והרי אינה נמסרת לא ליד האשה ולא ליד מי שמקבל עבורה.
והנני להכפיל ולהכיר טובה להדר"ג על שמכבדני תמיד בספריו הנפלאים, שאני נהנה מהם מאוד ושמח לעיין בהם, והיה עבורי כמים קרים על נפש עיפה לראות מש"כ הדר"ג בספריו על הל' טבילה, לפרסם אותו רשע ששמו ד. סתיו שהוא מגדולי המחריבים של עולם הרבנות בישראל, ואין שום הבדל בינו ובין רבני הרפורמים, ולא ירא הדר"ג מפני ראשי השלטון החפצים ביקרו, ופרסם דעתי הנחרצת ברבים ודעתו של אביו הגדול מרן היביע אומר זיע"א, ויש בדבריו תועלת גדולה ומרובה, כאשר שני רבנים חשובים הכשירו שרץ זה בק"נ טעמים, כאשר אחר שימש כהרה"ר ועכשיו ג"כ משמש ברבנות חשובה, וחברו שימש כדין בבה"ד הגדול, וקשור אליו ולדעותיו וסומך על הוראותיו, ומורה בעצמו פסקים שונים ומשונים, אשר תסמרנה שערות ראש, ואשרי חלקו של הדר"ג שהוא היחיד העומד בפרץ בפני אותם הבאים לקעקע מסורת ההוראה והדינות בישראל.
והנני בזה לסיים בברכה נאמנה, שיאריך ה' ימיו על ממלכתו, ולהשפיע מתורתו הרחבה מתוך בריאות איתנה ונהורא מעליא לאורך ימים ושנים.
המברך באהבה
דוד כהן
 
וז"ל המכתב (מהגאון רבי דוד כהן ר"י חברון):
בס"ד י"ח אלול התשפ"א
לכבוד ידי"נ ומכובדי הגאון הגדול רבי יצחק יוסף שליט"א הראשון לציון והרה"ר לישראל, אשר עומד כחומה בצורה להעמיד משפט התורה על תילה, ומזכה רבבות אלפי ישראל בתורתו הרחבה ובספריו המועילים שנתקבלו באהבה ובחיבה בכל תפוצות ישראל
שמחתי מאוד לקבל מכתבו, ורציתי רק לבאר מה שאמרתי משמיה דאאמו"ר זצ"ל, ועיקר כוונת דבריו היתה לומר, דמהיכן יש מקור בש"ס ובראשונים ובטור ובשו"ע ובעומדים על דגלם, שקיים מושג הלכתי בשטרות של "העתק", והרי אם אין בו תוקף של שטר במה הוא מקבל תוקף הלכתי, ובפרט שגם אינו נמסר ליד האשה או ליד מי שמקבל עבורה, והרי ודאי שלא שייך לכתובות ב' שטרות והשטר הוא רק אחד, ומהיכי תיתי שיש מושג מחודש של "העתק" שלא מצאנו לו מקור ביסודות הפוסקים שאנו חיים מפיהם, ובמה שהביא הדר"ג שי"א שעיקר הכתובה היא זו שנמצאת ברבנות, תמהתי איך יתכן שתהיה כתובה זו עיקר, והרי אינה נמסרת לא ליד האשה ולא ליד מי שמקבל עבורה.
והנני להכפיל ולהכיר טובה להדר"ג על שמכבדני תמיד בספריו הנפלאים, שאני נהנה מהם מאוד ושמח לעיין בהם, והיה עבורי כמים קרים על נפש עיפה לראות מש"כ הדר"ג בספריו על הל' טבילה, לפרסם אותו רשע ששמו ד. סתיו שהוא מגדולי המחריבים של עולם הרבנות בישראל, ואין שום הבדל בינו ובין רבני הרפורמים, ולא ירא הדר"ג מפני ראשי השלטון החפצים ביקרו, ופרסם דעתי הנחרצת ברבים ודעתו של אביו הגדול מרן היביע אומר זיע"א, ויש בדבריו תועלת גדולה ומרובה, כאשר שני רבנים חשובים הכשירו שרץ זה בק"נ טעמים, כאשר אחר שימש כהרה"ר ועכשיו ג"כ משמש ברבנות חשובה, וחברו שימש כדין בבה"ד הגדול, וקשור אליו ולדעותיו וסומך על הוראותיו, ומורה בעצמו פסקים שונים ומשונים, אשר תסמרנה שערות ראש, ואשרי חלקו של הדר"ג שהוא היחיד העומד בפרץ בפני אותם הבאים לקעקע מסורת ההוראה והדינות בישראל.
והנני בזה לסיים בברכה נאמנה, שיאריך ה' ימיו על ממלכתו, ולהשפיע מתורתו הרחבה מתוך בריאות איתנה ונהורא מעליא לאורך ימים ושנים.
המברך באהבה
דוד כהן
לא יאומן כי יסופר!! תבורך בכל הברכות הקיימות, כל מילה פנינה, לא ידעתי ולא האמנתי עד כמה גדול כבודו של חכם יצחק בעיניו
עוד אני רואה כי מה שכתבתי בזמנו אודות בעלי הגלימא חיוור כסיד ההיכל לעומת מה שעדיין אני לא יודע
 
הזדעזעתי...תמיד ידעתי, זעיר פה זעיר שם...אך עתה הזדעזעתי.
למה זה כל כך חדש לך? לפני שקראת זאת לא שמת לב למצב העגום שאנו נמצאים בו?
סליחה שאני אומר מה שאומר כרגע, אני לא בא לקטרג אלא רק לעורר את מי שצריך (כולל את עצמי הקטן) אך אנו נגשים לבורא עולם ומבקשים גאולה ובית המקדש. חלק נכבד מתפלת הלחש הוא על חורבן הבית והגאולה
וכאן הבן שואל, לא נחרב הבית אלא בשביל שנאת חינם, א"כ כל בר דעת מבין כיצד הבית השלישי בע"ה יבנה, בשביל אהבת חינם. ומה שהולך כיום בכל מוסדות החינוך זה נקרא אהבת חינם?? סלקציה מזעזעת על הספרדים כאילו היו מוקצה מחמת מיאוס, דחייה של אתיופים ללא שום בדיקה אפילו קטנה אולי הם יראי שמים יותר מהמנהל, ירידה לחיי חבירו של 'ועדות קבלה' למיניהם תוך רדיפה ממש ללא הצדקה, ועוד ועוד (עדיין לא הגעתי לשלב הישיבות והסמינרים).
לזו יקרא אהבת ישראל שאנו אומרים בפה מלא כל בוקר - הריני מקבל על עצמי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך, והריני אוהב את כל אחד מבני ישראל?!? היכן אוהבים את כולם? היכן עוזרים ומכבדים כל אחד? איך מקבלים כל אחד בסבר פנים יפות?

עכשיו אנו סמוך ונראה לראש השנה יום הדין, לתקן את העולם א"א, אבל כל אחד את עצמו ואת מי שיכול לחזק. וכבר לימדונו שכל קול קובע. בע"ה בירושלים הבנויה!
 
הזדעזעתי...תמיד ידעתי, זעיר פה זעיר שם...אך עתה הזדעזעתי...ועל זה יאות להמליץ מסכנים שאינם זוכים ליהנות מאור תורתו של מרן הקדוש זיע"א... והלוואי ויום אחד יזכו, כי ההפסד כולו שלהם
נ.ב כותב המאמר הוא הרב נסים בן שמעון שליט"א נכדו של הגאון רבי נסים בן שמעון שליט"א ראב""ד מקודש בעל משפטי הבשן ועוד.

ומה עם אלו שלא ליטאים????!

כוונתי ל"מתיבתא" "ולמאורות הדף היומי" שמזכירים את גדולי הדורות בספריהם גם את אלה שחיים איתנו היום שליט"א, אבל את דעת מרן זיע"א ובניו וק"ו את חיבוריהם חס מלהזכיר וד"ל...
 
זה דבר כואב כבר שנים רבות וגדולה מזאת שנעזרים בספרי מרן זצוק"ל ולא מזכירים מדבריו
ולכבודו שלך מרן אנו גם צריכים לעשות מעשה וכל אלו שלא מזכירים את מרן וספריו גם אנו צריכים שלא להזכירם כלל
 
ולכבודו שלך מרן אנו גם צריכים לעשות מעשה וכל אלו שלא מזכירים את מרן וספריו גם אנו צריכים שלא להזכירם כלל
ח"ו. תורה מונחת בקרן זווית. אין דרכנו בכך, ולא מצד הנקימה וכו', אלא מצד דרכנו בלימוד התורה! אין דרך התורה להעלים את החולקים, וכן יש עניין בדווקא להביא את החולקים וליישב דברינו, (וכמו שמרן הראשל"צ תמיד מביא את החולקים ומשיב עליהם, בכדי שלא יאמרו שלא ראה ואם היה רואה היה חוזר בו), ולכן אנו בוודאי ובוודאי שנביא את כל הדעות כולם, (מלבד דעות משובשות וכד' וד"ל), ולא נחלק את התורה, והבוחר יבחר!
 
ח"ו. תורה מונחת בקרן זווית. אין דרכנו בכך, ולא מצד הנקימה וכו', אלא מצד דרכנו בלימוד התורה! אין דרך התורה להעלים את החולקים, וכן יש עניין בדווקא להביא את החולקים וליישב דברינו, (וכמו שמרן הראשל"צ תמיד מביא את החולקים ומשיב עליהם, בכדי שלא יאמרו שלא ראה ואם היה רואה היה חוזר בו), ולכן אנו בוודאי ובוודאי שנביא את כל הדעות כולם, (מלבד דעות משובשות וכד' וד"ל), ולא נחלק את התורה, והבוחר יבחר!
ח"ו. תורה מונחת בקרן זווית. אין דרכנו בכך, ולא מצד הנקימה וכו', אלא מצד דרכנו בלימוד התורה! אין דרך התורה להעלים את החולקים, וכן יש עניין בדווקא להביא את החולקים וליישב דברינו, (וכמו שמרן הראשל"צ תמיד מביא את החולקים ומשיב עליהם, בכדי שלא יאמרו שלא ראה ואם היה רואה היה חוזר בו), ולכן אנו בוודאי ובוודאי שנביא את כל הדעות כולם, (מלבד דעות משובשות וכד' וד"ל), ולא נחלק את התורה, והבוחר יבחר!
אני מדבר על מחברי ספרים צעירים וחצופים לא על גדולי ישראל
 
מצורף כאן מאמר חשוב שראיתי לפני זמן לא רב על גניבה משו"ת יביע אומר בלי להזכיר את שמו - ממש דברים חשובים ויקרים
מצו"ב עוד כעין זה (באות ב), שמרן תפס את ההעתקה, וכתב מכתב משעשע למחבר הספר.
 

קבצים מצורפים

  • 16גליון יג-תשרי חשון תשע''ו.pdf
    166.5 KB · צפיות: 118
לא כל התעלמות צריך לפרש כהתעלמות

נניח ואתם מבררים הלכה כמה משקל אתם נותנים למשל
שבט הלוי
משנה הלכות (הרב קליין)
שמש ומגן (הרב משאש)
ישכיל עבדי
אגרות משה
וכהנה רבות ספרי שותי''ם של גדולי הוראה מובהקים שהורו בכל ד' חלקי השו''ע
לעומת המשקל שתתנו לספרי מרן זצ''ל

זה שבקהילות מסוימות לא מתחשבים לעניין פסק בדעתו של מרן לא תמיד זה מגיע מזלזול
 
לא כל התעלמות צריך לפרש כהתעלמות

נניח ואתם מבררים הלכה כמה משקל אתם נותנים למשל
שבט הלוי
משנה הלכות (הרב קליין)
שמש ומגן (הרב משאש)
ישכיל עבדי
אגרות משה
וכהנה רבות ספרי שותי''ם של גדולי הוראה מובהקים שהורו בכל ד' חלקי השו''ע
לעומת המשקל שתתנו לספרי מרן זצ''ל

זה שבקהילות מסוימות לא מתחשבים לעניין פסק בדעתו של מרן לא תמיד זה מגיע מזלזול
איפה דובר על התעלמות?!
דובר על גניבות!!!
 
הזדעזעתי...תמיד ידעתי, זעיר פה זעיר שם...אך עתה הזדעזעתי...ועל זה יאות להמליץ מסכנים שאינם זוכים ליהנות מאור תורתו של מרן הקדוש זיע"א... והלוואי ויום אחד יזכו, כי ההפסד כולו שלהם
נ.ב כותב המאמר הוא הרב נסים בן שמעון שליט"א נכדו של הגאון רבי נסים בן שמעון שליט"א ראב""ד מקודש בעל משפטי הבשן ועוד.
אכן כל מילה בסלע
ומש"כ בפנים על ישיבת נחלת הלויים, יש להוסיף כי גם באוצה"ס של ישיבת חברון (גבעת מרדכי) נמצאים כל ספרי מרן ובניו, ואף מקפידים לקנות המהדורות החדשות היוצאות לאור.
 
חזור
חלק עליון