• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עמא דבר: גרביים שקופות, אטומות, או כלל לא לנשים ספרדיות

מה בכ"ך

New member
שלום רב,
מדברי מרן זצ"ל בטהרת הבית ועוד כמה מקומות ברור היטב שמצריך שנשים לגרוב גרביים בגלל שנוקט כדעת הסוברים שהשוק הולך עד הקרסול ושיהיו אטומות, כדי שהבשר לא יראה כלל. אם זה לא נכון, נא הודיעני. ע"ע במשא ומתן המעניין באתר כסא רחמים.
עכשיו, שמעתי וגם ראיתי מבני תורה שאין כן מנהג הנשים הכשרות ושבמקומות שהמנהג אחרת אין לגעור במי שהולכת אחריהן. ועוד שאם הצבע או מספר דנייר כבר מטשטש את עור הבשר יש גם להקל.
שאלתי, האם המציאות כן? האם בדרך כלל כולן הולכות בגרביים שקופות? האם יש מקומות שכולן הולכות בלי גרביים כלל? בפרט אצל אותם שתמיד נוהגים ללכת בכל דבר אחרי מרן זצ"ל וכן לובשות על מטפחת וכו' האם גם גורבים גרביים אטומות? או האם זה כמו דעת מרן זצ"ל שנשים ובחורות חייבות לכסות את ראשן לתפילה ולברכות ולא התקבלה? פשוט אני לא גר בבני ברק או בירושלים ויודע רק מה שכתוב בספרים ושומע מאחרים. אני יושב מסובך - רואה כתוב שכן צריך להיות ואינני יודע למה אין או האם כן נעשה במקומונו או במקומות אחרים.
אשמח אם מישהו יתיר את ספקתי.
תודה רבה
 
ראשית ברוך בואך לפורום!
מרן הראש"ל שליט"א כתב באוצר דינים לאשה ולבת (קונטרס קדושים תהיו, סעיף ג) שאין להתיר לאשה לגרוב גרבי ניילון שקופות, שהבשר נראה דרך הגבריים. וחייבת לכסות את השוק והירך בגרבים שאינן שקופות כלל, או צבעוניות, ואין להקל בזה כלל.
וראה בהערות שם שכתב, שגרבים דקות שהבשר נראה דרכם, דעת רבותינו האחרונים זיע"א שיש להם דין כערווה הנראית דרך עששית, דחשיבא ערווה, ואין לקרוא ק"ש מולה.
ולצערינו, כיום הסמינרים ואפילו החשובים כטובים ביותר, מחייבים את התלמידות לבוא עם גרבי רגל, ומי שבאה עם גבריים שחורות, היא מסתכנת בהרחבה מהלימודים. ומחמת זאת רוב ככל נשות האברכים הולכות לצערנו בצורה זו.
אך תלמידיו האמתיים של מרן רבינו זיע"א רובם נשותיהם הולכות עם גרביים שחורות.
 
ראה בשו"ת ברכת יהודה ח"ו או"ח ס' ה שכתב לקיים מנהג הנשים שלובשות גרביים בצבע העור כל עוד שהם אינן שקופות והחצאית ארוכה במידה שאם תישב הברך יהיה מכוסה. (אפשר למצוא את ספרו באתר היברו בוקס)
 
ראה בשו"ת ברכת יהודה ח"ו או"ח ס' ה שכתב לקיים מנהג הנשים שלובשות גרביים בצבע העור כל עוד שהם אינן שקופות והחצאית ארוכה במידה שאם תישב הברך יהיה מכוסה. (אפשר למצוא את ספרו באתר היברו בוקס)
והלוואי שיהיו החצאיות כך, ולצערינו גם בזה ישנה פירצה, ורק שרידים אשר ה' קורא, לובשות חצאיות עד הקרסול.
@מה בכ"ך שאל מה המנהג כיום במקומות החרדים, ולזה הייתה תשובתי...
 
שכתב לקיים מנהג הנשים שלובשות גרביים בצבע העור
כמה שיכתבו לקיים המנהג הזה, זה לא יישנה את המציאות שזה יותר מושך. ולבנות ב"י שמחייבים אותן, יש פתרון בדוגמת גוונים חומים שאינם דומים לצבע הרגל.

תלמידיו האמתיים של מרן רבינו זיע"א רובם נשותיהם הולכות עם גרביים שחורות.
יפה.
 
שלום רב,

אינני מבין מה הדיון כאן, הרי אכן לפני זמן רב שאלתי איך לובשים גרביים שקופות שזהו נגד ההלכה, והשיבו לי על אתר, שאין הגרביים שלובשות כיום אצל בני תורה נכללות בגדר שקוף כלל, והינם מסביב 40 דנייר, ולא נראה צבע הבשר כלל, וא"כ שפיר הוו גרביים צבעוניות שזה מותר.

ואני השתכנעתי מהדברים כי אכן רואים בעליל שהגרביים הנ"ל אינם בצבע הבשר כלל. וניכר הדבר.

ואם הדיון כאן הולך על גרביים שקופות ממש, איך אמרו כאן שכן לובשות זה בסמינר? הרי זה אינו!
 
אם חוזרים לענין ההלכה, מה ענו אודות מה שהזכרתי, שהגרביים שקופות שנהוג כיום אצל בני תורה, הינם נקראות שקופות רק בשם שלהם, אבל בפועל אליבא דהלכתא לא יאות להם שם זה, כי אינם שקופות אלא 'צבע עור'. וניכר הדבר.
 
זה הבל, המציאות היא שגרבים שחורות מושכות יותר, וזו הסיבה שהנשים שלא מעניין אותם צניעות הולכות כך
אם זו דעתך, לחיי. אבל אם מה שמושך זה הגוף, אז הצבע של הגוף מושך יותר, לא? אני לא אומר שזה יפה יותר, אני אומר שזה מושך יותר. צבע שחור זה הצבע המומלץ בכלל לבגדים בהיותו מטבעו מטשטש גבולות וקיפולים וכדו'.
 
יש גרביים שחורות שהם לא אטומות כל כך ואז בגלל נגדיות הצבעים בין השחור לצבע הגוף א"כ מיד ניכר עליהם שהם קצת שקופות וזה לכאורה בעיה. אך אם קונים גרביים שחורות אכותיות ואטומות כדבעי, וגם החצאית ארוכה כמו שצריך לא תהיה שום בעיה בזה.
 
טוב, רק אציין שזה לא הייתה נושא הפוסט הזה, לברר את אופי וצבע הגרביים הנכונים, אלא לברר האם האמת נשות ספרדיות רגילות ההולכות על פי פסקי מרן תמיד גורבות גרביים אפילו כשגרות במקומות שאין כן מנהג נשות צדקניות לגרוב כלל או שהמנהג לגרוב אפילו שקופות.
 
באו לידי שאלות כאלה מבני תורה שהתחתנו עם אשכנזיות וכשבעליהן הודיעו להן שמרן פוסק שחייבים תמיד לגרוב גרביים אטומות, נשיהם שאלו האם יש באמת קהילות נשים שנוהגים ככה. באזוריהן, אף אחת לא עושה את זה
 
חזור
חלק עליון