• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

למה מכניסים שבת לפני השקיעה?

שלום וברכה

הטעם שמפרסמים שזמן הדלקת נרות וקבלת שבת כ20 דקות לפני השקיעה ולא בזמן השקיעה היא הן מדין תוספת שבת שיש להוסיף מחול על הקודש, ולטעם זה בשעת הדחק אפשר להוסיף אפילו מעט דקות קודם השקיעה, הן מטעם שלא יכשלו בספק חילול שבת אם ימתינו סמוך לשקיעה דאדם נגרר ברגעים האחרונים, וכמו כן שיטת הרא"ם שזמן קבלת שבת היא 20 דקות לפני השקיעה שלנו, ממלא כשמדליקים נרות שבת כ20 דקות לפני השקיעה יוצאים בזה י"ח גם לשיטת הרא"ם, וכך גם מנהג ירושלים כמו שבאר מרן הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף (שבת ח"א כרך ב עמוד קלו ואילך) וכן נהג בעל כף החיים ועוד, והמפרסמים ארבעים דקות קודם השקיעה הוא ע"פ הרי"מ טיקוצ'נסקי זצ"ל ואין למנהג זה יסוד בהלכה, כמו שבאר שם באורך ע"ש.

בברכה רבה
 
דעת הרא"ם היא מעיקר הדין? או שאם אדם מכניס שבת 15 דקות בקביעות לפני השקיעה זה בעיה?
 
שלום וברכה

דעת הר"א ממיץ בספר היראים היא דעה יחידאה דס"ל שמשיעור שלשת רבעי מיל לפני השקיעה מתחיל זמן בין השמשות (והיינו י"ג דקות וחצי לשיטת מרן השו"ע באו"ח סימן תנט, ויו"ד ס' סט, ולהחולקים י"ח דקות), אולם כבר כתב בביאורי הגר"א בסי' רסא שאין דבריו נראים, ולית דחש להא כלל. ע"ש. וכ"כ בילקוט יוסף (שם עמוד קלז).
וממלא אם הכניס שבת 15 דקות לפני השקיעה קיים בזה מצות תוספת שבת, אולם בקביעות לא נכון לעשות מלאכה גמורה כ15 דקות לפני השקיעה, אחר שמנהג העולם להקדים 20 דקות לפני השקיעה (מלבד תפילת מנחה של ערב שבת שנהגו להתפלל בזמן זה ולסיימה כ2 דקות לפני השקיעה כדי להספיק לקבל שבת לפני השקיעה).

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון