• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מקור לסגולת אפיית חלה בצורת מפתח

זה לא נמצא בחכמי ספרד, אלא בחכמי אשכנז, חסידות באבוב.
שני טעמים יש לכך:
הובא באמרי פינחס (אות רח"צ).
בספר 'אוהב ישראל' מובאים שני טעמים:
1. הטעם הראשון, כי בפסח הוא הזמן שמתחילים לספור ספירת העומר, וידוע כי מזמן הקרבת העומר ואילך הפסיקו לאכול מן המן והיו זקוקים לפרנסה. חלת המפתח מרמזת על פתיחת שערי פרנסה: "טעם א' ע"פ פשוטו, כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן, מהקרבת העומר ואילך לא אכלו עוד מן המן... ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ, והיו ישראל צריכין לפרנסה, כי עד עתה היה להן המן.
וזאת ידוע שלכל דבר יש שער כמו שאנו מתפללים שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה, ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה"
(על פי אוהב ישראל רפב ג).
2. טעם שני, כי בפסח כל השערים היו פתוחים ועתה עלינו לפותחם מחדש: "דכתיב פתחי לי אחותי רעיתי, ואמרו חז"ל פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, ובפסח היו כל השערים ומוחין עילאין פתוחין (בפסח היו כל השערים פתוחים) ואח"כ ננעלו וצריכין אנו לפותחן, ולכן מנקבין הלחמים בשבת זו במפתחות, לרמז בזה שאנו פותחים מעט ע"י מצות שבת, וה' הטוב יפתח לנו את אוצרו הטוב שחקים ממעל, ודלתי שמים יפתח, וכאשר נתן לאבותינו המן בחדש אייר שמברכין בשבת זו, והוא סגולה לכמה השפעות טובות" (על פי אוהב ישראל עה"ת ליקוטים לפסח).
 
חזור
חלק עליון