• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה דעת הרב עובדיה האם רשי פוסק?

נתן

Member
מרן הרב עובדיה יוסף בספרו הליכות עולם על ספר בן איש חי חלק א עמוד טו כותב על יחסו של מרן הבית יוסף לפירושי רש"י ותוספות (הביא אחרונים -הרדב"ז רבי עקיבא איגר והגר"י פלאג'י)...וכן בנו מרן רב יצחק יוסף בספרו עין יצחק חלק א עמוד שנז כתב שרש"י אינו פוסק לפי המאירי והחיד"א והבית יוסף.(והביא עין יצחק חולקים עליהם)

אם כך היאך הבית יוסף וממשכי דרכו מבאים את רש"י ותוספות ודנים בהלכה.במקרה שרש"י לא כותב לענין הלכה במפורש.

בעין יצחק למרן הראשון לציון שיחיה הביא נדון זה(והביא דעות חולקות)(לא זכיתי להבינו לפי הבית יוסף וכפי מה שהביא את הכלל בעין יצחק) והביא אחר כך את דברי שו"ת ישמח לבב יורה דעה סימן מה שאם רש"י פירש דעתו בדבר החלטי כך הלכה ולא הבנתיו שהרי זה סותר עצמו של הרב עין יצחק... כך הלכה.ומרן רב עובדיה יוסף לא הביא זאת.

ואני מבקש הסבר לפי מרן הרב עובדיה יוסף ומרן רב יצחק יוסף לפי מרן הבית יוסף המאירי והחיד"א וסיעתם מתי רש"י פוסק לפי הבית יוסף ומתי לא?
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
טרם שאשיב על השאלה, אבקש בכל לשון לשנות בכמה פרטים קטנטנים את ניסוח השאלה שיהיה בסגנון יותר ראוי לכבודם של חכמי ישראל מרנן ורבנן שליט"א, ואף שאני מאמין שמסתמא לא נעשה בשום כוונה אפילו כל שהיא לזלזול חלילה וחס, אבל למעשה יש משפטים שיכולים להתפרש כך, ולכן אבקש כאמור לשנות הניסוח, ואשיב בחפץ לב מה שיתן הי"ת בדעתי להשיב.

הכותב לכבוד התורה וחכמיה
ובתקוה להבנה
 
ב"ה
במענה לשאלתו מתי אומרים לדעת מרן הב"י שרש"י פוסק ומתי לא, הנני להשיב בס"ד,
בהקדים מה שאעתיק מה שכתבתי בעניותי בעבר בדין שהיית מים מערב שבת שלא נתבשלו כל צרכן, שכידוע נחלקו בזה התנאים, רבנן וחנניה, אם לשהות תנן, או להחזיר תנן, וממילא לרבנן אסור לשהות תבשיל מערב שבת אא"כ בושל כ"צ ומצטמק ורע לו, ואילו לחנניה כל שבושל כמאב"ד מותר לשהות מערב שבת, ובתשובה שם שעסקתי בדין שהיית מים מערב שבת כתבתי בזה"ל:
אלא ששמעתי באומרים לי טעם לשבח לצרף להתיר בהאי דינא, דאעיקרא, מים נאכלים כמות שהם חיים, וקיי"ל, דכל שנאכלים כמו"ש חיים, חשיבי כמאב"ד לעניין שהיה ע"ג כירה בע"ש. (ב"י ס"ס רנג' בשם רי"ו, והוא מהתוס' מח. ד"ה דזיתים בשם רשב"ם.) והרי לדעת רש"י ורוב הגאונים ראשונים ואחרונים, כל שהוא מבושל כמאב"ד בע"ש, מותר לשהותו ע"ג כירה אפי' שאינה גו"ק, וכדיעה השניה בשו"ע (סי' רנג' ס"א), וה"נ יכול לשהות המיחם עם המים מע"ש ע"מ שיתבשלו בשבת. ואע"פ שמרן סתם (שם) כהרי"ף והרמב"ם (ועוד שעומדים בשיטתם) דפליגי וסברי כרבנן דחנניה, דאסור לשהות ע"ג כירה בע"ש כלל, אפי' מבושל כמאב"ד, ואפי' מבושל כ"צ, כל שהוא מצטמק ויפה לו, ולא התירו אלא אם הוא מבושל כ"צ ומצטמק ור"ל, והכא המים לא חשיבי אלא כמאב"ד. מ"מ ודאי דכל הני רבוותא חזו לאצטרופי כדיעה אלימתא לטעמים שכתבו הפוסקים לחלק בין גחלים לבין גז חשמל וכיו"ב. (אם משום שגחלים חומן דועך והולך והני לא, ואם משום דגבי גחלים מתעסק במה שקיים מעיקרא משא"כ בהני מוסיף הוא גז או חשמל מבחוץ, ולא דמו אלא לקש וגבבא שמכיון שהם נשרפים וכלים מיד לא גזרינן בהו, ולא חששו בהם שמא יוסיף קש וגבבא.) וכן עשה מרן עצמו (בס"ס רנג) סימוכים למנהג שראה, ע"י שצירף דעתם של כל הני רבוותא שהקילו בדבר המבושל כמאב"ד. וכ"ש שכבר כתבו כמה אחרונים (הביאם בחזו"ע שם) דהמנהג בזה שלא כמרן, אלא כרש"י וכל סיע', דכל שנתבשל כמאב"ד שרי לשהויי ע"ש ע"ג כירה שאינה גו"ק.
ובדעת רש"י, הנה ראיתי שמקשים מדבריו בדף יח: שפי' מאי דקאמר הש"ס "בשיל", מבושלת כ"ץ. שרק אז מותר לשהותה. והרי בפרק כירה (לז: ד"ה ורב ששת) כתב דכחנניה נקטינן, והוסיף לבסס הטעם דלהחזיר תנן ע"ש, וא"כ גבי שהיה סגי במבושל כמאב"ד. ולפע"ד לק"מ, דכבר כתב מרן ז"ל (בב"י או"ח סי' י', וכיו"ב כתב המאירי עי' בעין יצחק כללים עמ' רט, וע"ש עוד,) דרש"י מפרש ולא פוסק. (כלומר, מטרת חיבורו פירוש ולא פסק, וע"כ אף הוא עצמו לא תמיד יורה ע"פ מה שפירש, שדרכי וכללי הפסיקה פעמים שאינם עולים בקנה אחד עם הפירוש המדוקדק שבסוגיא. וכלשון המאירי "שלא כיון בהם לענין פסק הלכה כלל".) והיינו, דבעיקר פירוש הסוגיא דפרק כירה סביר"ל לרש"י דלשהות תנן, ודלא כחנניה, לפי שדוחק גדול לפרש כהחסורי מחסרא שהביאה הגמ' לדחיה (ריש דף לז.), וכן הסוגיא סלקא בדברי כמה אמוראים דכלהו סביר"ל דבעינן כ"צ אלא דפליגי במצטמוי"ל, ואח"כ ביררה הגמ' הי קרי יפה לו והי אפכא. וכן עוד שם בסוגיא ואכמ"ל, וכבר כתבו בזה הראשונים עי' עליהם. ולכן המעיין בפרש"י בסוגיא דפרק כירה לא ימצא שום גילוי דסבר להחזיר תנן, אדרבא ימצא מעט דקדוקים דסביר"ל דלשהות תנן, ודלא כחנניה. אלא שכשהגיע לדברי רב ששת דסבר להחזיר תנן וכחנניה, שם התייחס כבדרך אגב למה שראה מנהג העולם כמותו, ומשום דהמנהג הוי דלא כפשט הסוגיא, ראה לנכון להסביר טעם המנהג, שהוא ע"פ האפשרות לפרש דהסוגיא סלקא דלהחזיר תנן. ומשום שכך הבינו כמה גאונים וראשונים, ועל פיהם נהגו העולם. אבל לרש"י גופיה סביר"ל עיקר כהפירוש דהסוגיא סלקא דלשהות תנן. ולכן בשאר מקומות פירש ע"פ מה שנראה לו עיקר, שהרי לא נחית לפסק הלכה, רק לפרש. וכך הם דבריו בדף יח: שפי' ע"פ מה שלדעתו המסקנה דלשהות תנן. (וזכר לדבר, שבפעם הראשונה שהביא מרן בב"י את דעת רש"י בהאי דינא אם לשהות או להחזיר תנן, לא כתב אבל רש"י סבר, אלא אבל רש"י "סמך". ודו"ק).
עד כאן.
ונמצינו למדים, דאדרבא, בדרך כלל שרש"י או תוס' מפרשים הסוגיא, אין שום סיבה לומר שלא כך יפסקו להלכה ע"פ מה שביארו בסוגיא, ולכן בודאי שבדרך כלל יש להחשיב דעתם כשיטה בפוסקים, אלא שפעמים יש איזו קושיא על דבריהם שמשמע שסוברים לענין הלכה אחרת ממה שפירשו במקום אחר, או שמפרשים הסוגיא לפי שיטה שהיא דחויה מהלכה, וכדומה, ובזה לכאורה יש כלפיהם הערה או טענה היאך מפרשים כן הסוגיא, והרי שיטה זו אינה מקובלת להלכה, וכאן היה מקום לומר שמא בכל זאת רש"י או תוס' כן סוברים לפסוק הלכה כאותה שיטה, שהרי פירשו הסוגיא על פיה, ובזה באים בעלי הכללים לומר דלא היא, ואל תסיק מסקנות ממה שהם פירשו את הסוגיא שבהכרח כך הם סוברים להלכה, אלא לעולם אפשר שלענין הלכה הם מסכימים כפי השיטות השונות בסוגיא וכשאר פוסקים ראשונים כמלאכים, והטעם שפירשו הסוגיא לפי אותה שיטה, אינו אלא משום שנתנו דעתם לפרש הסוגיא באופן היותר נראה לפי דקדוק הסוגיא באותו מקום מצד עצמו, אף שבראיה יותר כללית ומקיפה המשפיעה על פסק ההלכה יש עדיפות לפרש את הסוגיא בדרך אחרת.
ונמצא שהכלל שרש"י או תוספות מפרשים ולא פוסקים, אינו לומר שלעולם לא נוכל ללמוד מדבריהם הלכה, ולצרף דעתם למשקל דעות הפוסקים לכאן ולכאן, אלא שבאופן שיוקשה לנו על דבריהם מדברי עצמם, או מרוח דברי רוב ככל הפוסקים, באופן שדברי רש"י או תוס' אינם מיושבים מספיק לענין פסק הלכה, בזה נאמר דמכיון שאין עיקר מגמתם בחיבורם לפסק הלכה אלא לפירוש הסוגיא באופן היותר מדוקדק בסוגיא, לכן אפשר באותו ענין לא כיוונו לפסק הלכה אלא בדרך פירוש, ולעולם לענין הלכה היו מסכימים לפירושים הנוספים בסוגיא.

נ.ב. אבקש מהאחראי נא להעביר את השאלה והתשובה כאן למדור השייך למשא ומתן נפלא זה. ישר כח!

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
אם יורשה לי להעיר,
אם כוונת הרב שרוב פעמים רש"י מפרש לפי המסקנא וא"כ דברי רש"י הם כן להלכה. אא"כ מוכח שלא פירש לפי המסקנא. א"כ קשה שהרי לשון המאירי בהקדמה למסכת אבות 'אלא שלא כיוון בהם לענין פסק הלכה כלל'. וכן הב"י בס' י 'דרש"י מפרש הוא ולא פסקן'. וכ"כ בשם הגדולים בשם הרדב"ז (ח"ד ס' קח, וח"ג ס' תקי) שיש בידינו כלל גדול כי רש"י ז"ל מפרש הוא לא פוסק ויותר יש לסמוך על בעלי הפסק. והוסיף החיד"א שאל תתמה איך מרן והרדב"ז כתבו כן על רש"י, דהכונה דרש"י עצמו עיקר כונתו לפרש ולא כוון לפסק. ומאחר דקבלה בידם דרש"י עצמו לא כוון לענין פסק א"כ שפיר קאמרי מרן והרדב"ז דיש לסמוך יותר על בעלי הפסק. עכ"ל. וכן במחזיק ברכה (יו"ד ס' יב סק"א ד"ה וכבר כתבתי) שרש"י בפירושו לא אמר דבריו הלכה למעשה רק דרך פירוש. וכשרש"י פוסק בפירוש דכך הלכה ודאי הלכה למעשה קאמר ובזה גם מרן והרדב"ז מודים דסברתו נחשבת ככל גדולי הפוסקים. ע"כ. ומוכח שרק לפעמים רש"י נתכוון להלכה אך לרוב אינו מכוון להלכה אלא לפירוש.
 
ב"ה
שלום וברכה,
ראה נא שוב מה שכתבתי לעיל בעניותי בד"ה ונמצינו למדים, וד"ה ונמצא שהכלל, ותיווכח שמתפרש יפה עם לשונות הפוסקים שהזכרת.
והן אמת שרק לפעמים רש"י "נתכוין" לפסק הלכה, אבל בודאי שברוב פעמים מה שיתפרש לו בסוגיא כך גם יהיה צריך לפסוק, שהרי במקומות רבים ואולי הרוב, אין הפסק תלוי בשיקולים שונים מסוגיות שונות המביאות לשינוי הפירוש המדוקדק בסוגיא זו, וממילא ע"פ מה שפירש כך יפסוק, ורק כיש סיבה לפקפק בזה שיש צד משמעותי שלהלכה יצדד כדעות אחרות, אז יש לנו לומר כן.
וזה מיישב ומבאר בנקל ובסברא ישרה מה שפעמים רבות נמצא בב"י שמונה את דעת רש"י בפירושו במנין הפוסקים לצד מסויים, או שכותב שכיון שכן דעת רש"י והרמב"ם וכדו' הכי נקטינן, אף שרש"י לא כתב להדיא שם שכן הוא לפסק הלכה. ודו"ק.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון