• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מסעדה בירושלים בכשרות בד"צ העדה החרדית מכשילים את הציבור? [!].

מוישי ס"ט

Well-known member
שלום לכבוד הרבנים הגאונים. ברצוני לשאול לפני מעלת כבוד תורתכם, שאלה חשובה, [שהיא גם הלכה למעשה] אבל יותר מזה שזה שאלה הלכה למעשה זה אזהרה לציבור. שחשוב מאוד מאוד לא להיות תמימים ולשים לב לכל פרט.

אז כך:
היום בערב הזמנתי מאחת המסעדות בירושלים [השם שמור במערכת], "צולנט בשרי", שילמתי על כך בכרטיס אשראי, ואמרו לי שהמשלוח יגיע בערך עוד שעה. עד כאן הכל מצויין...
לאחר כמעט שעה מתקשר אלי שליח עם מבטא ערבי, ואומר לי שהוא עוד דקה מגיע אלי, פתחתי לו את השער דרך האינטרקום, וכשהוא הגיע לדלת רציתי לבדוק אם הוא ערבי, אז שאלתי אותו בערבית [אני מעט מתמצא בשפה הערבית] כמה דברים והוא השיב לי בשפה רהוטה שאין שום צד בעולם לטעות שאינו ערבי. והוא 100% ערבי.
חמדתי לצון ושאלתי אותו בשיא הרצינות אם הוא הביא איתו ברזלים, והוא לא הבין כ"כ מה רציתי ממנו, והוא אמר לי מה שהביאו לי אני מביא לך לא יודע מה יש בשקית.
יש לציין שזה הגיע בתוך קופסא ללא חותמת אלא רק עטוף בניילון נצמד פשוט.
וכבר שהוא התקשר היה לי מאוד מאוד מוזר הענין של "בשר שנתעלם מן העין", שלפי מרן השו"ע [יורה דעה סימן ס"ג] זה בעיה ואסור.
בשביל להיות בטוח בזה התקשרתי לאחד מרבני הערים בארץ שהוא תלמיד חכם מובהק ומפורסם שהוא בקי מופלג בהלכה ומרן היה אוהבו מאוד וגם מרן הראש"ל שליט"א אוהבו ביותר ואכמ"ל [ומפני שלא ביקשתי את רשותו איני כותב את שמו], והוא אמר לי זה בעיה גדולה, תתקשר אליהם ותשאל אותם איך אתם עוברים על הלכה מפורשת בשו"ע.
כמובן מיד כך עשיתי והתקרשתי לאותה מסעדה, ושאלתי אותם איך הם עושים כך, מיד הם אמרו לי הוא לא ערבי, הוא מזרחי... התעקשתי ואמרתי להם שדיברתי איתו בערבית, והוא בוודאי ערבי, ואין שום סיכוי בעולם שהוא יהודי, ואמרתי לו שהכל מצולם... כי יש כאן מצלמות בכניסה ב"ה,,, ובנוסף לזה יש לי את מספר הפלאפון שלו כי הוא התקשר אלי לפני כן.
ואז הם טענו לי שזה חברה של משלוחים חיצונית והם לא יודעים מה קורה שם....
זאת אומרת שהם שיקרו בהתחלה, כי בהתחלה הם אמרו שהוא "מזרחי"... ואחר כך הם אמרו שהם לא יודעים מי השליחים...

הם ניסו לטעון שיש מעליהם ישיבה של "בריסקרים", שהם מדקדקים בהלכה והגוי עושה להם כל מיני פעולות... ואמרתי לו שזה א קשור. ושם לא בטוח שיש את הבעיה הזו. ושחוץ מזה שזה לא משנה מה עושים ה"בריסקרים" זה ממש לא משנה את ההלכה בשולחן ערוך...

אחר שהתעקשתי היה כמה מהעובדים שצעקו שם "שלא ילמד אותנו הלכות יש כאן אלפי קונים ואף אחד לא התלונן",,,

וזה טענה מטופשת ביותר כי כל האנשים יודעים שיש להם הכשר של "העדה החרדית" [שזה כעין "הלכה למשה מסיני"... ובודאי שזה ירד מן השמים.....] ולכן הם לא בודקים מי השליחים. וגם שבדרך כלל אנשים לא מתעכבים על השליח יותר מאשר לומר "תודה", וביותר וביותר שהרבה אנשים לצערינו לא יודעים הלכה [לא כי הם לא לומדים אלא כי הם נמצאים בלומדעס של הסוגיא של "שינוי קונה"..... וכד' וד"ל].

והם העבירו אותי למשיהו אחר [כנראה היה המשגיח כשרות שם] שהתחיל לנסות להסביר לי "שעטפו את זה בניילון נצמד"... שכל בר דעת מבין שזה אלא נקרא חותם כמו שפסק מרן בשו"ע ביוד"ע סימן ס"ג, ובגמ' בע"ז בכמה דוכתין.
והם אמרו לי שאני לא ידאג ושהם מיד מפצים אותי ושולחים לי לבית פי 2 ממה שרכשתי.

אחר כמה דקות מתקשר אלי לא פחות ולא יותר מיודעינו הערבי, ומבקש שאפתח לו את השער, האמת שקצת פחדתי,,, חשבתי שאולי פיטרו אותו מהעבודה והוא מגיע להתחשבן איתי,,, מיד התקשרתי לחברותא שלי שיגיע מהר [הוא הגיע תוך כמה דקות ספורות] ובמו עיניו ראה את הערבי שמביא לי שוב "טשולנט בשרי", בשיא התמימות אלא שהפעם הם הביאו את זה עם שקית נייר והידקו את זה בסיכות [שאפשר לפתוח את זה מהתחתית של השקית ולהדביק בקלות רבה ללא שזה נראה לענין כלל ועיקר.

שוב התקשרתי למסעדה והם דיברו איתי קצת בחוצפה [אחד העובדים] ואמרתי לו שזה מוקלט ושאני כבר ידע כיצד להזהיר את הציבור מהאיסור הזה שהם מכשילים את הציבור וניתקתי את השיחה.

אחר 2 דקות מתקשר אלי המנהל של המסעדה [שיש להם גם 2 אולמי שמחות מפורסמים] וניסה להרגיע אותי שלפי ההלכה זה בסדר, שאלתי אותו אם הוא יודע באיזה חלק בשולחן ערוך נמצא ההלכות האלו, והוא לא ידע....

ואמר לי שבדיוק לפני שבוע הוא למד באחד מספרי האחרונים [ספרי הקיצורים] שאם יש עובד במקום והוא מפחד שיפטרו אותו אז מותר...

אבל זה נסתר מיניה וביה.

כי בהתחלה הם אמרו לי שהמשלוחן יהודי "מזרחי"... ואחר כך הם אמרו לי שזה "עובדים של חברה חיצונית", והם לא ידעו שיש להם עובדים ערבים. וכו' וכו'. שקרים במילה אחת.

בסופו של דבר הוא ביקש ממני את פרטי הכרטיס אשראי בשביל שהוא יזכה לי את החשבון....

והתנצל והבטיח שמשבוע הבא הם כבר יזמינו חותמות מיוחדות בשביל שיהיה חותם בתוך חותם.

והוא אמר לי שאין לו עוד שליחים עכשיו חוץ משתי ערבים [פתאום הוא יודע בדיוק מי השליחים...], ושלכן הוא לא ישלח לי עוד הפעם אלא יזככה לי את החשבון.

לפי מיטב הבנתי הם ממשיכים לשלוח עם הערבים האלו אוכל בשרי לשאר האנשים שמזמינים מהם. זה מקום גדול ומפורסם. שיש מהם הרבה הזמנות.
האם יש עלי חובה לפרסם בכל ירושלים את זה?

האם כשזה סגור בחותם אחד שיש אפשרות לפתוח מלמטה ולסגור בקלות זה נקרא חותם?

יש לי הקלטות למה שכתוב כאן למקרה הצורך.

בכבוד רב
ממני המצפה לתשובתכם המפורטת על אף קוצר הזמן. למען כבוד שמו יתברך. ולאפרושי מאיסורא את תושבי ירושלים
[וכבר ידוע לרום מעלתכם שליט"א שמרן רבינו זיע"א, עזב את ארץ מצרים מפני הכשרות שהכשילו את הרבים שם...]
מוישי ס"ט.

שאלתי ובקשתי מפני הרבנים הגאונים שליט"א:
 
ב"ה
שלום וברכה,
אכן זו תקרית חמורה, שאסור להעביר על סדר היום, ויש לזעזע את עובדי המקום כראוי כל עוד לא מביעים כניעה ורצון ללמוד המוטל עליהם ולשנות הכל כפי ההלכה.
על כל פנים יש לפנות למערכת הכשרות שהם תחת חסותם, וליידע אותם על כך, ולבחון אם עושים משהו בענין. כי עליהם מוטל הענין, ולא על כל מי שנפגש עם תקלה שיעשה מעשה מעצמו ובעצמו.

בברכה רבה
 
אשמח לדעת אם דעתו של מרן רבינו זיע"א שצריך דוקא ב' חותמות חותם בתוך חותם (כשיטת מרן השו"ע ביוד"ע בב' מקומות), או שמא יש איזה ספק ספיקא נגד מרן וכד' ואפשר לסמוך על חותם אחד בלבד.
 
ב"ה
עיין בילקוט יוסף איסור והיתר ח"א סי' סג-קיח, עמ' קלט ה"ז, עמ' קמב-קעח, הלכות יד-לח, את כל פרטי ההלכות בזה, והעיקרון הוא שצריך ב' חותמות, אלא שיש מקרים ואופנים שמספיק חותם אחד, וכן יש דברים שבאופנים מסויימים נחשבים כבר לחותם אחד ודי להם עוד חותם אחד, וכן ע"ז הדרך, ע"ש.

בברכה רבה
 
ובאמת הדברים הנז' יכולים לקרות בכל מקום שלא שמים לב כל כך כי לא כולם יודעי הלכה ולפעמים אף לא חושבים שיש בזה בעיה.
לכך לפי"ז יש ליתן ע"ז את הדעת ולחשוש. ולבדוק בכל שליח שמביא בשר וכד'. מצוי בעיקר בזמן שהכל סגור ויש רק משלוחים...
ויל"ע אם יש חיוב לברר או דהוי ספק דרבנן לקולא.
אשמח לדעת דעת הרבנים היקרים הי"ו
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון