• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עניית אמן אחר הנוהגים לברך לישב בסוכה בכל כניסה

יש תקוה

Active member
הרב שמעון ללוש אמר:
ב"ה
שלום וברכה,
ספרדי ששומע אשכנזי מברך לישב בסוכה כמנהגו, רשאי לענות לו אמן, מאחר שמן הדין היה אפשר גם לספרדי לברך ברכה זו, שכך היא דעת רוב הראשונים ועמודי ההוראה, ורק נהגו בזה כרבנו תם שלא לברך אלא על קביעות סעודה. ולכן לענין עניית אמן רשאי לענות ע"פ הדין, (כמבואר בשו"ת יבי"א ח"ה דאף שספק אמן לקולא, אבל בס"ס שפיר דמי לענות, דמן הדין אין איסור בברכה), ולית דין צריך בשש.

בברכה רבה, ומועדים לשמחה

כתב בוריס:
אחרי המחי"ר מכת"ר
גם בבורא נפשות אחר שתיה חמה ששתה בסוף רביעית יש ספק ספיקא, שמא כדעת הראב''ד הסובר שמברכים נפשות כששתה בתוך שיעור כדי אכילת פרס, ושמא בדבר שדרכו לשתותו לאט לכולי עלמא מברכים נפשות ולכן פסק מרן הראשלצ שליטא לענות אמן אחר אשכנזי המברך,אבל זכור לי "בברור"שמרן זיע"א אמר בלווין שבאים אליו לפעמים רבנים אשכנזים ובין הכיבוד יש שתיה חמה והן ששותים לאט אחר כך מברכים בורא נפשות ועל זה אמר מרן זיע"א שהוא לא עונה אמן אלא בהרהור .ע"כ

ופלא הוא.
 
הנה מכיון שביקשו כמה פעמים שרק הרבנים יכתבו בפורום 'שאל את הרב' הנ"ל, לכן העתקתי הדברים, ואמרתי ראוי להוסיף ב' נקודות, ראשית דצריך לדעת דשאני ברכת לישב בסוכה, שכן פסקו ב' עמודי הוראה לברך בכל פעם שנכנס הלא הם הרי"ף והרמב"ם זיע"א, אלא דהדרי' לכללא דסב"ל, ודבר זה מבואר ומבורר בתשובה ביביע אומר (אינני זוכר מקומה כעת) ובחזון עובדיה סוכות עמ' קע"ז קע"ח וע' היטב וע' היטב בסוף הערה (קעח טור ב'). וכזה הובא ביחו"ד ח"א סי' ס"ו. והדברים ברורים וא"צ לפנים.
שנית, מה שאמר מרן הראש"ל שליט"א על מרן ג"ע ותפארתינו זצ"ל זיע"א, שהיו מגיעים חכמי תימן (זכור לי שאמר שהיה זה הרשי"ה בעל שו"ת דברי חכמים ועוד חכמים) והיו מברכים ומרן היה עונה אמן.
ועתה ראיתי לשונו, וז"ל: התימנים נוהגים כדעת הרמב"ם לברך בכל פעם שנכנסים לסוכה, וכ"ש כשנכנס לסוכת חבירו. בעבר, כשמרן זצ"ל היה רב ראשי לת"א, בכל חג פסח וסוכות היו מגיעים אליו משלחת רבני תימן (בלבושם, שהיום הפסיקו ללבוש אותו, אינני יודע מדוע זה לבוש יפה...) רבי שלום יצחק הלוי, רבי יחיא אלשיך ועוד, ומיד כשהיו נכנסים היו מברכים לישב בסוכה ויושבים ומרן היה עונה אחריהם אמן. שאלתי אז את מרן: הרי מבואר ביבי"א (ח"א ס"ס כ"ט, וח"ב סי' כ"ה אות י"ט) שאין לענות אמן אחר ברכה השנויה במחלוקת, ואיך אתה ענית? מרן הסביר לי שכאן מעיקר הדין היה אפשר לברך כי כך דעת הרי" והרמב"ם ועוד ראשונים ויש גם כמו ספק ספיקא, שמא מברך בכל פעם שנכנס לסוכה, ושמא עכ"פ מברך על סוכת חביר רק שנהגו שלא לברך אלא בשעת אכילה, ולכן עונים אמן עלברכה זו. התימנים רגישים מאוד, אם מרן לא היה עונה להם אמן, היו נפגעים ויש בזה גם משום כבוד הבריות. עכ"ל בשיעור השבועי (ח"ג עמ' תס"ט- תע"א). ודי בזה.
 
הנה מכיון שביקשו כמה פעמים שרק הרבנים יכתבו בפורום 'שאל את הרב' הנ"ל, לכן העתקתי הדברים, ואמרתי ראוי להוסיף ב' נקודות, ראשית דצריך לדעת דשאני ברכת לישב בסוכה, שכן פסקו ב' עמודי הוראה לברך בכל פעם שנכנס הלא הם הרי"ף והרמב"ם זיע"א, אלא דהדרי' לכללא דסב"ל, ודבר זה מבואר ומבורר בתשובה ביביע אומר (אינני זוכר מקומה כעת) ובחזון עובדיה סוכות עמ' קע"ז קע"ח וע' היטב וע' היטב בסוף הערה (קעח טור ב'). וכזה הובא ביחו"ד ח"א סי' ס"ו. והדברים ברורים וא"צ לפנים.
שנית, מה שאמר מרן הראש"ל שליט"א על מרן ג"ע ותפארתינו זצ"ל זיע"א, שהיו מגיעים חכמי תימן (זכור לי שאמר שהיה זה הרשי"ה בעל שו"ת דברי חכמים ועוד חכמים) והיו מברכים ומרן היה עונה אמן.
ועתה ראיתי לשונו, וז"ל: התימנים נוהגים כדעת הרמב"ם לברך בכל פעם שנכנסים לסוכה, וכ"ש כשנכנס לסוכת חבירו. בעבר, כשמרן זצ"ל היה רב ראשי לת"א, בכל חג פסח וסוכות היו מגיעים אליו משלחת רבני תימן (בלבושם, שהיום הפסיקו ללבוש אותו, אינני יודע מדוע זה לבוש יפה...) רבי שלום יצחק הלוי, רבי יחיא אלשיך ועוד, ומיד כשהיו נכנסים היו מברכים לישב בסוכה ויושבים ומרן היה עונה אחריהם אמן. שאלתי אז את מרן: הרי מבואר ביבי"א (ח"א ס"ס כ"ט, וח"ב סי' כ"ה אות י"ט) שאין לענות אמן אחר ברכה השנויה במחלוקת, ואיך אתה ענית? מרן הסביר לי שכאן מעיקר הדין היה אפשר לברך כי כך דעת הרי" והרמב"ם ועוד ראשונים ויש גם כמו ספק ספיקא, שמא מברך בכל פעם שנכנס לסוכה, ושמא עכ"פ מברך על סוכת חביר רק שנהגו שלא לברך אלא בשעת אכילה, ולכן עונים אמן עלברכה זו. התימנים רגישים מאוד, אם מרן לא היה עונה להם אמן, היו נפגעים ויש בזה גם משום כבוד הבריות. עכ"ל בשיעור השבועי (ח"ג עמ' תס"ט- תע"א). ודי בזה.

מחילה מהסיפא שהבאת משמע שאם לא היו רגישים מרן זיע"א לא היה עונה הלא כן??!
וא"כ ראיה לכאורה לדברי לעיל.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון