• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נושא מחודש בדורות האחרונים - ברכת הטוב והמטיב על קניית גנרטור

לגבי הטוב והמטיב לנו הספרדים קצת קשה לברך, משום שלא נהגנו לברך הטוב והמטיב על חפצים. עומד בזכרוני שהגרנ"ק זצ"ל בחוט שני מדבר על כך
לגבי מה שכתב כת"ר עלינו הספרדים, משום שלא נהגו לברך הטוב והמטיב על החפצים. לכאורה לפי מה שכתב מרן בשו"ת יביע אומר (מובא לעיל בתגובה הראשונה שלי בפתיחת הנידון) לכאורה היה צריך לברך, אבל עדיין לא מוחלט.
ולגבי הגרנ"ק, אשמח למקור על כך.
 
משום שמעיקר הדין הרי שזה מותר
ואותו הדבר ניתן לדון לגבי אותם אלו הנוהגים כשיטת החזו"א, שמתחברים לכך מעיקר הדין (לשיטתם). האם יש לברך ברכה זו?
כיצד ניתן לומר שמעיקר הדין מותר
כשפוסקים רבים הורו לאיסור?
ואף הגר"י יוסף שליט"א כתב במכתבו
"אין ספק שעדיף להחמירולהשתמש בגנרטור בשבת שזה לכל הדעות
וכמה דחקים יש כדי להקל להשתמש בחשמל המיוצר ע"י ח"ח
וכל מה שכתבנו בילקוט יוסףהוא מפני שפשוט רוב הבריות לא יכולים להחמיר
וע"כ להדחק ולמצוא שיהיה ע"פ ההלכה ועיקר הדין אבל מי שיכול להחמיר
בלי ספק שיעשה כן [החשמל בשבת מהדורת תש"פ עמ' 28 ע"ש]
 
משום שמעיקר הדין הרי שזה מותר
ואותו הדבר ניתן לדון לגבי אותם אלו הנוהגים כשיטת החזו"א, שמתחברים לכך מעיקר הדין (לשיטתם). האם יש לברך ברכה זו?
שיטת החזו"א?
ומה עם עוד מגדו"י זצוק"ל ושיבדלחט"א שאסרו?
וראה בספר הנ"ל עמ' 13 מכתב מרבני ירושלים משנת תרפ"ו בענין זה
שחתומים עליו רבני בד"צ העדה"ח רבני בד"צ אר"צ
הגרי"ח זוננפלד הגרש"י אלשיך והגרי"ח סופר הכף החיים זיע"א
 
שלום וברכה וערב טוב
אבקש מחילה על התגובה בחריפות יתר
כמו"כ בעניין ברכת הטוב והמטיב
חיפשתי בספרי הגר"י שליט"א את הסיפור שהבאתי לעיל
אך לא מצאתיו עדיין אלא שתוך כדי החיפוש מצאתי
תשובה מהגר"י שליט"א בעניין זה
בספר עלינו לשבח ח"ה [דברים א'] עמ' תש"י
בברכה ובקשת מחילה
 
שלום וברכה וערב טוב
אבקש מחילה על התגובה בחריפות יתר
כמו"כ בעניין ברכת הטוב והמטיב
חיפשתי בספרי הגר"י שליט"א את הסיפור שהבאתי לעיל
אך לא מצאתיו עדיין אלא שתוך כדי החיפוש מצאתי
תשובה מהגר"י שליט"א בעניין זה
בספר עלינו לשבח ח"ה [דברים א'] עמ' תש"י
בברכה ובקשת מחילה
חלילה לבקש מחילה על דברי תורה, הרי זו דרכה של תורה.
הן אמת כי לא יצא לי לענות על דברי קודשו, אך אין הזמן מספק בעדי. וחלילה שיש לי נגיעות חס ושלום על תגובותיו של כת"ר.
בכל מקרה, אשמח לדעת את הסיפור שהבאת לעיל, על איזה סיפור התכוונת? כי לא הבנתי לפי קוצר עניות דעתי
כמו כן אשמח שכת"ר יעלה לכאן צילום או הקלדה ממה שכתוב שם, שנתבשם מאמרות קודשו. בעקבות ואין הספר הזה מצוי תחת ידי, ואף לא בבית המדרש אשר אני בו.
תודה רבה! ועוד כמה ימים בעז"ה אתפנה להשיב על אשר כתב מדברי כף החיים ועוד.
תזכה להגדיל תורה ולהאדירה!
 
שלום וברכה
איני כת"ר...
התכוונתי לסיפור שהבאתי מהגר"י זילברשטיין שליט"א
על בע"ת שבירך שהחיינו כאשר החל ללמוד גמ'
לגבי בקשתו להביא צילום איני יודע כיצד עושים זאת
 
כמו"כ עלי להדגיש שמבחינתי הדבר ברור לאיסור
ואיני מוכן להקל בדבר זה שחומת שב"ק תלויה בו
וכמו שכתב הגר"י מימון במאמרו וז"ל
"ופשיטא לי כביעתא בכוחתא שאם אנו נמסור את הנפש
וכל הציבור החרדי בכללותו לא ישתמש בחשמל בשבת
יגדל כבוד שמים ממזרח שמש עד מבואו ויחדור הדבר
ללבם וכליותם והם לא יעזו לפתוח חנויות ומרכולים
בשום מקום ושום עבודה לא תתבצע בשום אתר"
[החשמל בשבת מהדורת תש"פ עמ' 254 ע"ש]
 
כמו"כ עלי להדגיש שמבחינתי הדבר ברור לאיסור
ואיני מוכן להקל בדבר זה שחומת שב"ק תלויה בו
וכמו שכתב הגר"י מימון במאמרו וז"ל
"ופשיטא לי כביעתא בכוחתא שאם אנו נמסור את הנפש
וכל הציבור החרדי בכללותו לא ישתמש בחשמל בשבת
יגדל כבוד שמים ממזרח שמש עד מבואו ויחדור הדבר
ללבם וכליותם והם לא יעזו לפתוח חנויות ומרכולים
בשום מקום ושום עבודה לא תתבצע בשום אתר"
[החשמל בשבת מהדורת תש"פ עמ' 254 ע"ש]
כבודו אמון על דבררי הספר החשמל בשבת, כפי שאני רואה מכל התגובות החוזרות על ציטוטי הספר הנזכר
אולם חוץ מספר זה שהוא מחכמי אשכנז אשר הינם חוששים לדעת החזון איש (ואסביר בעת אחרת מדוע אני חוזר דוקא על החזון איש) הרי שיש לנו פוסקים אחרים ורבים אשר כתבו היתר ליהנות. ולפי דברי כת"ר, חובה להתקין גנרטור בשבת, ואם חזר החשמל בשבת ואין לו גנרטור, יהיה אסור ליהנות מהתבשילים.
ודע, כי הפסק האחרון של מרן זיע"א בספר חזון עובדיה האחרון על הלכות שבת, הינו בדבר זה, והתיר!
 
כבודו אמון על דבררי הספר החשמל בשבת, כפי שאני רואה מכל התגובות החוזרות על ציטוטי הספר הנזכר
אולם חוץ מספר זה שהוא מחכמי אשכנז אשר הינם חוששים לדעת החזון איש (ואסביר בעת אחרת מדוע אני חוזר דוקא על החזון איש) הרי שיש לנו פוסקים אחרים ורבים אשר כתבו היתר ליהנות. ולפי דברי כת"ר, חובה להתקין גנרטור בשבת, ואם חזר החשמל בשבת ואין לו גנרטור, יהיה אסור ליהנות מהתבשילים.
ודע, כי הפסק האחרון של מרן זיע"א בספר חזון עובדיה האחרון על הלכות שבת, הינו בדבר זה, והתיר!
א. האם תוכל להביא מקורות?
ב. בספר הנ"ל וכן בחוברת דעת פוסקי הדור בעניין השימוש בחשמל בשבת
הביאו גם מגדולי הספרדים ועדות המזרח שאסרו וכגון מרן הכף החיים זיע"א
שהוזכר לעיל וכמדומני שמעולם לא נפגש עם החזו"א...
לגבי הפוסקים שהתירו ראה בספר הנ"ל עמ' 46 וכך הביא גם מהגר"י ברכה שליט"א
לגבי דעת מרן הגר"ע זצוק"ל זיע"א בעמ' 252.
אגב בקצוש"ע חזון עובדיה שבת ח"ב כתבו בהערות שיש תשובה של מרן זיע"א בעניין זה בכ"י.
 
כבודו אמון על דבררי הספר החשמל בשבת, כפי שאני רואה מכל התגובות החוזרות על ציטוטי הספר הנזכר
אולם חוץ מספר זה שהוא מחכמי אשכנז אשר הינם חוששים לדעת החזון איש (ואסביר בעת אחרת מדוע אני חוזר דוקא על החזון איש) הרי שיש לנו פוסקים אחרים ורבים אשר כתבו היתר ליהנות. ולפי דברי כת"ר, חובה להתקין גנרטור בשבת, ואם חזר החשמל בשבת ואין לו גנרטור, יהיה אסור ליהנות מהתבשילים.
ודע, כי הפסק האחרון של מרן זיע"א בספר חזון עובדיה האחרון על הלכות שבת, הינו בדבר זה, והתיר!
לפי דברי? מי אני? וכי אני פוסק?
 
נערך לאחרונה:
א. האם תוכל להביא מקורות?
ב. בספר הנ"ל וכן בחוברת דעת פוסקי הדור בעניין השימוש בחשמל בשבת
הביאו גם מגדולי הספרדים ועדות המזרח שאסרו וכגון מרן הכף החיים זיע"א
שהוזכר לעיל וכמדומני שמעולם לא נפגש עם החזו"א...
לגבי הפוסקים שהתירו ראה בספר הנ"ל עמ' 46 וכך הביא גם מהגר"י ברכה שליט"א
לגבי דעת מרן הגר"ע זצוק"ל זיע"א בעמ' 252.
אגב בקצוש"ע חזון עובדיה שבת ח"ב כתבו בהערות שיש תשובה של מרן זיע"א בעניין זה בכ"י.
לגבי דברי מרן בקיצוש"ע, הרי זו תשובה שנדפסה בשו"ת יביע אומר חלק יא, לגבי דין של מנורת לאמפה. על פי דברי הרב השיב משה סימן י ועוד.
לגבי מה שכתבת האם אוכל להביא מקורות, אומר את האמת אשר עמדי, כי אין באפשרותי להביא מקורות כפי שכת"ר רוצה, בהיות ויש אצלי מאמר ארוך מאוד - מאוד (לא משנה מספר העמודים) אשר בו אני כתבתי על הנושא לאורך ולרוחב, אבל עדיין לא סיימתי.
ואגב, על אודות דברי הגר"י ברכה, הקדשתי כמה וכמה ענפים שלמים לדון בדבריו הנעימים והיקרים, כי יש הרבה מה לדון בהם מתשובתו אשר פירסמה בירחון יתד המאיר וכן בירחון אחר (או"ת). ואכמ"ל.
 
האם יש פוסק שראה את תיאור המציאות
כפי שנודע בשנים האחרונות ואעפ"כ התיר לכתחילה?
לגבי כל החששות של הרב יהודה ברכה כבר השיבו עליהם ראה מה שהשיגו עליו בירחון אחד (או"ת) הרב יעקב כהן
ולגבי ההנאה מבחינת ביקור שם, ראה שו"ת הראשון לציון...
 
לגבי כל החששות של הרב יהודה ברכה כבר השיבו עליהם ראה מה שהשיגו עליו בירחון אחד (או"ת) הרב יעקב כהן
ולגבי ההנאה מבחינת ביקור שם, ראה שו"ת הראשון לציון...
האם תוכל להעלות את דברי הר"י כהן וכן את תשובת הראש"ל?
 
שו"ת הראשון לציון נמצא באתר היברו בוקס, ניתן להיכנס ולהוריד את הספר. אני לא יודע איך חותכים תשובה ואיך מעלים לכאן.
לגבי דברי הר"י כהן, יש לי את זה מודפס בביתי, ואני אהיה בבית בעז"ה רק ביום שישי וזה לא דרך המחשב, אלא מודפס, כך שאני לא יודע איך להעלות את זה.
אבל עדיין, מצווה לעיין. תחפש באוצר החכמה יש את זה שם.
או שנפנה כאן למי שיראה את תגובותינו, ויש בידו את התוכנה של אוצר החכמה, שיעלה לכאן את תשובת מרן הראשון לציון וכן את המאמר מקובץ אור תורה.
יישר כוח! אני מחכה עדיין לתשובה לגבי הטוב והמטיב על גנרטור...
 
בענין הטוב והמטיב כתבתי לעיל
שמצאתי שאלה דומה שנשאל הגר"י זילברשטיין שליט"א
בספר עלינו לשבח דברים א' עמ' תש"י
עדיין מה שהעלה כבוד תורתו זה לגבי שהחיינו, וגם על זה יש לדון...
אני שם לב כי רק שנינו לרוב מתכתבים כאן, אני קורא לחברי הפורום האחרים וביניהם רבני האתר כי אשמח מאוד שעוד מחברי הפורום ישתתפו בדיון זה ויחד נלבן ונעלה מסקנה בס"ד!
 

קבצים מצורפים

  • גנרטור בשבת מרן שליטא.pdf
    2.5 MB · צפיות: 5
חזור
חלק עליון