ערב שבת שלום
מה שכתבנו שהחדר הקטן נגרר לבית הכנסת הגדולה, כי שם מדובר שהיה עשוי מחיצות שמחלקות בין שתי המקומות מקודם, ונפרץ באופן שהוא מתבטל לבית הכנסת הגדולה.
אולם אם החדר היה עשוי מתחילה כך כחדר אחד, אין הגיפופים או העמודים מחלקים את בית הכנסת לכמה מקומות, כיון שאין מטרתם לחלק בין המקומות, אלא הם נעשו לחזק את הבנין, או שהתכנון הצריך אותם להשאיר את העמודים או המחיצות, וכן הדין אם מפרדים ביניהם ארונות וספריות, וממלא כל העשרה חשובים כנמצאים במקום אחד, ומצטרפים אף אם אין רואים אלו את אלו, וכמו שהביא המשנה ברורה (סימן נה ס"ק מח) בשם האחרונים להסביר דברי השולחן ערוך.
וכן כתב בפסקי תשובות (שם ס"ק כד כה) לבאר ע"פ מש"כ בשו"ת מנחת יצחק (ח"ד סי' ט) ובאשל אברהם (בוטשאטש, כאן) שששכיח מאד שמגדילים אולם תפילה על ידי חיבור כמה חדרים יחד לחדר אחד גדול, אך עקב הקונסטרוקציה ותנאים הנדסיים צריכים להשאיר גיפופים ועמודים וכדומה, ופעמים שנראה ממש כצורת הפתח, ופעמים אף בבנין חדש יש כזאת, אין שום חשש לכל הדיעות לצרף מנין כשחלק עומדים כאן וחלק כאן, כי אין המטרה של גיפופים אלו אלא לחיזוק הבנין, אבל אם יעשו שם דלתות, או מחיצה מכל סוג שהוא כדי שיוכלו בעת הצורך לחלק האולם לשניים, שוב נעשה דינו כמבואר עפ"י המשנ"ב, שצריך שיהיו עשרה בצד אחד של האולם, ואפילו עתה הדלתות או המחיצה פתוחים לרווחה, ואפילו אין כלל גיפופים משני הצדדים.
ומה שכתב המ"ב (סקמ"ט) כשיש תשעה במקום אחד ואחד אחר הוילון שפורסין לצניעות מצטרפין וכו'. הוא דווקא במחיצה ארעית כוילון וכדו', אבל במחיצות ממש, של עץ ואבן או גבס וכדו', יש להחמיר לדונם כהפסק, ואפילו עשויים לזמן קצר ולא לתמידות, וצריך עשרה במקום אחד, והשאר מצטרפים אם רואים, וכנ"ל באות הקודם.
אך אין הדברים אמורים אלא כשעשוהו במטרה לשם מחיצה, אבל רהיטים לסוגיהן וכלים גדולים וכבדים וארונות ספרים וכיוצא בהן כשאין מטרתן לשם עשיית מחיצה, אין חשש מלצרף את העומדים מאחוריהם למנין, אף על פי שאין רואים אלו את אלו, כשם שלא מצינו שאסרו מלצרף את העומד מאחורי עמוד שבחדר העשוי לחזק את התקרה, אף על פי שאינו נראה לאחרים, ושפיר הוי תפילת העומד שם כתפילה בציבור לכל דבר וענין. וכ"כ באשל אברהם בוטשאטש (לענין המתפלל אחורי תנור בית החורף), שו"ת שלמת חיים ח"א סי' נ"ד (לענין ארון ספרים, וכשם שבימת ביהכ"נ ותיבת הש"ץ וכדו' לא הוי הפסק ומחיצה, וכדלהלן בשו"ע סעי' י"ט, ועיי"ש אות כ"ח), שו"ת התעוררות תשובה שם (לענין כסאות הרכבות והאוטובוסים אשר משענתם גבוהה מאד, ובכל זאת איננה מפסקת לענין צירוף למנין), שו"ת ישועת משה ח"ג סי' י"א (לענין עמודים שבחדר העשויים לחזק התקרה), שו"ת אור לציון ח"א סי' ט"ו. ע"ש.
שבת שלום ומבורך