בס״ד מרובה זכיתי לרכוש את הסט של הבן איש חי החדש של הרב צב״י ישועה סאלם ברוך ה׳.
ובספר מקבציאל הובא בסוף קונטרס גדול בשם ׳יראת ההוראה׳ לרב ביה״כ עוד יוסף חי רבי ראובן יששכר בו האריך טובא להסביר שיטת הבן איש חי בהלכה.
ושם בענף ב׳ עמ׳ כא הביא להאריך שמתי שהשו״ע מביא סתם וי״א הביא הי״א לחשוש להם לכתחילה.
ואחד מראיותיו הוא זה ז״ל:
וזה יצא ראשונה מה שכבר הבאנו לעיל באות ג׳ מיורה דעה סימן נ״ו סעיף ב׳ שבבית יוסף הביא מרן את דעת הרי״ף והרמב״ם והרא״ש שהסכימו כולם לדעה אחת להקל ולעומתם הראב״ד מחמיר, וכתב על זה מרן וז״ל ולענין הלכה ראוי לחוש לדברי הראב״ד עכ״ל והביא שכך הורה גם המהר״י בן חביב ואם כן נמצא שדעתו היא שלמעשה צריכים לכתחילה לחוש ולהחמיר כהראב״ד.ובא לו מרן בשו״ע שם ופסק בהתחלה ב״סתם״ כהרי״ף והרמב״ם והרא״ש ואחר כך כתב ״ויש מי שאומר״ וכו׳ שזה דעת הראב״ד. ולכאורה לפי הכלל הנודע שסתם ויש הלכה כסתם אם כן פסק מרן לגמרי כהסתם ודלא כהראב״ד איך כתב בבית יוסף להדיא שלהלכה בעינן להחמיר לכתחילה כהראב״ד.וביאר על זה היד יהודה על השולחן ערוך שם בס״ק ו וז״ל והנה המחבר הגם שבספרו הבית יוסף וכו׳ שיד להחמיר כשני הדעות מכל מקום כאן בשו״ע כתב דעה ראשונה בסתם והשניה בשם יש מי שאומר וכו׳ אך כתב דעה שניה וכו׳ לחוש לדעה זו גם כן וכו׳ עכ״ל
והביא זה גם בשם השולחן גבוה והאריך שם מאד, ואח״ז באות ה׳ הביא גם דעות הרבה פוסקים בעניין.
והנה ממה שהראשל״צ תמיד חוזר לא כך משום שיש פעמים שבו כתב ׳וכן הלכה׳ ובפעמים אחרים אינו כן אלא הביא בשביל לכבדו, איך יסתדר לו הראיה הנ״ל, ולא אבוא עכשיו מצד שאר ההוכחות כי רבים המה.
אם כתוב זה בעין יצחק וכד׳ אשמח לדעת הואיל והספר לא לפני.
ובספר מקבציאל הובא בסוף קונטרס גדול בשם ׳יראת ההוראה׳ לרב ביה״כ עוד יוסף חי רבי ראובן יששכר בו האריך טובא להסביר שיטת הבן איש חי בהלכה.
ושם בענף ב׳ עמ׳ כא הביא להאריך שמתי שהשו״ע מביא סתם וי״א הביא הי״א לחשוש להם לכתחילה.
ואחד מראיותיו הוא זה ז״ל:
וזה יצא ראשונה מה שכבר הבאנו לעיל באות ג׳ מיורה דעה סימן נ״ו סעיף ב׳ שבבית יוסף הביא מרן את דעת הרי״ף והרמב״ם והרא״ש שהסכימו כולם לדעה אחת להקל ולעומתם הראב״ד מחמיר, וכתב על זה מרן וז״ל ולענין הלכה ראוי לחוש לדברי הראב״ד עכ״ל והביא שכך הורה גם המהר״י בן חביב ואם כן נמצא שדעתו היא שלמעשה צריכים לכתחילה לחוש ולהחמיר כהראב״ד.ובא לו מרן בשו״ע שם ופסק בהתחלה ב״סתם״ כהרי״ף והרמב״ם והרא״ש ואחר כך כתב ״ויש מי שאומר״ וכו׳ שזה דעת הראב״ד. ולכאורה לפי הכלל הנודע שסתם ויש הלכה כסתם אם כן פסק מרן לגמרי כהסתם ודלא כהראב״ד איך כתב בבית יוסף להדיא שלהלכה בעינן להחמיר לכתחילה כהראב״ד.וביאר על זה היד יהודה על השולחן ערוך שם בס״ק ו וז״ל והנה המחבר הגם שבספרו הבית יוסף וכו׳ שיד להחמיר כשני הדעות מכל מקום כאן בשו״ע כתב דעה ראשונה בסתם והשניה בשם יש מי שאומר וכו׳ אך כתב דעה שניה וכו׳ לחוש לדעה זו גם כן וכו׳ עכ״ל
והביא זה גם בשם השולחן גבוה והאריך שם מאד, ואח״ז באות ה׳ הביא גם דעות הרבה פוסקים בעניין.
והנה ממה שהראשל״צ תמיד חוזר לא כך משום שיש פעמים שבו כתב ׳וכן הלכה׳ ובפעמים אחרים אינו כן אלא הביא בשביל לכבדו, איך יסתדר לו הראיה הנ״ל, ולא אבוא עכשיו מצד שאר ההוכחות כי רבים המה.
אם כתוב זה בעין יצחק וכד׳ אשמח לדעת הואיל והספר לא לפני.