כונתי למש''כ בסי' קסח הנ''ל [עמש''כ הרי''ף והלכתא וכו'] וז''ל: והרי"ף [פסחים יא:] כתב שתי הסברות בפרק כל שעה ולא הכריע ומכל מקום נראה שדעתו
נוטה לפסוק כרבי יוחנן. עכ''ל.
לגבי הראיה מסי' קעג גם אם אינך מקבל את דברי מ''מ מה תעשה עם הראיה שהבאנו מסימן תנ"ו ותק"ו ששם מוכח להדיא שמרן כתב בב''י הכי נקטינן ובשו''ע הביא דעה זו בי''א והדעה החולקת בסתם.
והוסיף לך עוד שתי ראיות:
בסימן רסח [סעיף ב] לגבי טעה בתפלת מוסף של שבת ואמר אתה חונן שדעת הרא''ש והראב''ד שמסיים את הברכה ומתחיל של מוסף, ודעת הרמב''ם ורבינו יונה שפוסק באמצע ברכה, וכתב הב''י והכי נקיטינן. ובשו''ע כתב וז''ל: אם טעה והתחיל תפלת החול גומר אותה ברכה שנזכר בה שטעה ומתחיל של שבת, ל"ש נזכר בברכת אתה חונן ל"ש נזכר בברכה אחת משאר הברכות, בין בערבית בין בשחרית, מוסף ומנחה. וי"א דבמוסף פוסק אפילו באמצע ברכה. עכ''ל. הרי כתב דעת הרא''ש והראב''ד בסתם ובשם י''א דעת הרמב''ם ורבינו יונה, ואם איתא להאי כללא דהלכה כסתם הרי שפסק ההפך ממש''כ בב''י.
ושו''ר
בשיירי כנה''ג [הגהות ב''י סי' רסח אות ג] שהקשה היאך סתם בשו''ע לא כמש''כ בב''י ותירץ וז''ל: ואולי הכא שאני משום דלא הוצרך לכתוב הסברא ראשונה בסתם אלא מפני שכלל כל התפלות, ובשאר תפלות חוץ מתפלת מוסף כ"ע מודו דאינו חוזר. ע''כ. אולם אכתי קשה דלפ''ד יקשה מסימן תנו הנ''ל דשם ליכא לתרוצי כן. ועוד קשה דגם הכא היה לו לשו''ע לכתוב בסתם דמסיים הברכה בכל התפילות חוץ ממוסף וי''א שגם במוסף יסיים הברכה, ולמה לסתום כדעה שהיא לא להלכה ולסמוך שהמעיין יבין מעצמו, אלא ע''כ לומר שסמך על המעיין בב''י ולכן אינו מדקדק לכתוב בסתם את עיקר ההלכה.
ובספר
יד מלאכי [כללי הש"ע והרמ''א אות יז] כתב לתרץ דכיון דהטעם דפסקינן כסתם הוא לפי שהיש אומרים הוא כטפל לגבי העיקר היכא דהיש אומרים הם הרבים הדין נותן לפסוק כרבים. ואם כדבריו נמצא שאין זה כלל אלא הכל לפי העיון בב''י דאם חזינן שמרן הכריע כדעה מסוימת בב''י או שדעתו נוטה לדעה מסוימת, הכי אית לן למיעבד ואין ללכת אחר הסתם בדוקא.
עוד ראיה יש להביא ממש''כ בשו''ע או''ח סי' תרסז סוכה ונויה אסורים גם בשמיני וכו' ואם חל שבת במוצאי יו''ט האחרון של חג נוהגים שלא להסתפק מנוי סוכה עד מוצ''ש, ויש מתירים. עכ''ל. ולכאורה נראה שדעת מרן כסתם לאסור. וקשה שהרי בב''י הביא שהתוס' בביצה [ל: ד''ה עד] כתבו שנהגו העולם כשחל תשיעי של חג בע''ש שאין מסתפקין מהן בשבת שהוא עשירי, ומאי טעמא וכו' וי''ל דהיינו טעמא משום הכנה [עכ''ל התוס'], וכבר כתבתי בסי' תרסה שהרא''ש והר''ן חולקים ואומרים דלא מיתסר משום הכנה ובפרק קמא דסוכה [י: ד''ה עד] כתבו התוס' והיכא דמיקלע שבת במוצאי יו''ט האחרון של חג נוהגין איסור להסתפק מנויי סוכה עד מוצ'ש, ולכאורה שרי דמאיזה טעם נאסור... ואי משום הכנה מה הכנה יש כאן. עכ''ל הב''י. ומבואר להדיא שדעת הב''י לפסוק כהרא''ש והר''ן והתוס', ומש''כ התוס' בביצה הוא רק כדי לישב המנהג אך לדידהו לא ס''ל וכמש''כ בסוכה. וא''כ יוצא שכאן דעת השו''ע לפסוק כהי''א. ואין לומר דהכא לא חשיב סתם משום שנקט לשון נוהגים והוי כעין י''א וי''א, דאדרבה הכא הוי יותר מסתם דמדכתב "נוהגים" המשמעות היא שכך יש לנהוג לכתחילה והיאך יש מקום להבין בלשונו שכונתו לפסוק כהי''א, אלא ע''כ לומר שסמך על המעיין בב''י. וכן מוכח גם בסי' תרסה [ס''א] שכתב בשו''ע בסתם דעת הרא''ש והר'''ן ואח''כ ויש אוסרים. וכבר הקשה המג''א [תרסז ס''ק ב] מסתירת מרן בשתי הסימנים שדברי הסתם סתרי אהדדי, ותירץ דאפשר דלא בא להודיע אלא שנהגו כך ולא מדינא שהרי גם התוס' תמהו על מנהג זה. עכ''ל. ומ''מ נמצאנו למדים שאין דרכו של מרן לדקדק לכתוב בדוקא את עיקר ההלכה בסתם.
ועיין
ביד מלאכי [כללי השו''ע] שכתב בשם ספר
בני יעקב שכתב דבכמה מקומות מצינו למרן בש"ע שהסברא הדחויה כותבה בסתם והסברא העיקרית בשם יש אומרים. וכן בספר
זרע אברהם כתב שאין לסמוך על כלל זה דיש ויש כמה מקומות להפך. ואע''פ שהיד מלאכי דחה דבריו מפני שרוב הפוסקים הסכימו לכלל זה, מ''מ לפי המבואר לעיל יש מקום גדול לדבריו. וכן משמע
מהט''ז בסי' תקכז ס''ק כב
ובמג''א סי' תקה ס''ק ב ואכמ''ל.