• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע השמיטו הפוסקים חוץ משולחן ערוך הרב דשמאל דוחה וימין מקרבת כמו שמובא בתלמוד בבלי סנהדרין קז ב

נתן

Member
תנו רבנן לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים" (סנהדרין קז ב). השולחן ערוך הרב פסק זה להלכה בהלכות תלמוד תורה.רך הרמבם והשולחן ערוך לא הזיכרו זה וכן ערוך השולחן שמביא גם את שולחן ערוך הרב גם בהלכות למוד תורה לא מביא הלכה זו.
1.מי מביא הלכה זו חוץ משולחן ערוך הרב?
2.מדוע השמיטו הפוסקים האחרים כולםכמדומני הלכה זו?
3.רב גרשון אדלשטיין פוסק שהיום גם שמאל וגם ימין מקרבת בהלכות נושרים.מדוע?

שולחן ערוך הרב לבעל התניא הלכות תלמוד תורה פרק ד הלכה יז אין מלמדין תורה לתלמיד שאינו הגוןרכו אלא מחזירים אותו למוטב תחלה ואח"כ מכניסים אותו לבית המדרש ומלמדים אותורכז ואם אי אפשר להחזירו למוטב תחלה והוא דוחק ליכנס ללמדורכחתהא שמאל דוחה וימין מקרבת ולא כיהושע בן פרחיה שדחה לפלוני בשתי ידיםרכט.
וכן הרב שהולך בדרך לא טובה אע"פ שחכם גדול הוא והכל צריכים לו אין למדים ממנו עד שיחזור למוטברל:

רכו) חולין קלג, א. וראה גם מכות י, א. ע"ז יט, ב וברש"י שם ד"ה על. רמב"ם פ"ד ה"א (אין מלמדין אלא לתלמיד הגון). טור ושו"ע סי' רמו ס"ז. לעיל ה"ג (בלימוד לעצמו, ב' דעות). קו"א סק"א (טעם החילוק ביניהם). לקו"ש ח"כ ע' 48 (כשלומד להתעשר).

רכז) רמב"ם שם. טור ושו"ע שם. וראה תניא פל"ב.

רכח) אוצ"ל: ללמוד.

רכט) סוטה מ[ז], א (לאחד מתלמידיו, ובכמה נוסחאות: לישו הנוצרי). סנהדרין קז, ב. וראה קו"א סק"א (דיש לומר דגם הרב צריך להכניס את עצמו לבית הספק אם א"א בענין אחר). לקו"ש חכ"ט ע' 35 ואילך (שמפרש כן גם דעת הרמב"ם הל' רוצח רפ"ז).

רל) מו"ק יז, א. רמב"ם שם. טור ושו"ע שם ס"ח.
 
חזור
חלק עליון