• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

משחקים בשבת

רצינו לשאול האם כיום יש מקום להקל לכתחילה לשחק יחד עם הילדים בשבת משחקי קופסא וכיוצא בזה בכדי להפיג להם את השיעמום שעל ידי כך הם נהנים ושמחים יותר, ואני שואל כן לאור מה שראיתי בילקוט יוסף סימן רס"ה מהדורת תשע"ג ששם החמיר בדבר והתיר רק במקרים יוצאי דופן ולכן חשוב לי לדעת מה דעתו של מרן הראשל"צ כיום אם יש מקום להקל יותר בדבר?
תודה רבה!
 
תשובה: בשטרות אלו יש לדון מצד איסור מוקצה כי נעשו לצורך משחק. וראינו למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שכתב דאין איסור מוקצה במשחקים כמבואר ביביע אומר (ח"ז חאו"ח סי' לט). וכן מוכח מדברי הרב בחזו"ע (שבת ח"ג, עמ' קא), וממה שכתב בשו"ת יחוה דעת (ח"ב סי' נה). וכ"ה בילקו"י (שארית יוסף שבת ב' עמ' תרלו), ואינו דומה לכדור שאסור לשחק בו בשבת משום שאינו ראוי לצור ע"פ צלוחיתו (כמבואר בטעם השני של שיבולי הלקט סי' קכא וכפי שהביא מרן הב"י בסי' שח סמ"ה), מה שאין כן במשחקים. וכ"פ בשו"ת אור לציון (ח"ב, פרק כו ס"ח). ואמנם ילד מעל גיל בר מצוה יש לו להימנע מלשחק במשחקים בכלל בשבת, כי שבת ניתנה ללמוד בה תורה כמבואר בחזו"ע (שבת ח"ג, עמ' לב בבאו' ד"ה איתא). והנה כאן אין לדון מצד ביטול תורה וכו', שהרי הגבאי לא עושה כן לצורך משחק אלא לסמן העליות כדי שיוכל לחייב הקונה ביום ראשון בסכום שתרם בשבת, ומצד מוקצה אין לאסור כמבואר לעיל. וראה בשו"ת שבט הקהתי (ח"ג סי' קלד) שכתב שמטבעות ישנות שנפסלו על ידי המלכות ואין משתמשים בהם, מותר לילדים לשחק בהם, כשייחדו אותם לעולם לשחק בהן, ע"ש. ק"ו הכא שיועדו מעיקרא למשחק דשפיר דמי ואין בהם איסור מוקצה. וראה בשו"ת אור לציון (ח"ב עמ' רעב בבאו') שהתיר לשחק במשחק ה'מונופול' בשבת לקטנים אף שיש כעין שטרות כסף כיון שאין השטרות אלא למשחק בעלמא ואינם מוקצה לילדים, ע"ש. וכן דעת הגאון ר' שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל כמובא בשש"כ (פט"ז הע' פד). ואין לחוש בזה לגזירת מקח וממכר משום שנעשה למשחק בעלמא ותו לא. וגם בסוף מחזירים הכסף ללא תמורה, ומוכח שנעשה למשחק בעלמא. אמנם יש לעיין, האם אין בזה גדר של פורץ גדר בשבת, ששטרות אלו דומים קצת לשטרות אמיתיים ואולי נפיק חורבא מיניה שיקלו יותר בהלכות שבת ויחשבו שמותר לעשות כן גם בכסף אמיתי. ולכן נראה שאף שעל פי ההלכה אין איסור מוקצה בשטרות אלו, מ"מ אין לשנות ממנהג ישראל, ולהמשיך לסמן כנהוג בבתי הכנסיות, אלא אם כן גדולי ישראל יתירו דבר זה, ולא יראו בזה פירצה בהלכות שבת.
 
שואל את הרב שליט"א: אולי בשטרות נייר יש מקום להקל יותר מבשאר משחקים, כי בחזו"ע (לא זוכר היכן) כותב שבזמננו אין לנייר דין מוקצה מחמת חסרון כיס מחמת שמשתמשים בו להיתר (כגון סימניה בספר), וא"כ משחקי נייר אין להם דין מוקצה מחמת גופו וקיל טפי משאר משחקים (שלפי הילקו"י דינם כמוקצה מחמת גופו שמשחק אינו נחשב שימוש מספיק לעשותם כלי), וע"פ הערוך השולחן שלהפיג את השעמום נחשב שימוש היתר (נראה לי שכדבריו פסק בחזו"ע בדבר שהוא כלי שמלאכתו להיתר) - אז יהיה מותר לכתחלה לשחק בניירות משחק.
 
שואל את הרב שליט"א: אולי בשטרות נייר יש מקום להקל יותר מבשאר משחקים, כי בחזו"ע (לא זוכר היכן) כותב שבזמננו אין לנייר דין מוקצה מחמת חסרון כיס מחמת שמשתמשים בו להיתר (כגון סימניה בספר), וא"כ משחקי נייר אין להם דין מוקצה מחמת גופו וקיל טפי משאר משחקים (שלפי הילקו"י דינם כמוקצה מחמת גופו שמשחק אינו נחשב שימוש מספיק לעשותם כלי), וע"פ הערוך השולחן שלהפיג את השעמום נחשב שימוש היתר (נראה לי שכדבריו פסק בחזו"ע בדבר שהוא כלי שמלאכתו להיתר) - אז יהיה מותר לכתחלה לשחק בניירות משחק.
אשמח אם אוכל לקבל את תשובת הרבנים המשיבים (ראיתי כתוב שהרב ללוש דיבר על זה ברדיו אבל לא שמעתי).
זה נוגע למעשה האם יכולים להקל לילדים מבוגרים לשחק במשחקי שולחן העושיים מנייר, לכאורה יש עליהם תורת כלי
 
בפרשת כי תצא הרב עונה על השאלות הבאות:
א. מה הביאור בדברי מרן זיע"א בדין המשחקים בשבת, ומה הביאור של פסק מרן הראש"ל בזה?
ב. אם נכונה השמועה שמרן זיע"א דעתו להתיר משחקים מצד הדין ואסר רק מחשש זלזול בשבת או ביטול תורה?
ג. האם מותר לשחק פינג פונג בשבת?
ד. האם יש הבדל בין נשים לגברים לגבי משחקים בשבת, ומה הדין לבני נוער שמתבטלים?
לצפיה דרך היוטיוב
 
מצו"ב ספר שלם העוסק כולו בענין משחקים בשבת.
ספר "ללקוט שושנים" חברו "הגאון הצעיר מגדולי הדור" (כפי שכינהו מרן שליט"א בפני, כמה פעמים) רבי אליהו בחבוט שליט"א, אשר ידוע בעיונו המבעית וחריפותו הרבה, שלא מניח פינה וזוית בכל נושא שעוסק בו. וכמו בנד"ד שחיבר ספר שלם בזה. ובטוחני שהמעיין בו ימצא כדי השב רוחו.
מצורף
 

קבצים מצורפים

  • ללקוט שושנים חלק ג.pdf
    16.3 MB · צפיות: 38
חזור
חלק עליון