• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פתיל תכלת בציצית

or123

New member
שלום כבוד הרב.

אני מעוניין להתחיל ללבוש ציצית והבנתי שיש מצווה שצריך לקשור חוט אחד מהציצית בצבע תכלת .

עכשיו , אני רואה שחלק מהפוסקים טוענים שהתכלת התגלה בחילזון הארגמן ובנוסף הם טוענים שחז"ל השאירו סימנים ואותו חילזון עומד ב99% מהקריטריונים .

מנגד , יש הטוענים שזה לא החילזון הזה ורק בימות המשיח יתגלה צבע התכלת ליהודים .

אשמח לשמוע מה הרב חושב .

תודה
 
ב"ה

שלום וברכה

לבישת ציצית עם פתיל תכלת בזמנינו שנוי במחלוקת הפוסקים, ומרן הראש"ל שליט"א כתב שאין ראוי לשנות ולהתעטף בטלית תכלת, אלא בטלית של חוטי לבן, ומי שכבר יש לו טלית קטן שקשור בה חוט אחד של תכלת - אם זו טלית קטן המכוסה תחת הבגדים כמנהג הספרדים, יכול ללובשו, אבל בטלית גדול, או אם מגלה הציציות בחוץ של טלית קטן, ימנע מללובשו. והנכון הוא שכל אחד ינהג כפי מנהג גדולי הדור ומנהג רבותיו.

הנה יש מגדולי הרבנים שסמכו ידיהם עם דעת מצדדי התכלת, הן מגדולי ציבור החרדי, והן מגדולי הציבור הדתי לאומי. ומקרב הרבנים מהציבור החרדי, נציין את הגר"ש דבלצקי, הגרז"נ גולדברג, הגרמ"מ קראפ, הגר"מ מאזוז, הגר"צ שכטר, הגרי"ש זילברמן, ועוד כהנה. בציבור הדתי לאומי נציין את הגר"ד ליאור, הגר"י אריאל, הגר"ש טל. יאריך ה' ימי כולם בטוב. כל אלה קיבלו את ענין התכלת, לפחות כראוי להידור, הם מפיצים עניין זה, ומורים זאת לתלמידיהם.

ומורנו ורבנו מרן הראשון לציון שליט"א כתב בשו"ת הראשון לציון (שם): ויש טוענים שהתכלת שמצאו כיום הוא אחרי הוכחות רבות וחקר מעמיק בהלכה. וע"כ נראה שאם רוצה לעשות כן בטלית קטן בצינעא, יש בזה הידור.

ולתכלת המצויה כיום הביאו ראיה מדברי הרמ"ע מפאנו במאמר צבאות ה' (ח"ב אות טו) שכתב, החלזון, הוא דומם והוא צומח והוא חי, אמנם ידענו כי כן, שהרי חי הוא, שגופו מתנועע במקום גידולו אילך ואילך אף על פי שאין שם אויר נושב בו ולא מים רדופים מנענעים אותו. ויש במינו דם וצבעו ירוק דומה לים, וצומח הוא, שאינו זז ממקום גידולו אלא שרשו נעוץ ותקוע בקרקע הים כאילנות הארץ. ואחד לע' שנה נעקר משם ועולה מן המים, ואז הוא דומם בלא תנועה כלל, כמו האילנות אחרי עקירתם. ועלייתו אינו אלא מטבע המים וכבדם, שכל הדברים הקלים צפים על פניהם. ע"כ. ושזה תואם למה שקורין כיום 'מורקס'. ובפי' ספר יצירה המיוחס להראב"ד כתב: החלזון אי אפשר לעמוד עליו אם הוא מכלל הדגים או מכלל הצומח, כי הוא חי ומתנועע, ואינו מחליף מקומו כי הוא נעוץ ותקוע בארץ. ע"כ. וזה מה שמצאו היום לטענת החוקרים.

ועל כל פנים יעשה תנאי שאם זה התכלת, והוא קשר אותה גם כן כפי הדין [שגם בזה יש כמה שיטות. ובדרך כלל הנוהגים כן עושים כשיטת הרמב"ם בענין חוטי התכלת וקשירתם], אזי כוונתו לשם מצוה, ואם לאו אינו מכוין בתכלת הזו לשם מצוה כלל, אלא כשאר כל חוטי הציצית.

אלא שסיים "על כל פנים אצלנו הספרדים ועדות המזרח לא ראינו מנהג זה אצל רבותינו, וזכינו להכיר את ראש הישיבה מורינו הג"ר עזרא עטייה זצ"ל והגאונים רבי יעקב עדס ורבי עובדיה הדאיה זצ"ל ועוד, ואף אחד מהם לא חש להחמיר שמא זוהה התכלת, ושמא יש כאן קיום מצות עשה מן התורה, ומוכח שלא חשו לזה כלל. וגם גדולי הרבנים בארץ ישראל ובעיר הקדש בני ברק ת"ו, כמו החזון איש והסטייפלר זצ"ל, לא החמירו בזה על עצמם אף שנהגו חומרות רבות בשיעור הטלית וכו', ומזקנים אתבונן, וממילא אין לנו לחדש מנהגים שלא נהגו בהם רבותינו וגדולי הדורות האחרונים. ומכל מקום - מצד חשש ליוהרא, הנה הלוקח ציציות שיש בהם חוט של תכלת אין לו לחוש ליוהרא, אחר שיש סימוכין דקשוט לנוהגים כן".

והוסיף "בזמן הזה אין ראוי לשנות ולהתעטף בטלית תכלת, אלא בטלית של חוטי לבן, ומי שכבר יש לו טלית קטן שקשור בה חוט אחד של תכלת - אם זו טלית קטן המכוסה תחת הבגדים כמנהג הספרדים, יכול ללובשו, אבל בטלית גדול, או אם מגלה הציציות בחוץ של טלית קטן, ימנע מללובשו, משום שעושה מה שלא עשו כל גדולי הדור האמיתיים", וכ"כ בילקוט יוסף (סימן ט אות ב) כתב:"מה שמצוי כיום שנותנים תכלת בציציות, הנה אין הדבר ברור באופן החלטי שזהו התכלת האמיתי. ולכן לא ראינו להרבה מגדולי הדור שנהגו בזה. והנכון הוא שכל אחד ינהג כפי מנהג גדולי הדור ומנהג רבותיו".

ולתוספת צרפתי מש"כ בס"ד בעניותין לכאן גיליון אשיחה בחוקיך בהלכה בענין חידוש התכלת בזמן הזה.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • גליון לפרשת קורח בענין חידוש התכלת בזמן הזה.pdf
    10 MB · צפיות: 14
שלום רב !
אין ראוי להשים פתיל תכלת שלא נהגו בזה גדולי עולם, אלא הלכו בפתילות רגילות כמו שלנו ובפרט בטלית גדול שהפתילות מגולות.
עיין בשו"ת הראשון לציון למרן שליט"א ח"א סי' א' שהאריך בזה והסביר את הדברים באריכות
מצ"ב התשובה לתועלת הכלל
 

קבצים מצורפים

  • פתיל תכלת שו''ת הראשון לציון.pdf
    122.4 KB · צפיות: 21
ולתוספת צרפתי מש"כ בס"ד בעניותין לכאן גיליון אשיחה בחוקיך בהלכה בענין חידוש התכלת בזמן הזה.

קראתי את מה שכתב כבוד הרב בגליון הנ"ל, ודוקא השתכנעתי שכן יש ללכת עם תכלת.
כבודו ענה בצורה יפה על כל ה'פירכות' של שוללי התכלת, ואם כך מדוע כבודו פסק שלא להניח תכלת, הרי אם יש צדדים חזקים לשים תכלת ויש בזה צד של דאוריתא, האם בטענות של 'לא נהגו רבותינו' אפשר להפקיע מצוה זו? הרי כבודו כתב שבדבר שלא היה מצוי לא שייך 'לא נהגו'. והתכלת הזו היא רק כעשרים שנה וקצת יותר שהצליחו להוציא את הצבע הראוי ממנה.
ועוד שהרי יש ראיות שהתחדשו בשנים האחרונות שלא היו לעיני רבותינו כמו כמו אריגים מלפני כ2000 שנה שנמצאו צבועים בצבע תכלת מהארגמון קהה הקוצים, שזה מראה שגם בזמן חז"ל הפיקו מארגמון זה צבע תכלת, וזה נתגלה רק בשנת תשע"ג.
 
ב"ה
שלום וברכה
ישר כח ותודה רבה,
אחרי ככלות הכל הדבר לא יצא מכלל ספק, ואנו מבטלים דעתנו לדעת מי שגדול, מורנו ורבינו מרן הראש"ל שליט"א שדברים אלו ידועים לפניו, וכמו שהורה בילקוט יוסף שהנכון הוא שכל אחד ינהג כפי מנהג גדולי הדור ומנהג רבותיו, וב"ה לא השבית לנו השי"ת גואל, וככל אשר יאמר אנו זוכים לקיים בזה ועשית ככל אשר יורוך, וכמו שכתב מרן שליט"א בשו"ת הראשון לציון (שם) מי שכבר יש לו טלית קטן שקשור בה חוט אחד של תכלת - אם זו טלית קטן המכוסה תחת הבגדים כמנהג הספרדים, יכול ללובשו, אבל בטלית גדול, או אם מגלה הציציות בחוץ של טלית קטן, ימנע מללובשו, שלא יוציא ח"ו לעז על גדולי הדור, גם הגדולים שעמנו ימים על מלך תוסיף, ויודעים מדברים אלו ולא שינו בלבישת הטלית.
בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון