אושרי רביב
Well-known member
לגבי סעודת מצוה, התחבטתי רבות בדעת מרן זיע"א. ואציג את הספק אשר עלה בדעתי בביאור דעת קדשו:
אודות סעודות שבת האם היא סעודת מצוה או לא.
מבואר ממה שכתב בשו"ת יחוה דעת ח"ג (סי' י) שסמך להלכה ע"ד הראשונים הנ"ל שס"ל שסעודת שבת הויא סעו"מ. וכן הוא בשו"ת יבי"א ח"י (חאו"ח סי' יד). ובהליכות עולם ח"א (עמ' רסב-ד). וכמו שהאריך בטוב טעם ודעת הרה"ג שמעון ללוש בפורום שאל את הרב בענין סעודת מצוה לגבי קיום אזכרות וכדומה בבתי הכנסת. שיישב דעת מרן בשו"ת יביע אומר מפני החולקים עליו.
ואילו במנוחת אהבה ח"א (עמ' תקנה) כשדן על אודות החשמל בשבת, אמר לו מרן זיע"א כי יש להקל בליל שבת בחצי הלילה הראשון, משום שזה אוטומטי, ולאחר החצי הראשון לומדים תורה בשעות אלו, ויש לסמוך ע"ד הראשונים דס"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו.
ולכאורה, אם סעודת שבת הרי היא מצוה, מדוע נזקק לומר לו שזה אוטומטי, והלא גם אם הוא מעשה אדם, יש סברות להקל בזה. והיה למרן להשיב בזה, שהרי זו סעודת מצוה. ולכן יש להתיר בחצי הלילה הראשון, ולא מטעם אוטומטי, אלא גם אם הוא לא אוטומטי, יש להתיר לפי שזו סעודת מצוה!
ועוד, שגם לאחר חצי הלילה השני, הרי שיש להתיר בזה לפי דעת רבנו, בהיות וגם הוא עשה מעשה בכך שהשתמש בחשמל רגיל ולא בגנרטור, בהיות שסמך על כך לכתחילה. וכמו שכתב בחזו"ע שבת ח"ו (הלכות מכבה ומבעיר) בהלכה האחרונה אשר כתב בחייו. וכמו שהעיד מרן הראשל"צ שליט"א והוב"ד בספר השיעור השבועי (שנת התשע"ה. ואינו תחת אמתחתי כעת לציין מקורו).
אודות סעודות שבת האם היא סעודת מצוה או לא.
מבואר ממה שכתב בשו"ת יחוה דעת ח"ג (סי' י) שסמך להלכה ע"ד הראשונים הנ"ל שס"ל שסעודת שבת הויא סעו"מ. וכן הוא בשו"ת יבי"א ח"י (חאו"ח סי' יד). ובהליכות עולם ח"א (עמ' רסב-ד). וכמו שהאריך בטוב טעם ודעת הרה"ג שמעון ללוש בפורום שאל את הרב בענין סעודת מצוה לגבי קיום אזכרות וכדומה בבתי הכנסת. שיישב דעת מרן בשו"ת יביע אומר מפני החולקים עליו.
ואילו במנוחת אהבה ח"א (עמ' תקנה) כשדן על אודות החשמל בשבת, אמר לו מרן זיע"א כי יש להקל בליל שבת בחצי הלילה הראשון, משום שזה אוטומטי, ולאחר החצי הראשון לומדים תורה בשעות אלו, ויש לסמוך ע"ד הראשונים דס"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו.
ולכאורה, אם סעודת שבת הרי היא מצוה, מדוע נזקק לומר לו שזה אוטומטי, והלא גם אם הוא מעשה אדם, יש סברות להקל בזה. והיה למרן להשיב בזה, שהרי זו סעודת מצוה. ולכן יש להתיר בחצי הלילה הראשון, ולא מטעם אוטומטי, אלא גם אם הוא לא אוטומטי, יש להתיר לפי שזו סעודת מצוה!
ועוד, שגם לאחר חצי הלילה השני, הרי שיש להתיר בזה לפי דעת רבנו, בהיות וגם הוא עשה מעשה בכך שהשתמש בחשמל רגיל ולא בגנרטור, בהיות שסמך על כך לכתחילה. וכמו שכתב בחזו"ע שבת ח"ו (הלכות מכבה ומבעיר) בהלכה האחרונה אשר כתב בחייו. וכמו שהעיד מרן הראשל"צ שליט"א והוב"ד בספר השיעור השבועי (שנת התשע"ה. ואינו תחת אמתחתי כעת לציין מקורו).