• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מיסים

עכשיו ראיתי כאן מה שדנו לגבי העלמת מיסים וכן לקיחת כסף מהמדינה.
ונפשי בשאלתי, מש"כ הגר"ש ללוש שליט"א שאם אין המלכות עושה זאת מתוך רשעות ואכזריות כלפי התורה והדת, אלא בשביל צורך וקיום המדינה לפי שיקוליה, בזה הולכים אחר מנהג המדינה אף נגד הדין. לכאורה ממש"כ מרן ביחוה דעת ח"ז מבואר להיפך, שהרי שם הביא מי שרצה לחייב ת"ח במיסים כיום משום שהמדינה מחלקת את המיסים להנאת הכל ולא רק לנטירותא. והרב מיאן בזה מכל וכל.
  • אך רציתי להעיר שלכאורה גם לדעת מרן שיש דינא דמלכותא וחייב לשלם מיסים יש פעמים דמותר לקחת מהמדינה כסף בשיטות שונות וזאת ע"פ הדין דעביד איניש דינא לנפשיה. הנה ביביע אומר ח"ו (חו"מ ס"א) האריך בכל הנידון הזה. ובסוף אות ו כתב- דדעת הראבי"ה ור' יהודה החסיד והיראים שאפי' חפץ אחר רשאי לתפוס (במקום מה שגנב לו), אלא דס"ל שאין לעשות כן דרך גנבה ובסתר. ולדעת השער משפט ומנחת חינוך בד' הרמב"ם והטוש"ע, גם בצינעא שפיר דמי. ולכ"ע היכא דהוי אלם ותקיף רשאי ליטול ממנו בסתר. ע"ש. א"כ יוצא שאפשר לומר שהמדינה היא בגדר אלם ותקיף כי מי יכול לטעון ולדון נגד דעתם. וא"כ הוא לכ"ע דיכול לקחת בצינעא, ובנד"ד בכל מיני דרכים שונים להרוויח ממון או לקבל הנחות וכד'. וכיון שגם הרב מודה שאסור להם לקחת כסף מבני תורה שתורתם אומנותם, א"כ כל הכסף שהם לוקחים הוא גזל ע"פ תורתינו כמבואר ביחו"ד ח"ד ס' סה וחזו"ע ימים נוראים גבי ירושה לאשה. ולכן יש צד להתיר לקחת כסף מהמדינה.
אשמח לדעת מה דעת הרב בדבר
 
ב"ה
שלום וברכה,
ובכן מה שהביא כבודו מדברי מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יחו"ד ח"ז, לא הבנתי השאלה, שכך הבאתי בעצמי ללמוד מדברי מרן זיע"א דבנ"ד אינו כן, וכך נכתב שם בזה"ל: זולת לתלמידי חכמים שפטורים ממיסים מסויימים, והמדינה דורשת מהם גם את אותם מיסים נגד דין תורתנו הקדושה, שבזה יש לחלק, שאם אין המלכות עושה זאת מתוך רשעות ואכזריות כלפי התורה והדת, אלא בשביל צורך וקיום המדינה לפי שיקוליה, בזה הולכים אחר מנהג המדינה אף נגד הדין, ויש ללמד זכות על המנהג ולעגן אותו בסעיפים הלכתיים, ואז חייבים גם הת"ח לשלם את המיסים כשזהו המנהג. וכמבואר ביבי"א הנ"ל (ח"ז חחו"מ סי' י) משם התרוה"ד והרמ"א, אבל אם נעשה מתוך התנכרות לדת ולדיני התורה הקדושה, מנהג כזה לאו שמיה מנהג, ואין ללמד עליו זכות, שאינם עושים אלא נגד התורה הקדושה, וע"פ דיני התורה הת"ח פטורים, וממילא רשאים לשמור מה שבידם ולהציל ממונם, וכמבואר בגליון ליחו"ד ח"ה (מהדו"ב). אלא שהמחמיר לשלם את המיסים תע"ב, כמבואר ביבי"א הנ"ל במסקנא. ע"כ.

ולענין מה ששאל דעביד איניש דינא וכו' אם שייך גם בנ"ד, לכאורה יש לסמוך על זה, אלא שיש לשער ע"י ת"ח אחר שמציגים בפניו נתונים מדוייקים לאותו אדם כמה באמת לקחו ממנו שלא כהוגן ע"פ דין, שהרי יש מיסים שג"ם ת"ח חייב ליתן, ואחר כל זה מי שיעשה כן אין עליו עוון אשר חטא, אולם בודאי דלא ניחא ליה למאריה דעביד הכי, והוא מכל שכן מהמבואר בסיום המסקנה שביבי"א ח"ז, ודו"ק.

והעיקר הגדול והאמיתי בברכת ה' הוא האמונה שהכל קצוב מידו הטובה והרחבה עלינו, ואין אדם וכ"ש לב מלכים ושרים נוגע למוכן לחברו אפילו כמלא נימה, ובזה בודאי מובטח לו שהקב"ה יתן לו שכרו האמיתי משלם, וישלח ברכה גדולה והצלחה מרובה בכל מעשה ידיו אכי"ר.

בברכה רבה
 
בנוגע לקצבת זקנה שמעתי מאחד מהזקנים שכשאחיו נפטר התפרסם שהוא מאוד זקן וששאלתי לאחיו אמר שכשעלה לארץ רצה קצבת זקנה ושאל למרן זי''ע ואמר לו שיכול לשנות כדי לקבל קצבה.
 
בנוגע לקצבת זקנה שמעתי מאחד מהזקנים שכשאחיו נפטר התפרסם שהוא מאוד זקן וששאלתי לאחיו אמר שכשעלה לארץ רצה קצבת זקנה ושאל למרן זי''ע ואמר לו שיכול לשנות כדי לקבל קצבה.
ואפשר שזה היה בצעירותו של מרן ולאחר מכן חזר בו, ואפשר שזה רק תורה שבעל פה ולא ניתן להכתב..
 
חזור
חלק עליון