• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לשון הרע, ההבדל בין החפץ חיים לרב הראשון לציון הרב יצחק יוסף

נתן

Member
שמעתי את הרב מדבר בלווין שאפשר לסמוך על שיטת הרמב"ם בלשון הרע מכיון שהוא מרא דאתרא.
1.מה ההבדל בין שיטת הרמב"ם לשיטת החפץ חיים בלשון הרע?
2.באיזה ספר אפשר לראות את המחלוקת?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
1. דעת הרמב"ם היא שדבר הידוע לרבים, מותר לספר אותו, ובתנאי שאין הוא מתכוון לפרסם אותו יותר, אלא מספר את זה לפי תומו. אך החפץ חיים מחמיר בזה.
2. ניתן לראות את זה בספר חפץ חיים, אני לא זוכר בדיוק את הפרטים, הוא מביא את דעת הרמב"ם, אבל כותב שקשה לסמוך על זה. אך מרן הראש"ל שליט"א אמר שאפשר לסמוך על דעת הרמב"ם.
 
שמעתי שגם הרב חזון אי"ש לא הסכים לכל פרטי דיני לשון הרע של החפץ חיים.וכמדומני שראיתי ספר חפץ חיים עם השגות החזון אי"ש.
 
ביאור העניין הוא כך- הנה המעיין בח"ח כלל ב' רואה שיש שני דינים במושג אפי תלתא. אחד בדבר שאיננו גנאי גמור והדבור שלו יש לו שני פנים. ע"ש בסעיף ב' פרטיו. ועוד יש דעת הרמב"ם שאם שאם אחד סיפר גנות על חברו בפני שלשה, אף דהוא עבר בודאי על איסור לשון הרע וכנ"ל, אף על פי כן אם אחד מהשלשה ששמע דבר זה סיפר אחר כך לאחרים, לא עבר בזה על איסור לשון הרע. ועל זה כתב הח"ח בסעיף י' שכמעט אין לה מקום במציאות ובפרט שאף אם יצטרפו כל הפרטים גם כן צריך עיון אם הלכה כדעה זו, אחרי שלדעת הרבה פוסקים אין שום מקור לקולא זו מהש"ס לכן השומר נפשו ירחק מזה.

ומורינו הרשל"צ בקובץ בית יוסף (גליון יג סיון תשע"ה עמ' כט וגליון לה אדר תשע"ז עמ' כט) האריך בזה והביא עוד ראשונים לשיטת הרמב"ם. וכיון שדרכינו בהלכה לפסוק ברוב המקומות כהרמב"ם מכל מקום לדידן העיקר כדעת הרמב"ם דכל שהדבר ידוע לשלשה, ואינו מתכוין להעביר הקול ולגלותו יותר, אלא דרך סיפור דברים בעלמא, ליכא בזה לא לשון הרע ולא אבק לשון הרע. ובפרט דהמרב"ם אינו יחידי בדבר.

וסיים במסקנא- שלא יתכוין להעביר הקול ולגלות יותר (ויש ראשונים שמשמע מדבריהם שאין איסור גם בזה). ועוד, יש לחוש שכל זה דוקא בדיעבד ולא לכתחילה. ועוד שהמספר לא יתנה שלא יגלו לאחרים. ועוד, שלא יספר סיפור זה כסיפור בפני עצמו שאז מוכח שכוונתו לבזותו וכו'. ועוד, שאם השלשה ששמעו הלשון הרע הוא יראי ה' אין להם לספר כי ממילא הם לא יספרו לאחרים ואין בדבר פרסום. ע"ש בדבריו הנפלאים.
 
נערך לאחרונה:
שמעתי מחשובי תלמידיו של הראש"ל שראה שהרב כתב ספר על הלכות לשון הרע ושלח להגהה ואמר המגיה שיש בזה הרבה קולות לעומת הח"ח שמע זאת הרב וגנז את הספר ולא השאיר שום העתק.
אכן.
כך שמענו מפי קודשו ב' פעמים במספר.
ואשרינו שזהו רבינו העומד בראשנו.
 
אשמיע דעתי בעניין, דכל המעיין בהקדמה לספר חפץ חיים יבין למה החמיר, ולענ״ד הקטנה והנמוכה יש להקל כהראשל״צ רק במקום צורך, שכן בעוון לשה״ר חמור עד למאד.
 
1. דעת הרמב"ם היא שדבר הידוע לרבים, מותר לספר אותו, ובתנאי שאין הוא מתכוון לפרסם אותו יותר, אלא מספר את זה לפי תומו. אך החפץ חיים מחמיר בזה.
2. ניתן לראות את זה בספר חפץ חיים, אני לא זוכר בדיוק את הפרטים, הוא מביא את דעת הרמב"ם, אבל כותב שקשה לסמוך על זה. אך מרן הראש"ל שליט"א אמר שאפשר לסמוך על דעת הרמב"ם.
גם הרב יצחק ברכה בספרו ברכת יצחק על הח"ח, כותב שלכאו' לדידן יש לפסוק כהרמב"ם.
 
גנז מחשש שאיסור לשון הרע יהיה קל בעיני האנשים.
אם מרן הראשל"צ חשש שיקלו אנשים בעוון החמור של לשון הרע ומחמת זה גנז ספר שעמל עליו, אם כך לכאורה למעשה אין להורות שיש לסמוך על דעת הרמב"ם.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אם מרן הראשל"צ חשש שיקלו אנשים בעוון החמור של לשון הרע ומחמת זה גנז ספר שעמל עליו, אם כך למעשה אין להורות שיש לסמוך על דעת הרמב"ם.
אז איך הוא מורה כן שוב ושוב?
התשובה והחילוק ממש פשוט, כשיש ספר שיש בו כמה קולות, זה גורם לאנשים לומר "רב פלוני מתיר" גם על דברים שלא התיר, אבל כשמדובר בפסק אחד של היתר, א"א לתלות בו עוד דברים שגם הוא לא התיר.
 
אשמח לקבל סרטון שבו הורה הרב כן.
או מקורות לדבריו בכתב
ואם אין סרטון אז לא מועיל?
מרן הראש"ל שליט"א כתב על זה בכמה ספריו, בשובע שמחות בכבוד או"א, ובשו"ת הראש"ל.
אם אתה רוצה דווקא סרטון, אז תחפש בספר השיעור השבועי, ואח"כ ביוטיוב לפי תאריך השיעור.
 
ואם אין סרטון אז לא מועיל?
מרן הראש"ל שליט"א כתב על זה בכמה ספריו, בשובע שמחות בכבוד או"א, ובשו"ת הראש"ל.
אם אתה רוצה דווקא סרטון, אז תחפש בספר השיעור השבועי, ואח"כ ביוטיוב לפי תאריך השיעור.
כתבתי כבר, ביקשתי סרטון או מקורות לדבריו.
עם כל הכבוד והאמון שיש לי לכל אחד כאן שנשמע בקיא בדברי רבינו ובחזקת אדם כשר וירא שמים אני לא אנהג לקולא במילי דאורייתא על סמך מה שאמרו בפורום בלבד. ושוב, כולם מוחזקים אמינים פשוט בעניינים הללו, לענ"ד, צריך לראות זאת בדברי הרב (או את הרב עצמו מדבר) ואני לא זכיתי
 
חזור
חלק עליון