• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן - מד חום בכניסה לבית החולים

shimon

New member
בשיעור השבועי אמר מרן שר התורה ופוסק הדור שליט"א שאפשר להיכנס לבית חולים גם אם החום נמדד בכניסה, אז שמעתי איזה רב דן שאולי נאמר שזה ניחא ליה, כי אין אפשרות אחרת להיכנס לבית החולים עכשיו אלא אם מודדים לו את החום, ואם היכנס מישהו לחנות הוא חייב לשלם ולא יכול להגיד שלא ניחא ליה, אז אם המצב שלא נותנים להיכנס לבית החולים בלי למדוד חום ואין מצב להימלט ממנו, דן בפני הרב ההוא אולי זה דומה לחנות. אם מישהו יוכל להרחיב את בינתי אודה לו
 
טענה זו אפשר לומר בכל פסיק רישיה דלא ניחא ליה. למשל מי שגורר מטה גדולה שבודאי תעשה חריץ ולא צריך את החריץ - אפשר לומר שכיון שהוא יודע שבלי שיעשה חריץ זה לא יגרר וזו המציאות אז נוח לו שיעשה חריץ כדי לגרור, וכן בחופר גומא בארעא דחבריה שלא איכפת לו - הרי א"א לקחת את העפר בלי שיהיה גומא, וא"כ זה המצב ונוח לו שיהיה גומא כדי שיוכל לקחת את העפר, וכל כל כיו"ב. אע"כ שלא מסתכלים בצורה כזו, אלא האם אני צריך או נוח לי בעצם המלאכה של הגומא או החריץ וכיון שאיני צריך זאת - זה נקרא לא ניחא ליה. וה"ה גם כאן - המלאכה היא מדידת החום ואותה אני לא צריך למרות שכדי להיכנס אני חייב את המדידה, ודוק היטב.
 
תודה הרב כהן, עדיין לא ברור לי כ"כ, כי יש אפשרות לקחת עפר ממקום שלא צריך לחפור שם, כמו"כ יש אפשרות לגרור ספסל בלי לעשות חריץ. כאן אם אתה לא מוכן להימדד אין לך אפשרות להיכנס בשום מצב, ככה שאם בחרת להיכנס בחרת להימדד?
 
לגרור את המטה א"א דרך מקום אחר [בהנחה שזה המקום היחיד שיכול לגרור דרך שם], וכפי שכבר כתבתי הענין הוא האם אני צריך את המלאכה או לא, ואת המדידה אני לא צריך בעצם, וגם איני עושה פעולה מיוחדת כגון עצירה, כיון שאם עוצר כדי שימדדו לו - זה כבר מעשה ממש.
 
חזור
חלק עליון