• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מע"ם

שלום רב,

פועל יהודי [אמנם אינו ת"ח] מציע לי אפשרות לשלם על עבודתו [בנידון זה איירי בעבודת איטום] בלי המע"ם, ואינו נותן קבלה. האם מותר להסכים לכך?

תודה מראש
 
ב"ה
שלום וברכה,
מצד הדין אסור להעלים מיסים מהמדינה כלל ועיקר, דקי"ל דינא דמלכותא דינא.
ואף שיש מקרים מיוחדים שבהם היה מן הדין ניתן להקל לתפוס מה שהמדינה גבתה ממנו שלא כדין, וכגון ת"ח שגבו ממנו מיסים כרגיל אף שמחלקם הוא פטור, וכפי שכתבו כאן כמה שואלים בפורום, בדין זה של מיסים לת"ח, אולם אין ראוי לנהוג כן, לפי שקשה לאמוד כמה באמת המדינה לקחה ממנו יתר על המדה, וגם ובעיקר שיש בזה חשש גדול של חילו ה', ויש לו לאדם לנהוג תמיד בעניינים אלו בנקיות כפיים, ולנהוג כאיש חוק לכל דבר, ועל דרך שראה אותו רשע במעלת עם ישראל, שהקב"ה לא הביט און ביעקב, ולא ראה עמל בישראל, אלא נקיות וישרות, ומזה עצמו תבא לו הברכה והשמירה ביתר שאת ויתר עוז בעהי"ת.

בברכה רבה
 
ואשמח לדעת עוד אודות כמה פעמים בכמה סוגי עבודות, שמראש סוכם על מחיר מסוים, והנה לבסוף, כשאחרי התשלום אני מבקש קבלה, קופץ ואומר לי "בשמחה, תשלם לי מע"ם ואני אוציא לך קבלה".
איך יש לנהוג בכגון זה.
ועוד, כעת שכבר ידוע לי על העובדים הללו שנותנים לי מחיר בלי מע"ם, שמידי פעם זקוק אני שוב לעבודתם [הם יהודים ועושים עבודה טובה בהחזקת הרכב]. ואין בינינו שום שיח בענין מע"ם, אלא הוא נותן מחיר ואני משלם, האם בעתיד יש לי לבקש מחיר עם מע"ם, או אפשר להמשיך בתמימות בלי לדבר על זה?

מחילה על הטרחא
 
אולם אין ראוי לנהוג כן, לפי שקשה לאמוד כמה באמת המדינה לקחה ממנו יתר על המדה, וגם ובעיקר שיש בזה חשש גדול של חילו ה',

ידוע שלפחות חצי מתקציב המדינה הוא לצורך ביטחון, שמזה ת"ח פטורים. והחלק האחר הולך בחלקו לדברים שכל אדם אין לו לשלם עבורם כמו החזקת בתי המשפט והכנסת ותשלום לעובדיהם, ולבתי תיאטראות וכו' וכו'.
ומאידך חלק גדול מהמסים - ת"ח משלמים גם אם לא ירצו כמו על קניה של מוצרים בסופר וכדומה.
וא"כ אם הזדמן לת"ח פעם בכמה זמן תשלום של כמה מאות או אלפי שקלים של שיפוץ או תיקון מסוים - אפשר לומר בודאות שלא צריך לשלם מיסים אלו כיון שהמדינה גבתה ממנו מעל למה שצריך לשלם.
ולגבי חילול ה' - אפשר לומר שעצם קיום הדתיים במדינה והנהגתם זה חילול ה' כלפי החילונים כיון שהם מתעבים כל מראה יהודי, ואטו יהודי שילך עם טלית ותפילין וחליפה וכובע במקום חילוני זהו חילול ה'? מה שעושים עפ"י ההלכה, והם אינם יודעים אותה ואדרבה עוברים על חרם הקדמונים של הב"י ובית דינו - אין זה חילול ה' אלא אדרבה אנו מצילים אותם מהחרם הנ"ל??
 
באתר של עיריית באר שבע מפורט למה משתמשים בכסף הארנונה-
  • חינוך.
  • תרבות וספורט.
  • רווחה ושירותי קהילה.
  • תברואה ופינוי אשפה.
  • שיפור פני העיר (לרבות כל הנוגע לכבישים, מדרכות, רמזורים, תאורת רחוב, גינון וטיפוח הפארקים ועוד).
וזה בנוסף לשירותי ביטחון שת"ח פטורים ומע"מ על כל קניה.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון