• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ציעות הלבוש במשנת רבנו מרן הראשון לציון שליט"א

לכבוד הרב שליט"א מרן הרב יצחק בספרו ילקוט יוסף לנשים כתב כללי צניעות, אך את הכלל שכל הסמינרים כתבו שאסור ללבוש בגד צמוד לא הביא, זאת ועוד בספר שו"ת הראשון לציון שיצא לא מזמן בסוף ח"א הביא הוראות בענין צניעות הלבוש בנשים, וכ"כ "י"א כי אסור ללבוש בגד צמוד והוא המנחת כהן", ולא ציין את מקורו,
ומשמע מדבריו כי הדבר שנוי במח', ועל כן יורה לנו הרב איזה צמוד אסור מודאי ואיזה שנוי במח' לדעת מרן שליט"א, וכיצד מורה הוא לבני ביתו בענין.
 
ב"ה
שלום וברכה,
אם כוונתך בשאלה למה שכתב בשו"ת הראש"ל ח"ב (עמ' שצט) בזה"ל:
הנה מה שאמרו שוק באשה ערוה, הוא לא רק מן הארכובה ולמעלה, אלא גם מן הארכובה ולמטה, וכמו שכתב בספר טהרת הבית ח"ב (עמוד קס"ה). וכתב שם, שהדבר פשוט שצריך למחות בנשים ההולכות בבתי שוקיים שקופים (גרביים) שמראיהן כמראה בשר. ע"ש. ומזה תלמד שאם הגרביים אינן שקופות, ואין מראיהן כמראה הבשר, מותר, דהוי כיסוי, ובמיוחד גרביים שחורות, ואף על פי שהם צמודות מכל מקום הוי כיסוי ומותר וכו', ע"כ.
או למבואר שם (עמ' ת) בזה"ל: ועוד יש להעיר שיש אומרים שכל מלבוש צמוד מאד לגוף באופן שניכר בו צורת הגוף, נחשב כמגולה, וכן מה שנהגו באיזה חוגים ללבוש גרביים שקופות ביותר, או שהנשים הנשואות הולכות בכיסוי ראש, ומאידך אינן הולכות עם גרביים, כל זה אינו נכון על פי ההלכה. וההלכה היא נר לרגלינו, ע"כ.
הנה בשני המקרים הללו אין הכוונה כלל על לבישת כל בגד צמוד, ומצד "צניעות", אלא כתב לאפוקי מכאלו שדנו על אורך החצאית ורצו לאסור מדינא אף כשהחצאיות מכסות אחרי הברך בעת ישיבתן, ואף כשיש גרביים שאינם שקופות, דסוף סוף כיון שגרביים הם בגד שצמוד על הגוף, נחשב כמגולה לענין ערוה, וממילא נחשב שהם בלי גרביים, ומגולות ערוה,ואסור מן הדין לילך כך. (ויש שהוציאו על זה ספר שלם לומר כך ע"פ הדין ומהטעם הנזכר.) ורצו ללמוד כן מהב"ח והש"ך ביו"ד סי' שמ בדין קריעה, שבגד הסמוך לבשר נחשב "מגולה" לענין דין "ערוה", וע"ז בא מרן שליט"א בדברים הנ"ל לאפוקי מדבריהם, וללמוד וללמד שאף בגד שהוא צמוד לבשר אינו נחשב כמגולה, ולכן אותם גרביים כשאינם שקופות אין בהם דין מגולה, ולכן אם החצאית מכסה את הברכיים אף בעת ישיבתן, ובנוסף יש גרביים שאינן שקופות, אין בזה איסור.
ציטוט אחר בלשון שהעתקת בשאלה לא מצאתי גם בחיפוש מחשב, אם ישנו תעתיק אותו בבקשה מילה במילה ותציין את המקור במדוייק.

בברכה רבה
 
לכב' הרב ללוש, האם יש מישהו שעונה על ההערות בנושא גרביים צמודות או בגדים צמודים מדוע נחשבות או לא נחשבות כיסוי?
אם דעת רבנו הגרע"י דשוק הוא גם החלק התחתון בעינן כיסוי מעליא ולא צמוד. ופשוט שאם אשה תכסה שאר חלקי גופה בבגד צמוד כגרביים (אפי' לא שקופות או בצבע רגל) לא יהיה צנוע [אף אם נאמר דחשיב כיסוי ול"ה ערוה], ומאי שנא השוק?
[באמת תקנון הסמינרים הוא ע"פ גדולי אשכנז, שפסקו ע"פ המשנ"ב בזה, דהשוק הוא החלק העליון, וא"כ בחלק התחתון הוא רק ממידת צניעות הנמדדת לפי הנהוג בקרב בנות ישראל הצנועות, ולא הוי מטעם שוק וא"כ ל"ה נמי מקומות המכוסים, וקושייתי היא לפי המבואר בטהרת הבית הנ"ל].
איני טוען ח"ו על מנהגן של בנות ישראל בזה, וכמו שפשיטא לי' בשו"ת הראשל"צ, אך ללמוד אנו צריכים.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון