• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מדבקות אף

ישנם מדבקות מיוחדות ששמים על האף בכדי לנקותו, והמדבקות מוציאות דברים שחורים וקטנים שמצטברים על האף, (לפי מה שהבנתי זה שומנים) ורציתי לשאול אם מותר לשים מדבקות אלו בשבת ואם לא אז מדוע?
תודה!
 
ב"ה
שלום וברכה,
על מנת להשיב על שאלה זו, נצטך עוד מעט מידע באיזה כח מוציאים במדבקות את אותם הפרשות, האם שאיבה או דרך אחרת. וכן, האם ההצטברות נעשית בזמן קצר או ארוך, כל כמה זמן שמים את המדבקות, לכמה זמן משאירים אותם, וכדומה.

בברכה רבה
 
ממה שהבנתי יש בעיה אחרת המדבקות הנ"ל מורטות גם שערות שגדלות על האף, וכמדומני שזה פסק"ר דניחה ליה והוא איסור דאורייתא ממש.
 
שלום וברכה

מותר להשתמש בשבת במדבקה שמסירה נקודות שחורות באף, בתנאי שהמדבקה לא מוציאה דם ואין לו שערות באף שמתכוון להסירם.

נלע"ד להתיר, ע"פ מש"כ המ"ב (בסימן שכ"ח ס"ק פח) כדין מסיר קוץ שמותר ובלבד שלא יוציא דם, ואינו מתכון לעשות פה או פתח, ומכ"ש ממה שהתיר מרן (שם) כשמוציא לחה ונעשה פתח משום דהוי מלאכה שאינה צריכה לגופה והוי דרבנן ובמקום צער לא גזרו. ואין בזה משום שחיקת סממנים דשייך גם בבריאים, ומצד תופר וקורע במדבקה אין לחוש כדין מדבקות הטיטולים שהתירו הפוסקים כמבואר ביחוה דעת (ח"ו סי' כד) וכדין הפלסתר וכש"כ הרה"ג ברוך שרגא שליט"א בספרו ברוך אומר (ח"ב סי' קיד) לפי שלא נעשה לקיום.
ואם יש שערות במקום המדבקה, כתב בנשמת אברהם (אסיא ח"ה עמוד 102) אשה שיש לה פלסתר ושכחה להורידו לפני השבת והוא דביק על שער עיין במ"ב (סימן שכ"ח ס"ק קנא ובה"ל ד"ה לשום ובסימן שי"ב ס"ק כ) שאין להסירו בשבת דהוי בכלל תולש, ואף על גב דאינו מכוין לזה פסיק רישא הוא, אך כתב לי הגר"ע יוסף זיע"א שלדעתו יש להתיר כשיש צורך בדבר משום שתלישת שער שלא ע"י כלי אסורה רק מדרבנן, והוא דבר שאינו מתכוין והו"ל פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן, שהסכים הגר"י אלחנן בבאר יצחק (סימן טו) ובמפתחות להתיר, וכ"פ בשו"ת בתי כהונה חלק בית דין סי' יח וכ"פ הגאון שו"מ (קמא ח"א סי' רי ותילתא ח"ג סי' ג) והגאון מהרש"ם (ח"ה סי' מח') ובשו"ת דברי מלכיאל (יו"ד סי' מב) ועיין גם בשו"ת יביע אומר (ח"ה או"ח סי' כז) עכ"ל. וכותב השש"כ שאיספלנית הדבוקה במקום שער בגוף, טוב שלא להסירה שכן בעל כורחו ייתלשו שערות בשעת הסרתה, אולם מותר לשפוך בנזין אם הוא מוכן לכך האתמול (דאל"כ אית ביה משום מוקצה) ולהסיר את האיספלנית בדרך זו. עכ"ל. ובהערה מובא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל דאם הוא מצטער מהאיספלנית נראה דשרי כיון דתלישת השערות יהא כלאחר יד ומקלקל ופסיק רישא דלא ניח"ל עכ"ל, וכן פוסק המ"ב בכמה מקומות, ולפי"ז נ"ל בניד"ד אם אין לה בנזין ואינה יבוא להוריד את האיספלנית בדרך אחרת ומצטערת כי אינה יכולה לטהר לבעלה, יהיה מותר גם לדעת המחמירים, להסיר את האיספלנית ואם יתלשו שערות לית לן בה, וכנ"ל והסכים אתי מו"ר הגרי"י נויבירט זצ"ל. עכ"ל.
נמצינו למדים כשאין שערות שמתכון להסירם, ממלא אינו פסיק רישיה דלא מצוי כ"כ שערות באף, וגם אינו מתכון וגם כלאחר יד והוי מדרבנן ואם יש לו צורך בזה יש להתיר להסיר המדבקה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון