• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עם סגולה

מעניין שבמצבתו של מוהרח"ו ז"ל אשר היתה בדמשק, ישנו חור מובנה במצבה לצורך הדלקת נרות,,, כמובא בריש ספר החזיונות למהרח"ו הנד"מ. ואניני יודע טעמו. שהרי לא ראינו כן אצל שאר רבותינו גם המקובלים. ושמא עפ"י איזה סוד שגילה מוהרח"ו גופיה עשו כן. וראה זה פלא שכל הנכתב על הגוי"ל לאשר תשורנו מצבת מהרח"ו הוא בדקדוק גדול כנודע ליודעי ח"ן. ואכמ"ל.
 
יש סיפור ידוע על 'צדיק' אחד שהיה בספינה שעמדה לטבוע, והוא אמר שמי שיתן לו כך וכך מעות ינצל מטביעה, וכך היה!
לאחר מכן ה'משב"ק' של אותו 'צדיק' שאל אותו בארבע עיניים איך הוא היה כ"כ בטוח שינצלו? והוא ענה לו, ממ"נ, אם ינצלו הרי שהוא צדק, ואם לא ינצלו הרי שאף אחד לא ידע ממה שקרה...
מישהו שאל אותי איך זה יתכן שיש רבנים שיש להם כ"כ הרבה מופתים, אז התשובה היא פשוטה. מי שקורה לו מופת מספר את זה ומי שלא לא, מתוך 1000 אנשים שנכנסים ומבקשים ברכה, 70 מקבלים את מה שהם רצו והם מפרסמים את זה... (כשגם בלי סגולה/ברכה הם היו מקבלים את זה)
אף פעם לא ראיתי מישהו שפירסם שהוא עשה את הסגולה והיא לא עבדה לו, כי ההבטחה היא לפרסם כשזה מצליח... וד"ל...
(אגב, אני עשיתי את ה'סגולה' ולא נושעתי!)
[אני מסופק אם זה חלק מקמפיין של חברת נרות או של המקומונים... מעניין מי הקמפיינר המוכשר שנזכר להמציא סגולה מעניינת כזו דווקא בתקופת הקורונה... (לפני כן מעולם לא ראינו ולא שמענו פרסומים כגון אלו ברחובות וכו')]

ניתן לעיין עוד כאן בעניין סגולה זו, וכן מה שכתב הגרב"צ מוצפי כאן וכאן...
 
נערך לאחרונה:
עכשיו ראיתי נושא מעניין זה
בעבר מצאתי ספר הנקרא כל בו ליארצייט (נמצא באוצר החכמה) ושם הביא כמה מקורות להדלקת נר ביום הפטירה, כדאי לראות
בר מן דין, לא כל דבר צריך לשלול בגלל שעדיין לא מצאנו מקור שישב על לבנו, הרי במשך מאות בשנים נהגו כן, גדולים וקטנים, ראשונים ואחרונים (כפי שהביאו כן מהתניא) וכולם ענקי תורה שידעו הרבה הרבה יותר תורה מאיתנו, ובפרט שדעת רוב האחרונים שאפשר להדליק נר יארצייט ביום טוב
משום קורת רוח לנשמה שחוזרת ומתאבלת עליו כל שבעה. עכ''ל. ומבואר מדבריו שזה מנהג עתיק, אלא שלא כתב סמוכין למנהג ויתכן לומר כמש''כ לעיל שמנהג זה נמשך ממה שנהגו להדליק בבה''כ. כמו כן מוכח מדבריו שהמנהג להדליק דוקא במקום שרחצו בו המת. והיום זה לא שייך כי רחיצת המת מתבצעת כיום בבית הקברות.
אשר על כן רחוק מאד לקרוא למנהג זה מצוה או נחת רוח לנפטר
אם הראשונים קראו לזה נחת רוח אתה תקבע שאין בזה, בגלל שהם לא עשו לך טובה לכתוב את מקורותיהם?
 
נערך לאחרונה:
יש לציין שממה שכתב מרן זיע"א בחזו"ע יו"ט שמותר להדליק נר לעילוי נשמה ביו"ט בביתו, משמע דס"ל שיש בזה ענין, דאל"כ הוא נר של בטלה ואסור להדליקו.
 
אם הראשונים קראו לזה נחת רוח אתה תקבע שאין בזה
לא זכור לי שיש ראשונים שכתבו כן.
הרי במשך מאות בשנים נהגו כן,
גם מנהג ל''ג בעומר הוא מאות בשנים, גם מנהג פאה נכרית הוא מאות בשנים, גם המנהג לברך אחר הדלקה הוא מאות בשנים.
יש לציין שממה שכתב מרן זיע"א בחזו"ע יו"ט שמותר להדליק נר לעילוי נשמה ביו"ט בביתו, משמע דס"ל שיש בזה ענין, דאל"כ הוא נר של בטלה ואסור להדליקו.
היא גופא הנדון באחרונים מדין נר של בטלה, כי אין לנו מקור ברור למצוה זו שלא מוזכרת בשום מקום בחז''ל ברמב''ם או בשו''ע. אמנם לגבי נר של בטלה יש לסמוך על שיטת הרמב''ם שסובר שמותר להדליק נר של בטלה, כך שאי אפשר שאין על מה לסמוך.
 
הן אמת שבספר תניא רבתי [סוף סי' סז] בן דורו של השבלי הלקט שכתב וז''ל: ומנהגנו להדליק נר בלילה כל שבעת ימי האבלות במקום שרחצו בו המת על גבי קרקע, משום קורת רוח לנשמה שחוזרת ומתאבלת עליו כל שבעה. עכ''ל
אתה בעצמך כתבת
 
אתה בעצמך כתבת
אתה צודק, לא הייתי מונח כ''כ בנושא, אבל גם כתבתי לזה דחיה כיעו''ש. ויש להוסיף את מה שאומר הרשל''צ שליט''א שאם ראינו לאחד הראשונים שכתב דין מחודש, ואף אחד מהראשונים לא כתב כן, בפשטות י''ל שהם חולקים עליו. אמנם אין כאן מחלוקת דינית אלא עדות על המנהג, אך בכל זאת שייך לומר שאם לא ראינו בשאר הראשונים שכתבו שיש מנהג כזה מן הסתם לא היו נוהגים כן.
 
בל"ג בעומר ראיתי שיש סגולה להדליק 18 נרות בל"ג בעומר עבור כל מיני צדיקים וכו', וכעת ראיתי שהובא גם כאן. וחשבתי שאולי מזה מגיע מקור הסגולה שמדליקים 18 נרות למתיא בן חרש...
 
נערך לאחרונה:
מישהו יודע על הסגולה שתולים תמונה של אדמו"ר (איני זוכר את שמו), נגד עכברים?
אשמח אם מישהו יכול לעלות אותה כאן.
ייש"כ.
מדובר בתמונה של ר' ישעיהלה מקרערסטיר
ועד לא מזמן היה חי בעל המעשה ששמע את מקור הסגולה מכלי ראשון
הובא בעלון של דירשו
ומסתמא נמצא באתר שלהם
 
בל"ג בעומר ראיתי שיש סגולה להדליק 18 נרות בל"ג בעומר עבור כל מיני צדיקים וכו', וכעת ראיתי שהובא גם כאן. וחשבתי שאולי מזה בגיע מקור הסגולה שמדליקים 18 נרות למתיא בן חרש...
מקורו בספר תורה בציון עמ' רז ושם עמ' קצו, עיי"ש ותרווה נחת
זה מגיע מהרב סלמן מוצפי, ואינני יודע מה הרב מוצפי יענה על הנהגת אביו שהרי גם הוא סובר שאין צורך להדליק נרות לשאר צדיקים רק לר' מאיר
ונכתב שם מפורש שהמנהג להדליק בבית הכנסת שלומדים שם בחבורה בלילה קדוש זה.

ובטח שלא יביאו באתר טמא זה את מקורו.. שהוא (הגרב"צ מוצפי) כידוע לכל יצא בחרב ובחנית כנגדם יחד עם כמה מחכמי הזמן!
 
חזור
חלק עליון