• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מזוזה

ידוע שדעת הגרע"י לברך על מזוזה כשמוסרה לבדיקה. ויש לשאול האם דוקא כשמוסרה לבדיקה אצל סופר כמו שמשמע מלשונו. ובצירוף הזמן המרובה של הבדיקה או אפי' כשעושה בדיקה בבית לבד תוך כמה דק' גם צריך לברך ומסתברא הכי דהרי הטעם הוא מצד הספק שמא תמצא פסולה. רציתי לדעת חוות דעת הרב שליט"א בנושא.
 
שלום וברכה
מרן זיע"א בהליכות עולם (ח"ח עמודים רסא - רסח) באר באורך שאף שהסיר המזוזה לבדקה בעצמו, אם נמצאת כשרה כשחוזר לקבעה, קובעה בברכה, כיון שאזלה מצוה ראשונה צריך לברך כשקובעה בשניה, כיון שהסירה הוי הפסק ואינו בידו שאפשר שתמצא פסולה, אף אם בודקה תוך הזמן שעדיין לא הגיע זמן חיוב בדיקה, כשקובעה לאחר שנמצאת כשרה, הו"ל כקובעה מחדש ולכ"ע צריך לברך וכן עמא דבר וכ"כ בספר אדמת קודש (ח"א חיו"ד סימן יח) בתשובת הרה"ג בנימין ארוואץ ז"ל וכתב שאף שיש חולקים בדין זה, במקום מנהג לא אמרינן ספק ברכות להקל, והוסיף בהערה (שם עמוד רסז) שמ"מ טוב לעשות היסח דעת היינו לשהות ולהפסיק בין נטילתן לקביעתן.
בברכה רבה
 
שלום וברכה
היסח הדעת אינו תלוי בזמן אלא העיקר שיסיח דעת להתעסק בדברים אחרים, אולם בסתם כשלא הסיח במודע לדברים אחרים רק שלא היתה דעתו על הדבר, יותר מחצי שעה נחשב היסח הדעת. כך באר מרן זיע"א בשו"ת יביע אומר (ח"ח או"ח סימן ב אות ו) ובחזו"ע (ימים נוראים (עמוד שנד).
שבת שלום ומבורך
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון