• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פאה נוכרית סיוע לאמא

ב"ה
שלום וברכה,
היות ובלאו הכי האם תשיג את מבוקשה בדרך זו או אחרת בסופו של דבר, לכן מעיקר הדין אין כאן איסור מסייע, ולא נותר לנו אלא להתבונן מה ההנהגה היותר מועילה ורצויה לפני המקום באופן כזה.
ומאחר שבוודאי הדבר הרצוי הוא להרבות אהבה ואחוה ושלום ורעות, ובפרט בקרב המשפחה, ובין הורים לילדיהם, וכל שכן שיש כאן מדת דרך ארץ של הכרת הטוב להורים היקרים שהביאונו לעולם וגידלו אותנו וטרחו עבורנו רבות וכו', וכל שכן שיש בזה גם מצות כיבוד אב ואם מן התורה, ומצד שני, אין שום נזק או השלכה חמורה אחרת שיכולה להיגרם אם הבת תסייע בזה לאמא שלה, והרי בלאו הכי האם תשיג זאת בדרך כזו או אחרת.
הלכך המסקנה ברורה שיש לסייע לאמא בכל אשר תבקש, ולמלא את מבוקשה באופן היותר טוב, ולהרבות אהבה וחבה וכבוד ללא גבול, ומי יודע שמא ומסתמא בהמשך יהיו זמנים טובים שיבואו לשיחה נעימה ביניהם, שבהם תוכל הבת מתוך האהבה והידידות שביניהם להשפיע מעט מהתובנות שלה בנושא על האם.

בברכה רבה
 
ב"ה
עי' תורת חסד מלובלין סי' ז, וחזו"ע תעניות גבי מסעדה ביום התענית, ובנין אב ח"א, ונשמע קולם ח"ב בדין גננת בגן חילוני, ועוד, דבכה"ג שאינו משלו, ומניחו בפניו, ואפשר ישתמשו בהיתר, ועוד דבלאו הכי יש מתירים, ועוד נימוקים נוספים, בכל צירוף של אחד מהצדדים הנזכרים, בעיקרא דדינא שוב אין גם איסור מסייע, ואכמ"ל. ולכן בכה"ג אייתינן לש"ע החמישי לבור דרך ישרה לשואל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם.
 
איני רוצה להתערב בדברי הרב המשיב שליט"א, היות ואין זה מדור לדיונים הלכתיים. רק אעיר הערה קצרה.

דומני שהעיקר חסר מן הספר, והוא - הגר"ע (וגם בנו הגאון רבי יצחק שיבדל לחיים) התיר במקרים רבים להתחתן עם בחורה שמעוניינת ללבוש פאה ומצהירה על כך. יעויין כמה מקרים פירט במעיין אומר חלק י"ב ואכמ"ל, והדברים ידועים היטב גם לתלמידי ישיבת חזו"ע.

גם בשו"ת יביע אומר כתב שאדם שאשתו הולכת עם פאה ישכנעה בדרכי נועם, ותו לא. והרי אנשים אלה יצטרכו לקנות פאה לנשותיהם, ולקחת אותה לסירוק, וכו', בכל ימי חייהם, ולא היתה הוה אמינא להגר"ע לומר שיש בזה לפני עיור או מסייע בדבר עבירה.

ועוד לא דיברתי על ההיתרים שהתיר שם לנשואות, במקרים שונים, והמסקנה העולה מזה, שאין כלל מקום לשאלה הנ"ל.
 
ב"ה
חזק וברוך!
אולם אינו דומה כלל לנ"ד, ואין כאן המקום להאריך!
המקום להאריך בזה הוא במדורים המתאימים בפורום הכ"כ נרחב הלזה.
בברכה רבה
 
וכמובן שיעויין במאמר שהתפרסם בקובץ בית יוסף האחרון, איך שהדברים מסתדרים היטב בשיטת מרן זצ"ל [ובמקרה שהותר להן כמובן שאין איסור לסייע להן, אבל במקרה שלא זה שאלה אחרת כאשר כתב לעיל הגר"ש ללוש].
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון