יוחנן ברקאי
New member
עכשיו ראיתי כאן מה שדנו לגבי העלמת מיסים וכן לקיחת כסף מהמדינה.
ונפשי בשאלתי, מש"כ הגר"ש ללוש שליט"א שאם אין המלכות עושה זאת מתוך רשעות ואכזריות כלפי התורה והדת, אלא בשביל צורך וקיום המדינה לפי שיקוליה, בזה הולכים אחר מנהג המדינה אף נגד הדין. לכאורה ממש"כ מרן ביחוה דעת ח"ז מבואר להיפך, שהרי שם הביא מי שרצה לחייב ת"ח במיסים כיום משום שהמדינה מחלקת את המיסים להנאת הכל ולא רק לנטירותא. והרב מיאן בזה מכל וכל.
ונפשי בשאלתי, מש"כ הגר"ש ללוש שליט"א שאם אין המלכות עושה זאת מתוך רשעות ואכזריות כלפי התורה והדת, אלא בשביל צורך וקיום המדינה לפי שיקוליה, בזה הולכים אחר מנהג המדינה אף נגד הדין. לכאורה ממש"כ מרן ביחוה דעת ח"ז מבואר להיפך, שהרי שם הביא מי שרצה לחייב ת"ח במיסים כיום משום שהמדינה מחלקת את המיסים להנאת הכל ולא רק לנטירותא. והרב מיאן בזה מכל וכל.
- אך רציתי להעיר שלכאורה גם לדעת מרן שיש דינא דמלכותא וחייב לשלם מיסים יש פעמים דמותר לקחת מהמדינה כסף בשיטות שונות וזאת ע"פ הדין דעביד איניש דינא לנפשיה. הנה ביביע אומר ח"ו (חו"מ ס"א) האריך בכל הנידון הזה. ובסוף אות ו כתב- דדעת הראבי"ה ור' יהודה החסיד והיראים שאפי' חפץ אחר רשאי לתפוס (במקום מה שגנב לו), אלא דס"ל שאין לעשות כן דרך גנבה ובסתר. ולדעת השער משפט ומנחת חינוך בד' הרמב"ם והטוש"ע, גם בצינעא שפיר דמי. ולכ"ע היכא דהוי אלם ותקיף רשאי ליטול ממנו בסתר. ע"ש. א"כ יוצא שאפשר לומר שהמדינה היא בגדר אלם ותקיף כי מי יכול לטעון ולדון נגד דעתם. וא"כ הוא לכ"ע דיכול לקחת בצינעא, ובנד"ד בכל מיני דרכים שונים להרוויח ממון או לקבל הנחות וכד'. וכיון שגם הרב מודה שאסור להם לקחת כסף מבני תורה שתורתם אומנותם, א"כ כל הכסף שהם לוקחים הוא גזל ע"פ תורתינו כמבואר ביחו"ד ח"ד ס' סה וחזו"ע ימים נוראים גבי ירושה לאשה. ולכן יש צד להתיר לקחת כסף מהמדינה.