ב"ה
שלום וברכה.
נושא לימודים מעורבים אינו נידון "הלכתי", שהרי בודאי אין איסור ללמוד שפה אחרת, או מקצוע, או כל דבר אחר שרוצים ללמוד, כל שאין בו דעות זרות לרוח התורה או עיסוקים שאסורים ע"פ התורה.
אולם נידון הלימודים המעורבים במוסדות, הינו נידון שעיקרו ויסודו "בדרכי החינוך להשקפות טהורות ובסכנות האורבות מולם", וזה באמת נושא מאוד רחב, עמוק, ומורכב, שגדולי ישראל נותנים עליו את הדעת, לאור הממצאים שמקבלים בזה כפי דרישתם מאנשי החינוך המיומנים ובעלי הניסיון הוותיק, ולכן אנו אין לנו בכל הנושאים הללו אלא לישא עיננו לדבריהם והכוונתם של גדולי ישראל חכמי הדור עיני העדה, לבקש את דעתם בנושאים אלו, ולילך לאורם.
וכן באם ימצא איזה חילוקי דעות נקודתיים בתוך הנושא הרחב הזה (על אף שבכללותו נראה שאין חילוקי דעות רק יתכן פרטים נקודתיים, ופעמים שהם לגופו של ענין), גם בזה ילך כל אחד לפי דרך רבותיו, וישאל את רבו אשר הוא מורה דרכו.
אולם נראה שכל נושא זה אינו עניין כמעט בכלל לנו שאין אנו בעלי מוסדות, אלא עיקרו מכוון כלפי בעלי המוסדות ובעלי האחריות על חינוך הילדים לתפקידיהם. והם הרי נמלכים כל אחד בדעת רבותיו שמהם שואב ועל פיהם מנהיג ומוביל את צאן מרעיתו של הקב"ה.
ויה"ר שלא תצא שום תקלה מתחת ידם של כל אלו שעוסקים במלאכת הקודש, ומכולם יתקלס ויתעלה שמו של הקב"ה ביתר שאת אמן.
בברכה רבה