שלום וברכה
אם אכל פרי שלם מפירות שבעת המינים, אלא שאין בו כזית, וכגון שאכל ענב אחד או גרגיר של רימון, שנחלקו הראשונים אם מברך עליו ברכה אחרונה, ואכל גם כזית ממיני דגן, וכשמברך "על המחיה"על מיני הדגן רשאי לכלול בברכתו גם "על העץ ועל פרי העץ", וכן כל כיוצא בזה, וכל זה אינו אלא בדיעבד כשכבר עשה כן, אבל לכתחילה לא יאכל משבעת המינים בריה שלימה או ישתה יין משיעור כזית עד רביעית על דעת לכלול אותם בברכה מעין שלש, וכ"כ בהלכה ברורה (סימן רח סעיף מ"ט) ע"פ מש"כ מרן השו"ע (שם סעיף יח) בשם תה"ד (סימן ל) שלא יכלול על הספק שום תוספת בברכה מעין שלש אע"פ שאינו מוסיף שם ומלכות, ונחלקו האחרונים בדעת מרן לענין דיעבד והסכים מרן זיע"א בחזו"ע (ברכות עמוד קצט ואילך) שאם יש ספק אם אכל או שתה כשיעור, וכגון ששתה יין כזית ופחות מרביעית, או כגון שאכל כשליש ביצה, שהדבר שנוי במחלוקת הראשונים אם הכזית הוא חצי ביצה או שליש ביצה, שפיר מהני בזה לסמוך על הט"ז (שם ס"ק יט) שמהני לכלול כיון שאין כאן ברכה לבטלה, וכן צירף בברכ"י (סימן ריג בד"ה ומאחר) שיטת הט"ז בנידונו, וה"ה יש ללמוד כשאכל בריה משבעת המינים שאין בה כזית לכלול בברכתו על העץ ועל פרי העץ שהרי לדע רבים מהראשונים צריך לברך על בריה שלימה אפילו אין בה כזית ע"ש.
בברכה רבה