• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מניין עם אפיקורס

קורסיה

Well-known member
שאלה מעניינת שנשאלתי. אדם שמכיר מישהו דתי ואעפ"כ יש לו דעות אפיקורסיות. אותו אדם הוא בן תורה שיודע ספר ודיבר עם השני על אותם דעות כוזבות ובכל זאת לא הצליח להוציא אותו מזה, וברור לו הדבר שדעות אלו הם בגדר אפיקורסות לפי המבואר ברמב"ם.
האם אפשר לצרף למניין את האיש הנ"ל?
 
ב"ה
שלום וברכה.
יש לדעת שבהלכות דעות, כלומר בכללי ודיני התורה המצביעים ישירות על טיפוח מידותיו הטובות והישרות של האדם, וכן על עיצוב השקפותיו הנכונות והטהורות, בדרך כלל המציאות בהם אינה ניתנת להגדרה אחת ברורה, אלא כל מציאות כמעט אפשר לדונה לכאן ולכאן, מפני שהדבר תלוי הרבה בגישה שנעשים הדברים, ובנקודת המוצא, ולפעמים גם בנקודת המבט, וכן בעוד שיקולים שבכחם להשפיע על שינוי התפיסה והשיפוט של אותה מציאות.
והלכך, בדרך כלל אי אפשר להחליט ולקבוע על פלוני שבשביל דעותיו או מידותיו הנראות לעינינו ולפי שיפוטינו, ע"פ מה שלמדנו בספר, לכן הוא פסול או דחוי חלילה. אלא יש להתחקות אחר התייחסותם של גדולי הדור לאנשים או מעשים או דעות כאלו, היאך הגישה שלהם, האם לדחותם ושלא לצרפם למנין, או למגר את דעותיהם אבל להליץ בעדם שטועים הם ועדין אינו בהגדרה של פסול לבא בקהל.
ולדוגמא, יש בדורות שעברו שהיו מגלחים בתער על אף ששמעו מחכמי דורם שהדבר אסור, וכתב עליהם הגאון רבי עקיבא איגר דאינם פסולים לעדות משום דלא שמיע להו לאנשי איסורא כולי האי, כלומר שסבורים הם שאין הדבר באמת אסור לחלוטין, אלא חכמי הדור המתריעים בזה הוא בשביל החזות היהודית, והיפך שיטת המשכילים, וכו'. כלומר, למרות שידעו שהדבר אסור להתגלח בתער מצד ההלכה, אבל היה להם מורה היתר שאינו איסור מוחלט מן הדין, אלא הנהגה של זהירות חשובה בלבד, ורק חכמי הדור משתמשים בדברי זהירות אלו על מנת לחזק את הצורך שלא להידמות למשכילים, וכן על זה הדרך. וכיוצא בזה יש כמה הלכות בילקוט יוסף בהלכות שליח ציבור (אורח חיים סימן נג), שמורים על יסוד זה לענין שליח ציבור שיעלה באקרא ולא בדרך קבע, ע"ש.
וכמו כן בדורנו יש כאלו המחזיקים אייפון ודומיו בלא ההגנה הראויה, נגד הוראתם המפורשת של כל גדולי הדור שלנו, ויש מהם שעושים זאת בידיעה שהדבר אסור ע"פ ההלכה משום פריצות, וכן משום לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך וכו', ואעפ"כ ראינו למרן הראש"ל שליט"א במכתביו בנושאים אלו, שדרך באותה דרך, שאף על פי שבודאי יש להוכיחם על כך בדברים נשמעים, בתוכחת מגולה מאהבה מסותרת, בהסברה הראויה כמה רבים חללים הפילו המכשירים הללו וכו', וכן יש להרחיק הילדים והנוער מכאלו ומדעותיהם ומחבורתם, ועוד ועוד דברים ברורים כנגד תופעה זו, מ"מ לענין הלכה למעשה בענין עדות שהעידו לקידושין, וכן לענין צירוף למנין, ואפילו שיעלה ש"צ באופן אקראי ולא קבוע, כתב שבדרך כלל, אם אינו ידוע ששטוף בראיית זימה במכשירים הללו, והוא באופן כללי איש כשר וטוב, אלא משתמש במכשיר ההוא מפאת צורכי עבודתו וכדומה, אף שגם זה אסור בהחלט, הן משום פריצות שיש בה כמה איסורים גמורים, והן מפני החיוב לשמוע לתקנת חכמי הדור, ועליו לקחת מכשיר מוגן בהגנה הראויה, מ"מ לענין ההלכות הנ"ל יש להתחשב ביסוד הנזכר, דלא שמיע ליה איסורא כולי האי, שסבור הוא שנקטו בהרחקה יתירה, ושאינו באמת עושה איסור במה שמחזיק בכזה מכשיר, עי' בדבריו.
אמור מעתה, שבכל אלו הנידונים שהם תלויים בשיקול דעת נרחב, ובאובנתא דלבא, היאך לשקול העניינים, אין להחליט ולהוציא אדם מחזקת הכשרות שלו, אלא בדברים שמבוררים לנו באר היטב ע"י גדולי ישראל במשך הדורות, או ע"י גדולי הדור שלנו, שפירשו לנו שבהנהגה או בתופעה כזו וכזו שרואים אצל בן אדם יצא מחזקת כשרות שלו ואינו נמנה בתוך הקהל. וכמו כן אם רואים שאותו אדם מזלזל בשאט נפש בקדושי עליון מדורות עברו שאין בם ספק ומחלוקת, וכגון מי שהיום יזלזל חלילה בדברים שבזוה"ק כאותה עדה שיצאה מתוך הקהל ע"י חכמי ישראל ונקבע הדבר ע"י הגדולים, או שפשוט אותו אדם פוער פיו כנגד כל הקדוש לעם ישראל בשאט נפש ואינו מבחין בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם, וכדומה. שהם דברים מבוררים.
ולכן למעשה, אם אותו אדם המוזכר בשאלה, נמנה על אותם שגדולי הדור ביארו לנו באופן מפורש על אותה הנהגה כפי מה שהיא במציאות שבדורנו, וכפי שנוהג בה אותו אדם, שבזה יוצא מתוך הקהל, א"כ אין לצרפו למנין יותר. אבל כל שאינו מפורש, כיון שיש לצדד בכשרותו, על אף חומר הענין שנוהג בו שיש להעמידו על כך ובכל התוקף האפשרי, מ"מ אין להחליט להוציאו מחזקת כשרות ללא שאלה מפורשת לאחד מגדולי הדור אודותיו.
ומכל מקום, בין אדם לעצמו, ראוי לו להימנע מלהתפלל במנין שהוא משלימו לעשרה, וכ"ש אם הוא משמש בו כשליח ציבור אפילו באקראי, מפני חומר הדבר שבודאי לא יצא מידי ספק, אף שעדיין עומד בחזקת כשרות.

בברכה רבה
 
שלום וברכה
עוד יש להוסיף במה שכתב מרן השולחן ערוך אורח חיים (סימן נה סעיף יא) עבריין שעבר על גזירת הצבור או שעבר עבירה, אם לא נידוהו נמנה למנין עשרה.
וכתב בפסקי תשובות (שם אות כא) ודווקא שעבר לתיאבון, אבל להכעיס אפילו בדבר אחד וכו' דינו כעכו"ם ואינו מצטרף (מ"ב סקמ"ו). והכוונה לאלו אשר חונכו מקטנותם על ברכי התורה והמצוות, ופרקו עול, אפילו עדיין שומרים שבת ואינם כופרים בעיקרי האמונה, אם במזיד ובשאט נפש מזלזלים באחד ממצוות התורה או דרבנן, וכל שכן אם אינם מתפללים או אינם מניחים תפילין או הולכים בגילוי ראש, אינם מצטרפים למנין, ואם ניכר עליהם שלא מחמת זלזול עושים כן אלא יצרם תקפם, הרי זה כעובר לתיאבון ומצטרף למנין, וישראל אף על פי שחטא ישראל הוא.
אבל המחללים שבת בפרהסיא או הכופרים באחד מעיקרי האמונה (י"ג עקרים), בכל ענין אין מצטרפים למנין, ואפילו עשייתם לתיאבון, וכמבואר במשנ"ב בהמשך דבריו.
והחילונים שאבותיהם כבר פרשו מדרכי ציבור, ונתגדלו ללא תורה ומצוות, אם כי ראוי שלא לצרפם למנין, מכל מקום כתבו רבים מגדולי הדורות ללמד זכות לקרבם ולצרפם במקום צורך, ובפרט כשבאים לביהכ"נ על מנת להתפלל ולומר קדיש וכדו' ואפילו המה מחללים שבת בפרהסיא, ויודעים שהתורה אסרה, אבל אינם יודעים חומר האיסור.
אבל אין הדברים אמורים אלא באותם אשר יש בקרבם אמונה בסיסית בבורא עולם, ומתייחסים בכבוד לדת ומלין בניהם ונוהגין בגיטין וקידושין, ויש להם ידיעה בסיסית במשמעות תפילה וקדיש.
לאפוקי אותם הלועגים על שומרי תורה, מחמת כפירתם במציאות השי"ת או בתורת משה, ואותם שאינם מלין את בניהם או את עצמם מתוך זלזול בבריתו של אאע"ה, והנשואים בזנות או עם נכרית מתוך חוסר התחשבות בדת משה וישראל, וכל שכן הריפורמים והקונסרוטיוים המסלפים התורה ומסורת ישראל, כל אלו והדומה להם אין אפשרות לצרפם למנין בשום פנים ואופן, וכששומעים מהם ברכה או קדיש, אפילו בעת לווית קרוביהם או בעת אזכרה, אין לענות אחריהם 'אמן', וגם עצם שהותם בביהכ"נ בעת התפילה אינה רצויה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון