• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה היתה דעתו של מרן זיע"א על הציונות הדתית? ציטוטים חריפים מדבריו על ההנהגה הקלוקלת של המזרחי, ודבריו הברורים אודות הרשעים בנט ולפיד וגם על ה'רב' סתיו

לאור המצב כיום, בו מיום ליום הולך הבלבול וגובר, בפרט ביחס לאנשי הציונות הדתית, כשהם עצמם אינם יודעים בדיוק מהי זהותם, כשחלקם יורדים עד עפר וחובקים אשפתות במכירת חיסול של כל האידיאלים בהם הם נפנפו כל חייהם, ראינו לנכון להביא סדרת מאמרים שתציג ותביע את ההשקפה הטהורה של מרן זיע"א ביחס לדרכם הקלוקלת של אנשים אלה.
מחויב אני להבהיר, כי בלבו של מרן זיע"א היתה שמורה אהבה לכל יהודי באשר הוא, וגם כאשר התבטא בחריפות על אי מי, היתה זו שאגת הוקעת הדרך העקומה של אותו אדם, ולא השתלחות אישית ח"ו


תנועות הציונות הדתית
בהתאם לקו הנזכר לעיל היה יחסו של מרן לראשי הציונות הדתית, אשר למרבה החרפה היו מהם כמה וכמה כאלה שלא השכילו לשמוע לדעת תורה ולעשות ככל העולה על דעתם, התנהגות זו הכעיסה את מרן, הרבה יותר מאשר אילו יהודי חילוני היה מתנהג כן, בשיעוריו הוא הרבה להזהיר השכם והערב מפני "הפשרנות" של חלק מהחוג הנ"ל, וזאת למרות שכאמור יתכן שבפגישותיו עמם היה מקבלם בכל הכבוד.
אצטט כמה לשונות משיעוריו, המבליטים את התנגדותו לשיטה הפשרנית.
בשיעור אודות ההיתר מכירה התבטא מרן ואמר (מעדני המלך א, צח):
יש כאלה החושבים שהדבר תלוי במפלגות, המפד"ל מקילים ואגודת ישראל מחמירים, יש לנו תורה אחת ומשפט אחד, מה זה שייך למפלגות, וכי אנחנו שייכים למפד"ל? חס ושלום! 'לא כאלה חלק יעקב'. אנחנו יודעים מי הם המנהיגים שלהם.
אם אני מדבר על מפד"ל איני מדבר על כולם ח"ו, יש בהם תלמידי חכמים יקרים מזהב ומפז שאנחנו מעריכים אותם מאוד. המנהיגות שלהם קלוקלת, הם פשרנים, כל דבר עושים פשרה, וזה לא שייך למחלוקת מפלגות, אלא תורה טהורה ללא שום ענין של פוליטיקה. לפני שלושים ארבעים שנה לא ידעתי מה זה רבנות, ובכל זאת כאב לבי למה מחמירים חומרות שלא כהוגן, אני מביע את דעת התורה ללא שום עירוב פוליטיקה!


בהזדמנויות רבות הביע מרן את הערכתו אל "הגאון מרא דארעא דישראל" רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שהיה צדיק יסוד עולם, כמלאך ה' צבאות, כפי שהעיד עליו הגאון רבי יהודה צדקא, וכאן אסתפק בציטוט קטן מספר מעדני המלך חלק ג' (עמ' 399):
חושבים שהגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק היה פשרני ומזרחי. הוא היה נגד המזרחי, הוא רצה להקים מפלגה שתצא נגד המזרחי ושמה יהיה "דגל ירושלים", אך לא איסתייעא מילתא. אליבא דאמת הוא לא היה מזרחי, ורק מחמת שהם אומרים מרן הרב קוק ומכבדים אותו, חשבו שהינו מזרחי, ובאמת אינו שייך למזרחי באמת כלל ועיקר, אלא הוא גאון שהתורה היתה נר לרגליו.

בדרשה אחרת הוסיף מרן לתקוף את השיטה הפשרנית הנ"ל (מעדני המלך ח"ב פרק ט):
זוהי החומרה של דברים אלה שתמיד אנו מזהירים עליהם, ולצערינו לא רבים יחכמו, יש הרבה שיצר הרע מתגבר עליהם ונכשלים למרות מה שאנו מזהירים אותם. אני מכיר כמה אנשים מראשי המפד"ל שאינם מתביישים והולכים למקומות כאלה, ושמעתי באוזני את אחד מהם אומר בפירוש בפני קהל ועדה "אינני חרדי קיצוני, אני הולך לים מעורב, איני רוצה ללכת למקום נפרד", תצלנה אזן משמוע, אוי לאותה בושה! אלה נקראים דתיים? תקח את הדת שלהם תזרוק בזבל, אוי להם מיום הדין! והוא אומר "זה של דתיים קיצוניים", כל דבר שכתוב בשלחן ערוך זה של דתיים קיצונים, צריך לעשות להם שלחן ערוך חדש... שלחן גהינם - שלחן ארור, לא שלחן ערוך... דין זה כתוב ברמב"ם, וכי נעשה תורה חדשה?! ומי שכופר בדברי חז"ל אין לו חלק ונחלה בתורת ה', כל זה מדרכו של יצר הרע. אלה המפד"ל קוראים את עצמם "גשר", אך הגשר חד סטרי, הולכים לגהינם - מערך, ולא חוזרים... 'כל באיה לא ישובון'. ואברהם בורג יוכיח, אביו היה מראשי המפד"ל 'ויצא העגל הזה', עושה תעמולה למערך וכורת ברית עם הרפורמים ומעודד אותם.

בתשובה נוספת (יביע אומר ח"ז יורה דעה סימן יח), שנשלחה לגדליה שרייבר, שהיה בעצמו מאנשי הציונות הדתית, מתייחס מרן זצ"ל לדרכם המשובשת של מנהיגות המפד"ל, ומביע את שמחתו על שזממם לא יצא לפועל:
לכבוד ידידנו היקר רב הפעלים לתורה ולתעודה אוצר כלי חמדה כש"ת רבי גדליה שרייבר הי"ו, יושב ראש המועצה הדתית ירושלים.
אודות שאלתו בהיות וראשי המפלגה הדתית - לאומית מפעילים עליו לחצים כבדים ביותר, וכן על שאר חברי המועצה הדתית, בדרישה להמנע מהכנת הבחירות לרבנים הראשיים לירושלים, ולהפסיק מיד את ההליכים לקיומן, בגלל שהמועמדים אשר הסיכויים שלהם להבחר אינם רצויים לראשי המפלגה, בעבור השקפתם הדתית שאינה תואמת לרוח המפד"ל, למרות גדולתם בתורה וביראת ה' טהורה, ולכן ברצונו לקבל ממני חוות דעת הלכתית, האם עליו להכנע ללחצי ראשי המפלגה ולהפסיק את הליכי הבחירות, או להמשיך בהם כמיטב יכולתו כרצון שלומי אמוני ישראל בעיר הקדש ירושלים, ולהמשיך בהליכי הבחירות עד לבחירת הרבנים הראשיים בפועל. והריני להשיבו בס"ד. ...

בשולי התשובה הוסיף מרן זצ"ל:
א"ה, תלי"ת שהדברים הנ"ל עשו פירות ופירי פירות, ושומע לעצה חכם אשר קם ונתעודד והתחזק לברך על המוגמר, ולמרות כל הלחצים של שרי המפד"ל ועוזריהם להפסיק את הליכי הבחירות בכל מיני דרכים נלוזות, לא נרתע מהם ולא מהמונם, וביום ג' כסלו תשל"ח נבחרו הגאון הגדול רבי בצלאל זולטי זצ"ל, והגאון רבי שלום משאש שליט"א לרבנים ראשיים לירושלים, ועשו גדולות ונצורות לכבודה של ירושלים.

לאחר שנים של נמנום ותרדמה בה היתה שרויה תנועת המפד"ל, חזרה ונתגלגלה התנועה אל הזירה הפוליטית בפנים צעירות ובשם חדש מבטיח ונוצץ "הבית היהודי", תוך כדי הפרחת סיסמאות רבות לאויר על שמירת הבית היהודי ועוד ועוד, אך מרן זצ"ל שזיהה את הסכנה בעוד מועד, ניפץ את האשליה וגילה את קלונם במלים חדות וברורות שנאמרו במוצ"ש וארא תשע"ג:
יש אנשים חושבים אותם דתיים קוראים אותם מפד"ל, אלה "הבית היהודי", זה בית לא יהודי, זה בית של גוים! הם רוצים לעקור את התורה, לעשות נישואין אזרחיים, לעשות תחבורה ציבורית בשבת. אלה אסור לקרוא אותם דתיים, אסור לבחור בהם, מי שבוחר בהם הוא כופר בתורה!
אשרי אדם שבוטח בקב"ה, לא פונה אל רהבים ושטי כזב, קוראים אותם "בית היהודי", צדים נפשות שיחשבו שהם דתיים, וכולם רשעים שונאי תורה שונאי מצוות, רוצים לעשות תחבורה ציבורית בשבת ללא שמירת שבת, איזה דתי מחלל שבת וגורם לאחרים לחלל שבת חוטא ומחטיא. רוצים לעשות נישואי תערובת, יהודי שרוצה להנשא לגויה הרבנות לא יתנו לו, והם רוצים לעשות משרד הדתות שיוכל לעשות נישואין אזרחיים. שמעתם? הבנתם איך טועים בהם שהם דתיים? ובתוכם יש חברי כנסת שלהם אנשים כופרים בעיקר, חילוניים לגמרי, איך אפשר לתת יד לזה? עתיד כל אדם לתת דין וחשבון, שואלים אותו ביום הדין איך בחרת ברשעים הכופרים האלה כדי לעקור את היהדות מעם ישראל, והוא בוש ונכלם מוריד את ראשו למטה, וכן מי שבוחר בחילוניים.
כל אלה שטועים מסכנים מבולבלים, שומעים שזה מפד"ל, מה זה מפד"ל? פ'תי מ'אמין ל'כל ד'בר. לכן רבותי להתרחק מהדבר הזה, לקחת דבר ברור זה ש"ס, שמנהיגים אותה חכמי התורה, לא אנשים רשעים שכל אחד לא בחנו אותו, יש לו כיפה קטנה כמו עיניו ועושה עצמו דתי. זה דתי? הוא לא מפד"ל, פתי מאמין לכל דבר...

כל אדם ירא שמים יפחד מהקב"ה, הוא עתיד ליתן הדין, לא ישאלו אותו מאיזה מפלגה אתה, הם קוראים אותם הבית היהודי, הם הבית היהודי?! אנחנו הבית היהודי, יש לנו מזוזה - חכמי התורה, הבית שלנו פתוח לרווחה, מקבלים את כל ישראל שיחזקו את התורה מצוות ומעשים טובים.

אכן, חכם עדיף מנביא, ושנתיים אלו שבהן ישבה מפלגה זו עם בת בריתה בממשלה, היו השנתיים המרות ביותר לעולם התורה, כאשר קצב הגזירות הלך והכה ללא רחם בכל חלקה טובה, ונתקיימה בנו קללת ישעיה (ג, ד) 'ונתתי נערים שריהם ותעלולים ימשלו בם', וכפירוש רש"י "יבוא מי שחמורות דומות עליו כקלות, וירהב במי שהקלות דומות עליו ככבדות"! ובגמ' (כתובות קיב:), אמר רבי זירא אמר רבי ירמיה בר אבא, דור שבן דוד בא קטיגוריא בתלמידי חכמים. כי אמריתה קמיה דשמואל, אמר, צירוף אחר צירוף, שנאמר ועוד בה עשיריה ושבה והיתה לבער. תני רב יוסף, בזוזי ובזוזי דבזוזי. ועי"ש ברש"י שפירש: קטיגוריא - הרבה מסטינים ומלמדים חובה יעמדו עליהם. צירוף אחר צירוף - גזירות על גזירות! אלמלא רחמי ה' שקיצר וקיצץ למחצה את כהונתם בממשלה, כנבואת מרן זיע"א עליהם באומרו "אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם"!

מספר חדשים לאחר מכן (מוצ"ש חקת תשע"ג), יצא מרן חוצץ נגד אחד מרבני הציונות הדתית, דוד סתיו שהיה מועמד לרבנות הראשית, גופו הטהור של מרן בקושי תיפקד, הדיבור היה כבד עליו, רגליו כמעט לא נשמעו לו והוא הובל עם כסאו סמוך לפתח בית מדרשו, אך את דבריו אלה הוא אמר בנחישות ובתקיפות, ונביא כאן חלק קטן מהם:
אתם יודעים כמה לפיד ובנט שונאי תורה, רוצים לבטל את בני הישיבות מתורתם, רוצים לגייס אותם לצבא, פתאום כולם צועקים רוצים את הרב סתיו. אם הוא היה ת"ח באמת, הם היו שונאים אותו! כל שנה מוכרים את החמץ על ידי שר האוצר, הזמינו אותו [את לפיד] שיבוא למכור, לא בא, שלח שליח. בשנאתו את הרבנים אינו יכול להסתכל עליהם, אם היה סתיו טוב לא היו מביטים עליו, אלא הוא מהסוג שלהם, פתאום כל החילונים אוהבים אותו...

למרות כל הציטוטים הנ"ל, טרח מרן זצ"ל להדגיש באחד משיעוריו האחרונים (מוצ"ש ואתחנן תשע"ג) כי אין דבריו מכוונים נגד כלל הציבור, כי אם נגד השיטה הנוגדת את ההלכה:
כלל הציבור של הכיפות סרוגות כולם אהובים כולם ברורים, יש לי הרבה תלמידים עם כיפות סרוגות. מעולם לא ידעתי מה זה כיפה סרוגה מה זה כיפה שחורה, זה לא כלום. היו שומעים ובאים פעמים רבות בתוך התלמידים אלה הכיפות סרוגות והיו שותים בצמא את דברי באהבה וחבה, וגם אני השבתי להם אהבה תחת אהבתם, בכלל 'ואהבת לרעך כמוך', כולם אהובים כולם ברורים. כשהייתי בכוחותי הייתי הולך לישיבות הסדר לומר דברי תורה, הייתי אומר שיעורי תורה והיו שמחים כמוצא שלל רב, וגם אני שמחתי בשמחתם. בני ר' יצחק זכור לטוב הולך גם כן ממקום למקום כמו שעשיתי גם לישיבות של הסדר, וכולם נהנים ממנו מתורתו. איך אפשר שאדם לא יאהב את תלמידיו, הם כמו בנים רוחניים. לכן עלינו לאהוב אותם ולחבבם. יה"ר שהשי"ת יוסיף להם חכמה בינה ודעת בתורה ויראת ה' טהורה ויעלו מעלה מעלה לגאון ולתפארת, נגילה ונשמחה בהם.

לתגובות piniben26@gmail.com
 
את חטאי אני מזכיר היום
בחו"ל זה לא ניכר כ"כ ההבדל בין חרדי ללאומי, וכדומה, כולם שם בהתלהבות לשיר את התקוה ולנפנף בדגל ויש שאפילו היו שמחים ביום העצמאות, כי בעיני יהודי שגר בחו"ל וכל היום מתעניין במה שקורה בארץ זה היה נראה שאם לא נאמין בזה אין עבירה גדולה מזו
כאן בארץ ראו הרבנים ששלחו את הבחורים מחו"ל שאלה שהולכים לזרם הציוני הולכים ומתקלקלים ולא מועילים כמעט כלום לקהילה בחזרה, ואילו הבחורים שהולכים לישיבות קדושות חוזרים וגורמים למהפך, רק כאן זכינו להבין את ההבדל בין הזרמים ולקבוע את מקומנו בצד הנכון
והרבה מזכויות אלה נזקפים הודות למורנו הגדול חכם עובדיה שצעק בלי פחד והתריע פי כמה בחריפות ממה שהובא כאן עד שהבנו את חומרת הענין, וב"ה הגענו לאן שהגענו.
בבקשה תביאו עוד דברים כאלה, אני מעביר לחברים בארץ וחו"ל ורואה בזה חשיבות גדולה.
 
מאמר קריטי ביותר בימים אלו שהולך וגובר ההתייחסות בתקשורת לרבני הציונות הדתית, כאילו לא מספיק התלמידים שהורידו לבאר שחת במוסדותיהם השונים, שגם רוצים לזרוע את דעותיהם בלבבותיהם של שאר עמך בית ישראל. ואין מתאים יותר לכתוב מאמר זה מאשר ידידנו ר' אליהו כהן שאמון על השמעתם ברמה של דברי מרן ללא כחל ושרק, בסגנונו הייחודי, באיכות המרבית. על מנת שאנו נזכה לינוק את ההשקפה הטהורה.

תודה רבה ויישר כח גדול.
 
חזור
חלק עליון