• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מתנות לאביונים בקופות צדקה

לעניין מתנות לאביונים, הרבה נותנים לקופת צדקה ואף נותנים שטר אחד לכמה אנשים, כלומר שתי מתנות של האיש ושתי מתנות של האשה וכיוצא בזה. ולא מחלקים בשעת נתינה המתנות ממש לשני עניים. רציתי לדעת כיצד הדבר הזה מועיל, כי אמרו לי שזה מדין ברירה אך עדיין לא ברור לי איך זה יתכן? תודה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
במענה לשאלתך כיצד מועיל ליתן שטר אחד של כסף בשביל מצות מתנות לאביונים עבור כמה אנשים,
הנה בספר חזון עובדיה פורים (עמוד קסז) מתבאר, שלדעת כל הפוסקים, מצד הקנין יועיל ליתן מטבע אחד גדול עבור ב' אביונים, שלכל אחד יחולק אח"כ חצי מטבע. ורק דנו שם הפוסקים אם יש בזה משום מצוות חבילות חבילות, ומסקנת מרן רבנו הגדול זיע"א שם להתיר גם בזה.
וטעם הדבר מתבאר שם, דמכיון שבפעולת הנתינה של המטבע מתכוין להקנות לשני האביונים כל אחד שווי של חצי מטבע, ממילא נעשה בזה קנין לשני האביונים, לכל אחד שווי של חצי מטבע.
וממילא מבואר גם לאידך גיסא, שכאשר נותן שטר אחד בעבור הנתינה שלו ובעבור הנתינה של אשתו, הרי שבפעולה זו כוונתו גם ליתן מעצמו שווי חצי הסכום וגם ליתן בשליחות אשתו שווי חצי הסכום, ונמצא שבפעולה אחת מכוין לעשות קנין של ב' נתינות, אחד מעצמו ואחד בשליחות אשתו, וארבע קניינים, שניים לאיש המקבל, אחד משל הנותן ואחד משל אשתו של הנותן, ושניים לאשה של המקבל, אחד משל הנותן ואחד משל אשתו של הנותן.
ודבר ידוע הוא שכל מדת הקניינים היא בדעתו של אדם, וכן דין שליחות תלוי בדעתו של אדם, ולכן אפשר בפעולה אחת שיש בה שווי גדול, לכוין לכמה קניינים, וכן לכוין חלק ממנה כנתינה וחלק ממנה בשליחות, והבן.
אולם לדבר אחד צריך ליתן את הדעת, שיש להודיע מקודם לכן לאשתו שהוא מתכוין ליתן בשליחותה מתנות לאביונים, שאם לא כן יש חשש שלא תועיל השליחות בזה, אף שיש לדחות דשמא יועיל מדין זכין לאדם שלא בפניו, אלא שיש לחלק שבשליחות צריך שיהיה שולח. ולענין דיעבד לענ"ד ראוי להחמיר וליתן שוב בודאי.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון