• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נט בר נט באוכלין

מה דעת הגרע"י לגבי זה האם לכתחילה או דיעבד. עי' הליכו"ע בהערה שכתב דניתן לצרף זאת בדיעבד מה שלא משמע בהלכה למעלה וגם בילקו"י קיצוש"ע כתב לשון של לכתחילה?
 
ב"ה
שלום וברכה,
דעת מרן רבנו הגדול זיע"א להתיר נ"ט בר נ"ט באוכלין ובשעת הבישול אפילו לכתחילה, כפי שכתב בהלכה למעלה בהליכות עולם, וכפי שהעלה ג"כ בילקוט יוסף. ואין ראיה ממה שכתבו בתו"כ הדברים במו"מ מקרים של דיעבד, דהתם לא דנו אלא אם בכלל מועיל באוכלין ובשעת בישול, או שאינו מועיל, ודיברו בלשון דיעבר מפני שדיברו בהווה, ושכן אליבא דהאוסרים שאסרו אפילו דיעבד, ובאו המתירים וכתבו להתיר בזה ונמצא שדיברו על את דיעבד. אבל לעולם המתירים אינם מחלקים בין באוכלין או בכלים, וכן בשעת בישול או לא, אלא מה שמותר בכלים ושלא בשעת בישול מותר נמי באוכלים ובשעת בישול.
בברכה רבה
 
אולם ראיתי בהוראה ברורה שהסתפקו בזה בדעת מר"ן זצ"ל ולא העלו צד ללהקל לכתחילה לעשות זאת אלא הסתפקו האם התיר זאת לכתחילה אחרי שקרה מקרה של נט בר"נ לערבו עם המין שכנגדו או שהתיר רק אם כבר עירבו אבל לא לכתחילה ממש להכנס לכך.
 
ב"ה
שלום וברכה,
דברי מרן זיע"א ברורים בהלכה למעלה אין בם מקום להיות נפתל.
ואין אחריותנו על המבקשים דרכים אחרות בבירור דעתו.
בברכה רבה
 
לכבוד הגאון הרב שמעון ללוש שליט"א
ראיתי את המו"מ בין כת"ר להרב השואל בענין נ"ט בר נ"ט באוכלין אם היינו דוקא בדיעבד, או שמותר גם לגרום לכך לכתחילה, ולענ"ד אין הדברים כ"כ פשוטים, ויש לומר בזה דזיל לאידך גיסא. ודו"'ק.
עכ"פ אשמח אם הרב ישיב לי באופן אישי למייל והייתי שמח אף לדבר עם כת"ר בטלפון, למען בהירות הדברים.
תודה וכט"ס...
 
ערב טוב
אני ראיתי את הסתירה לכאורה בהליכות עולם
ושאלתי את הגאון בנו של מרן הרב דוד יוסף שליט״א
והוא אמר לי שהעיקר הוא המו שכתוב בהערות שמרן התיר נט בר נט באוכלין רק בדיעבד
בברכה להגדיל תורה
 
ב"ה
שלום וברכה,
אכן בזמנו כן העירני אחד מהלומדים כאן בפורום הנכבד, יתכן היה זה הרב ישראל הנזכר כאן, והסכמתי עימו שכן נראה לפום ריהטא, ושאשתדל למצא לזה זמן לעיין טוב יותר.
ואולם לא הגעתי לזה, אולם כאמור כן נראה לתפוס למעשה לעת עתה להקל רק בדיעבד ולא לכתחילה.
אפריון נמטייה, ותחזקנה ידיו!

בברכה רבה
 
לכבוד ידידנו הגאון הנפלא הרב שמעון ללוש שליט"א והרב הכותב משמיה דהרב דוד יוסף.
ראשית חושבני שמה שהרב ללוש הביא ראיה שבילקו"י מבואר שמותר לכתחלה, אין מזה כ"כ ראיה משום דאפשר דנקט בזה לשונו של הרב בהליכות עולם.
ואמנם עכ"פ לדינא נלע"ד להתיר בזה אף לכתחלה, והוא אחר שזיכני הבורא לכתוב תשובה מקיפה בענין, והבאנו שם שדעת למעלה מעשרה ראשונים להתיר נט בר נט אף באוכלין, וכן דעת קרוב לעשרה מגדולי האחרונים. ועשינו שם אף כמה צירופים להקל. ושם הבאנו מה שמצאנו בס"ד לספר מסדר חילוקים ושיטות (שטרן תרצ"ד. מערכת נון אות תקצא) שהביא משם שו"ת הרשב"ד (שהחידא בשם הגדולים כתב שהיה בזמן הרשב"ץ) שדעתו דכל מה שהחמירו בנט בר נט ובראשם השערי דורא, היינו באופן שכל הנותני טעם היו בב"א, אבל אם האוכל הראשון קבל טעם, ואחר שנח מבליעתו קיבל שוב טעם, בזה אף השערי דורא יודה להקל באוכלין, ע"ש. ולפ"ד למדנו שלכו"ע שרי נט ב ר נט באוכלין באופן הנזכר, שהרי מקורם של האחרונים שמחמירים בזה הוא מדברי השערי דורא. ובהגלות נגלות סברת הרשב"ד בזה נמצא שלכו"ע מותר. וא"כ מאיזה טעם יש להחמיר בזה לכתחלה.
ושוב שלחתי תשובתי למרן פאר הדור הראשון לציון שליט,א והשיב לי בענוותו הרבה, כמו שכתבתי שדעת מרן אביו להתיר בזה אף לכתחלה, ומש"כ בהערות היינו משום דלא שכיח דליעביד כן לכתחלה בשונה מנט בר נט בכלים שהוא יותר שכיח לכתחלה, ודיבר הכתוב בהווה.
ובעז"ה תפורסם תשובתי זו בקובץ הנפלא בית יוסף לעילו"נ מרן זיע"א.
 
לכבוד הרב ישראל
אשמח מאוד לקבל במייל מה שכתבתה בעניין נט בר נט באוכלין
כיוו שבזמנו גם חיפשתי מלא ולא מצאתי ראשון אחד שמתיר את זה ואדרבא מצאתי ראשונים מפורשים שאוסרים
עכ״ פ אשמח לעיין בתשובתך כיון שזו שאלה ממש למעשה
תודה
 
שלו"ב
כעת אני בשלבי סיום של התשובה הנ"ל, ישנם כמה הוספות חשובות.
עכ"פ הרב בהליכות עולם הביא 3 ראשונים שדעתם להתיר, א"כ מדוע לא מצאת אף ראשון אחד?
כמו"כ לא הבנתי למה ומדוע זו שאלה כ"כ מעשית. הרי נט בר נט באוכלין קורה לעתים רחוקות לענ"ד. ודו"ק.
ואם כבודו מתכוין לשמן שטיגנו בו שניצלים ושוב טיגנו בו ציפס, הנה בכה"ג ודאי דצריך להמתין 6 שעות, ואינו ענין כלל לנט בר נט באוכלין, וכמו שהאריך בזה מרן פוסק הדור הראשל"צ שליטא בכמה דוכתי, ודינו כתבשיל של בשר שנהגו להחמיר בזה 6 שעות, ולענ"ד אף יותר חמור מתבשיל של בשר. ע"כ.
 
טוב קודם כל תודה על שעניתה לי
ואם כבודו עדיין אוחז בשלבי הכתיבה אשמח לדבר אתכם בטלפון כפי הזמן הפנוי לכם כי גם אני כתבתי באריכות בנושא הזה ואולי יהיה לי קצת במה הוסיף לכם
בברכה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון