• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

צירוף למניין וברכת מעין שבע

קורסיה

Well-known member
לאור המצב עלו כמה שאלות בדיני תפילה
א) יש כמה בניינים שמחוברים אחד לשני, אך הם מופרדים בכניסות שונות. כל בניין יש לו חצר קטנה ובקצה החצר ישנה גדר סורגים נמוכה. בתפילות עומדים כמה אנשים בכל חצר, ובצירוף כולם יש מניין. ועוד החזן עומד ברחבה שמחוץ לבניינים. האם לפי הפסק שפרסם מרן הרשל"צ שליט"א אפשר להתפלל בכה"ג?

ב) רחבה הנמצאת מחוץ לבית הכנסת אך היא מחולקת לשניים ע"י גדר של קנים מברזל וחלק קטן ממנה הוא פתוח אך עם צורת הפתח. האם אפשר לצרף למניין משני צידי הרחבה הנ"ל שהרי זו מחיצה גמורה לדיני עירוב וסוכה? ומה הדין כשיש מניין בצד אחד אך בצד השני אין מניין והחזן עומד בצד בלי המניין?

ג) ברחבה הנ"ל שמחוץ לבית הכנסת, האם אפשר לומר ברכת מעין שבע? טענו לי שלפי מש"כ הרשל"צ בהוראות החדשות שאם המקום סגור ומיוחד לתפילה ולא משתמשים בו במשך היום לדברים אחרים אפשר לברך. אך יותר נראה לפי דבריו שהמקום צריך להיות ממש סגור שא"א להכנס לשם ולעשות בו תשמישים אחרים, ואילו בנד"ד המקום סגור חלקית וזו רשות הרבים (אך ככל הנראה השכנים לא עושים שם איזה שימושים אחרים אולי רק עוברים ושבים)?
תודה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
א. אם הגדרות נמוכות מעשרה טפחים, מצטרפים. וכן אם יש מחיצות מקיפות ברובם את כלל החצרות כאחד, והגדרות שבין חצר לחצר אינן מן הקצה אל הקצה ועד המחיצות המקיפות, אלא יש רווחים בין סיומי הגדרות למחיצות המקיפות את החצרות, מועיל להצטרף. (עי' ב"י סי' קעח לענין אכל במזרחה של תאנה שבמחיצות מקיפות לאכפ"ל כשיש מחיצה באמצע.

ב. אם הגדר של קנים אינה מגעת למחיצות הרחבה מן הקצה אל הקצה, מצטרפין. ואם מגעת מן הקצה אל הקצה, אינן מצטרפין, אא"כ הש"צ יעמוד בפתח שביניהם. (ש"ע סי' נה)

ג. כל עוד שהרחבה נשארה כפי מה שהיא, שמצד האחראיים במקום לא נעשה שום דבר כדי שלא יעשו בה שום תשמישים שונים מלבד תפילות, בזה אף שמתפללים שם בקביעות וכו', אף שלמעשה כמעט ולא נדרש לעשות בה תשמישים שונים, אין אומרים בה מעין שבע, דכיון שלא הוקבע ונתייעדה לתפילות בלבד, אין עליה שם בית הכנסת. אבל אם האחראיים ייעדו אותה כעת אך ורק לתפילות ודברים שבקדושה השייכים בבית כנסת, ומקפידים שלא יעשו בה תשמישים שונים מעבר לזה, רשאים לברך באופן כזה ברכת מעין שבע.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון