• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ענייני בית העלמין

אריה

New member
שלום וברכה
רציתי לשאול א. בדין כתב בולט ע"ג הקבר מה גדרו ומה מקורו (רק משום קשה לשכחה או שיש עוד טעמים)
ב. אם יש מקור למנהג שלא לילך לשתי קברות בפעם אחת.
ג. אם יש מקור שלא לכבד אנשים בכיבודים כל שהם (כגון ליטול ידים ביציאה וכדו') בשטחמבית העלמין.
ד. האם יש לימוד זכות למי שאינו מברך את ברכת אשר יצר אתכם בדין.
 
שלום וברכה
א. כתב מרן זיע"א בחזו"ע (אבילות ח"א עמוד תנח) דאיתא במסכת הוריות (יג:) עשרה דברים קשים ללימוד, ואחר מהם הקורא כתב שעל גבי הקבר. וכת בשער טעמי המצוות (ס"פ ויחי), שזהו דוקא בכתב בולט, וכ"כ בספר נגיד ומצוה (עמוד קעג). לכן המנהג הנכון לכתוב האותיות שעל גבי המצבה בכתב שקוע. וכתב בשו"ת בצל החכמה (ח"ה ס' כ) שאף מהרהור יש להמנע מכתב בולט שע"ג הקבר. ובספר יוסף אומץ יוזפא (עמוד רעג) הביא מ"ש המקובלים שזהו דוקא בכתב בולט, וסיים, וראיתי מדקדקים שמניחים אבן על המצבה, ואומרים שיועיל שלא תהיה קריאת הכתב שעליה קשה לתלמוד, ונ"ל שיש לצרף שתי הסברות יחד שבכתב שלנו השקוע יש לסמוך על הנחת אבן. ע"כ.
ב. ושם (בעמוד תנז) כתב אין ללכת על קבר אחד ב' פעמים ביום אחד, ולא ישוב אליו עד למחר. צוואת רבי יהודה החסיד (אות יב). אליה רבה (סי' רכד) והמג"א (סוף סי' תקפא) כתב כן בשם כתבי האר"י. ובשער טעמי המצוות (סוף פרשת ויחי) כתב בזה"ל אין טוב ללכת ב' פעמים על קבר אחד ביום אחד. ע"כ. ובנגיד ומצוה (עמוד קעג) ציוני מורי שלא אלך על קבר אחד ב' פעמים ביום אחד.
ג. ושם (בעמוד שלב) כתב הרוחץ את ידיו כשחוזר מבית הקברות, לא ימסור הכלי שרחץ ממנו לאיש אחר, אלא מניחו על גבי קרקע, וחבירו נוטלו משם. אליה רבה (ס"ס רכד), הובא בחידושי רעק"א יו"ד (ס' שעו), וכ"כ בספר בית לחם יהודה (סי' שעו סק"ג), ובספר לחם הפנים (שם), וחכמת אדם (כלל קנח סי' ל). וכתב עוד האליה רבה שם, שמקפידים שלא ליטול מרא או חצינא מיד חבירו בשעת הקבורה. וכן כתבו האחרונים הנ"ל שם, וכן כתב בשו"ת הר צבי (חיו"ד סי' רסז).
ד. הנה בספר בן איש חי (שנה ראשונה פרשת עקב אות טו) כתב הרואה קברי ישראל מברך בשם ומלכות הברכה הכתובה במחזור, אך פה עירנו בגדאד יע"א לא נהגו לברך אפילו בלי שם ומלכות, כי בערב ר"ה הולכים כל הקהל לבית הקברות ואין מברכין כלל, ורק בחידוש מת ב"מ אחד מברך הברכה ההיא בשם ומלכות בהרמת קול והקהל המלוים את המת עונים אמן, וצריך להודיעם שיתכונו שומע ומשמיע לצאת י"ח, וגם כשיוצאים בערב ר"ה ובשאר זמנים יזהרו לברך לפחות בלי שם ומלכות, ומה שלא היו נוהגין מקודם לברך אפילו בלי שם ומלכות, אין זו הוכחה למנהג, די"ל הואיל ולא שגורה בפומייהו לכך אין מברכין, וקודם כמה שנים הדפסתי פה עירנו תפלת בית עלמין מתוקנת היטב, והדפסתי בה ברכה זו בלי שם ומלכות כדי לברך. ע"כ.
שנראה מדבריו שציין למנהג שנהגו שלא לברכה אלא בחידוש מת ב"מ, אולם הרב בא"ח עצמו ציין שאין ראיה למנהג שי"ל שהואיל ולא שגורה בפיהם אין מברכים, והרב הדפיס ברכה זו לברכה בלי שם ומלכות. וראה מש"כ בזה באור לציון (ח"ב סי"ד תשובה מז).
אולם דעת מרן השו"ע (בסימן רכ"ד סי"ב) לברך ברכה זו בשם ומלכות כיתר ברכות הראיה שמברך אותה אחת לשלושים יום, ואם התחדש בה קבר אף תוך שלושים יום וכמו שכתב בחזו"ע (שם עמוד תמז), וכבר העיר בזה מרן זיע"א בהליכות עולם (ח"ב עמוד קפו) שכלל קבעו לנו חז"ל בסכת ברכות (מ:) שכל ברכה שאין בה שם ומלכות אינה ברכה, וכן נפסק בטושו"ע (סי' ריד). ולכן כתבו התוס' שכל הברכות שנזכרו בפרק הרואה, צריך לאמרם בשם ומלכות, ושכן כתב רבינו שמשון מקוצי על פי הירושלמי וכו' וכן פסק הרמב"ם (בפרק י' מהלכות ברכות) ועוד עי"ש וכן פסק הרא"ש בתשובותיו (כלל ד סי' ג) שאחר שהביא דברי הראב"ד שסובר שברכות אלו בלי שם ומלכות, כתב שאין לחוש לדבריו אלו, כי למה ישתנו ברכות אלו מכל שאר הברכות, וכל רבותינו כתבו ונהגו לברך ברכות אלו בשם ומלכות, שכל ברכה שאין בה שם ומלכות אינה ברכה. ע"כ וכן כתב הרשב"א בחידושיו לברכות (נד.) וכן כתב באורחות חיים (הלכות ברכות סימן סח). וכן פסק מרן השולחן ערוך (סי' ריח), שיש לומר ברכות אלו בשם ומלכות. וכן עיקר להלכה ולמעשה. ע"כ.
בשורות טובות
בברכה רבה
 
יישר כח עצום
רק עוד שאלה בענין הנ"ל, אם זה שתי קברות שונים של ב' נפטרים מותר לילך בפעם אחת? אולי יש בזה איזה מנהג או משהו כזה, כי ראיתי מי שהקפיד בזה והשאילה אם יש לזה מקור
תודה רבה
 
שלום וברכה
בפשטות האזהרה היא על קבר אחד שני פעמים ולא על שני קברים, וגם בקבר אחד כתבו הפוסקים שאם התחדשה לו בקשה שלא ידע מקודם רשאי לחזור לאותו קבר, וכן כתב בנטעי גבריאל (ראש השנה עמוד קמה) בשם ספר אבן יעקב על הלכות אבילות (סימן מד) וכ"כ בספרי גנזי יוסף (סימן כו סק"ד) בשם ספר ישמח לב ח"ב (בקונטרס הערות הנקרא חי יזכור) להתיר לחזור לאותו קבר כששלחוהו אחרים שוב.
כמו כן אם נמצא עדיין בד' אמותיו מותר לחזור לאותו קבר וכ"כ בשערי ועד טוב (ח עמוד נה) בשם שבעים תמרים שעל ספר חסידים (אות יב).
אמנם ראה בספר אדמת קודש (להרה"ג מרדכי גרוס שליט"א) בפרק זמני מניעה (עמוד שצה ואילך) שכתב כמה זמנים שלא לילך על קברים נוספים כגון בשעת לויה מטעם שהוא התעוררות הדינים כלפי המתים האחרים ומקורו בזה"ק שלח (קכו:), או ביום פטירה של צדיק או ביום פטירה של הוריו והובא בפני ברוך (סימן לו) וכן שהוא בנסיעה לרגל מסחרו והובא במשמרת חיים ברכה ושלום לרבי שלום שכנא (הלכות שמחות ערך יארצייט אות טו) מצד שהוא נראה כזלזול שלא כיון לעלות אליהם במיוחד, או שהוא זלזול בהוריו או בצדיק שיום פטירתו שאינו מייחד העליה אליהם, אלא אם כן הוא עולה לכמה צדיקים יחד שלא ביום פטירת הצדיק או לכמה קברים יחד שאינם הוריו. הגם שאין בזה איסור מעיקר הדין אלא מצד מנהג,
ומביא בספר אדמת קודש (שם) שמסיק בעל המבשר טוב' כי יותר נכון הדבר שביום הזכרון של אבותיו כשהולך לבקר קבריהם הגם שאינו אסור, אבל יפה הוא המנהג שלא לבקר
קברים אחרים מלבד קבר רבו המובהק, אולם בהולך על קברי צדיקים גם ביום ההילולא שלהם אין הביקור לתועלת נשמתם, כי אם לכבודם והתפלות הם בעבור החיים, ואין בזה חשש בזיון אם גם הולך לקבר אחר אח"כ, וכמו שכתב השדי חמד' (מערכת אבלות סימן כה) בשם הדברי מלכיאל' לגבי הספד לשני צדיקים כאחד דמה שקיי"ל שאין עושין מצוות חבילות חבילות, היינו דווקא רק במקום שמיחזי להם כמשאוי, אבל לא כשמספידים ב' צדיקים כי אז מתעוררים יותר לתשובה, וכל עוד שמוצא ענין להגדיל ההספד ביתרון הכשר, נעשית מצות ההספד בעילוי ויתרון ולא מחזי כמשוי כלל. ואף שאין קילוסן שווה, הנה חילוק זה נזכר רק בפני המת וקרוביו דהוי כבזיון שיקלס את זה יותר מזה, אבל בהספד שלא בפני המת ובפרט בצדיקים לא שייך זה, כיון שהם בעולם האמת יודעים האמת ואין בזה חשש בזיון ובפרט שעושה זה לכבודם להגדיל המספד עכת"ד. וה"ה כשמבקרים בקברי צדיקים במקום אחד, או אפילו במקומות שונים הלא כל מה שעושה הוא לכבוד ויקר הצדיקים שמכבד ומייקר מקום ציונם לאדמת קודש בו התפלות מתקבלות, ובודאי ממקומם מעולם העליון לא שייך זה קנאה וירידה בכבודם אם הולך אף לקברים אחרים.
בשורות טובות
בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון