• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פרגולה שנבנתה לשם סוכה בלבד

דוד עמר

New member
בניתי פרגולה שהשימוש היחידי שלה במשך כל השנה הינו לסוכה בלבד. את הדפנות אני קובע סמוך לחג הסוכות (הדפנות מתפרקות) הנסרים שמשמשים סכך לסוכה בעובי 8 ס"מ והרווח בין נסר לנסר 3 ס"מ הנסרים קבועים במסמרים לסוכה
שאלתי האם סוכה זו כשרה ובמיוחד השאלה היא לגבי תעשה ולא מן העשוי
כמו"כ אם אניח עליה מחצלת של סכך כשר היא עדיין חדירה לגשמים
 
ב"ה
שלום וברכה,
במענה לשאלתך אודות הפרגולה שבנית, ההלכה בזה, כל שחמתה מרובה מצילתה, כשירה, ואף שבכל שנה אתה מעמיד את הדפנות וחוזר ומסירן לאחר החג, והסכך נשאר על עומדו, מכיון שהדפנות כבר היו עומדות עם הסכך קודם לכן בכשרות, אין בזה משום תעשה ולא מן העשוי, כמבואר בחזון עובדיה סוכות (עמוד מ, הלכה כא), ע"ש. ואפילו לכתחילה.

בברכת כתיבה וחתימה טובה,
ושנה טובה ומבורכת
 
ב"ה
שלום וברכה,
במענה לשאלתך אודות הפרגולה שבנית, ההלכה בזה, כל שחמתה מרובה מצילתה, כשירה, ואף שבכל שנה אתה מעמיד את הדפנות וחוזר ומסירן לאחר החג, והסכך נשאר על עומדו, מכיון שהדפנות כבר היו עומדות עם הסכך קודם לכן בכשרות, אין בזה משום תעשה ולא מן העשוי, כמבואר בחזון עובדיה סוכות (עמוד מ, הלכה כא), ע"ש. ואפילו לכתחילה.

בברכת כתיבה וחתימה טובה,
ושנה טובה ומבורכת

אחרי המחי"ר רציתי לשאול למה לא חוששים לדעת הרמב"ם סוכה פ"ה הל' ח שנקט בפשיטות לפסול, וכן דעת הרא"ש פרק א סי' כט,
שתקוע במסמרים הוי סכך פסול.
 
ב"ה
יש בנידון זה תשובה של ידידינו הרה"ג ר' אליהו עזריאל שליט"א, ארוכה מארץ מידה, ונדפסה בספר הבהיר ילקוט יוסף סוכות, מהדורה בתרא, ושם מסלק את כל החששות, אי בעית אימא קרא ואב"א סברא, ע"ש ותרו"ץ.

כמו"כ העירוני כעת אחד מהמשתתפים כאן בשאלה אישית, מתשובת מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יחוה דעת ח"ז סי' ק, וישר כוחו של מי שהעירני לזה.
אולם המעיין יראה נכוחה שתשובה זו נדפסה בשנת תשל"ב, ושם החמיר להסיר המסמרים משום מעמיד לכתחילה. אלא שבסיום התשובה שם ציינו המוציאים לאור לחזו"ע סוכות עמוד לו, ושם הביא מי שחשש לזה שתקוע במסמרים, והביא ראיות מהראשונים שאין לחוש לזה, ע"ש. וע"ע בתשובת ידידינו הנזכר שהובאו בילקו"י שביסס הדברים בטוטו"ד.
זאת ועוד בשו"ת יחו"ד הנ"ל החמיר דוקא מדין מעמיד, והיינו שהנסרים עומדים ולא נופלים ע"י מסמרים שהם דבר המקבל טומאה, ולכתחילה יש להחמיר ולא להעמיד בו. אולם בפרגולה של זמנינו הדרך היא שהנסרים עומדים בתוך שליבות של העץ באלכסון, ואף בלא המסמרים אינם נופלים, אלא שהמסמרים ניתנים שם לתוספת חיזוק ותמיכה ליתר ביטחון, ואין בזה דין מעמיד.

ולכן למעשה, בפרגולה שיש שליבות שבתוכן יושבים הנסרים, והמסמרים רק לחיזוק, הסוכה כשירה לכתחילה. אולם בפרגולה שהנסרים ללא המסמרים אין להם על מה להיאחז, והם נופלים, נראה שלכתחילה יש להחמיר בהם, ורק בדיעבד, או בשעת הדחק שהיא כדיעבד, יש להכשיר הסוכה אף שהמסמרים הם המחזיקים העיקריים של הנסרים.

בברכה רבה
 
יבורך כבודו על טובו, ומשפע עליון יבורך בחתימת שמו אכי"ר לחיים טובים ולשלום
באמת שחיפשתי בילקו"י שדיבר על הפרגולה ולא מצאתי רק בעמ' תסז והלאה, ונראה שדעתו נוטה להקל, רק שכנראה יש ספר במהדורא יותר חדשה שלא ראיתי, ואי"ה בהזדמנות הראשונה אשיגהו בכסף מלא
רק רציתי לשאול אם איננו חוששים למ"ש הכה"ח (תרלו - ד) שכל מה שסוכה ישנה כשרה זהו רק אם היא מאחרי סוכות שעבר, דהיינו שאם עשאה לפני סוכות דשנה שעברה, צריך לחדש בה דבר, ולפ"ז הפרגולה שנעשתה לפני יותר משנה צריך לחדש בה דבר?
 
הנידון של סוכה ישנה שייך רק שנעשה לצל, אבל הכא הדגיש השואל שנעשתה לסוכה בלבד היינו לשם חג ולכן כשרה לא משנה ממתי שנעשתה.

ואה"נ אם היה נעשה לצל יש להרים חלק מהסכך באיזו פינה בשיעור טפח.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון